Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3544 ggr
[Ragdoll123]
0

oseriös uppfödare?

Vi har mejlat och ringt en uppfödare . Vi ringde den 2-3 gånger-eb gång igår och två idag. Men h*n svarar inte på mejl eller mobil och det har gått 3-4 dagar sen jag mejlade. Är det bara en oseriös uppfödare som ignorerar mina samtal och mejl? (H*n säljer kattungarna med stamtavlor)

[ElisabethYL]
1

Kanske bortrest? Låt det gå några dagar till innan du drar några slutsatser…

Gäller det en katt du köpt eller en du ska hämta?

[Ragdoll123]
0

Det gäller en katt vi ska köpa. Min mammas kompis köpte katt från henne/honom och verkar nöjd men uppfödaren vill inte svara på något mejl eller samtal som vi ringer eller skickar. (Känns det som)

Sarah-S
6

Även vi uppfödare har ju ett liv utanför katterna.

Ibland kan man vilja sätta sig ner och ha tid att svara ordentligt på mail, och telefonsamtal kanske man inte kan ta när som helst när det gäller att prata om sina kattungar som är till salu

Skulle en kattungeköpare "jaga" mig skulle jag dock dra öronen åt mig, sånt ger ingen bra magkänsla

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[ElisabethYL]
1

Kattungar kan "ta matte och husse i beslag", så att det är halvt omöjligt att svara i telefon…

Precis som Sarah skriver kanske uppfödaren vill ta sig tid att svara på ett mail ordentligt…

När man köper djur ska köparen imponera på säljaren och då måste många gå på magkänslan… En köpare som jagar säljaren ger oftast känslan att djuret inte kommer till det bästa hemmet… Mycket möjligt till ett bra hem, men inte det bästa…

[Ragdoll123]
4

Nu förstår jag. Allt det här är så nytt för mig för att vi bestämde att vi skulle köpa en raskatt med stamtavla men innan har jag aldrig haft en raskar eller varit med en så allt det här med uppfödar kontakt är svårt för mig att förstå XD Men äntligen förstod jag

OberonsMatte
2

Är det en väldigt populär uppfödare kan det vara så att han/hon inte är så angelägen att svara på alla mejl angående kattungar. Särskilt inte om det inte finns någon kull till salu just nu eller om han/hon redan har en lång väntelista med spekulanter. Vad man skriver i mejlet kan också ha betydelse.

Sajtvärd Katter iFokus

[Ragdoll123]
1

Ja, Jag skrev nog inte så mycket om mig själv i mejlet och hur det ser ut hemma hos oss. Borde jag skriva ett till mejl där jag skriver till dem sakerna?

[ElisabethYL]
3

Låt det vänta lite…

"Dagliga" mejl kan uppfattas som spam och jagande - även om du mest vill komlpettera det du redan skrivit…

Om inte kattungen fyllt 8-9 veckor hade iaf jag väntat en vecka nu och sen kompletterat… Det verkar mera genomtänkt då..

Kanske börja med:

Hej!

Jag förstår att du haft fullt upp, men jag skulle bara vilja berätta lite om vad jag/vi har att erbjuda våran nya familjemedlem…

AgnetaB
8

Det finns även många besynnerliga säljare. Jag tycker om jag är säljare el köpare ska jag behandla den andra parten med respekt (precis som i  övriga livet) o som jag själv vill bli behandlad. Jag har i 8 mån haft kontakt med en säljare utomlands o i första mailet sa jag vad för katt jag sökte för att undvika missförstånd. Då hade hon möjlighet o säga att det var en före mig på just en sådana kattunge. Nu har hon haft 8mån på sig om hon undrade något men hon har aldrig frågat något vilket är besynnerligt. Nu då jag vill bet handpennning för kattungen så ska den helt plötsligt gå till en annan uppf som väntat i 2 år!  Med andra ord så visste hon detta då jag hörde av mig första gången. Nu tycker hon jag kan ta en av de andra ungarna istället 😕

Jag vet flera uppf som ej svara något vidare på mail ( de har själv sagt det) vilket jag tycker är nonchalant o faktiskt hör till "jobbet".  Man kan faktiskt göra ett standardmail som man skickar till alla intresserade o sedan sålla.

OberonsMatte
3

Jag håller med om att det är nonchalant av uppfödare att inte bemöta intressenter med respekt och uppskattning. Jag har själv varit med om att mail med förfrågningar till väletablerade uppfödare har blivit nonchalerade trots att jag själv lagt ned möda på att både beskriva mig själv och vad jag kan erbjuda en eventuell kattunge redan i det första mailet.

Har man en aktiv uppfödning får man inte vara så upptagen att man sållar bort mail utan att ens skriva en rad som svar.

Sajtvärd Katter iFokus

Sarah-S
4

Alla seriöst skrivna mail svarar jag på, däremot kan jag ignorera de som det bara står "Vad kostar kattungen?" "Finns kattungen kvar?"

Jag vill gärna ha ett mail med en presentation även om man kanske även vill veta om mina kattungar finns kvar till salu och vad de kostar

Tex " Hej mitt namn är Sarah och bor i XXX  med min sambo.
Jag har blivit intresserad av din ras och undrar om du har några kattungar till salu och vad en kattunge från dig kostar"

För mig räcker det och man behöver inte skriva en hel roman om sig själv om det visar sig att den första kontakten bara resulterar i att jag inte har några kattungar till salu. Däremot om man då vill vänta på nästa kull tycker jag att det är intressant att få mer information om köparen

[Hen]
4

Jag blir helt paff att läsa att uppfödare struntar i att besvara mail från presumtiva kunder. För det första: En kund kan vara en fantastisk kattägare utan att vara bäst i världen på att skriva.  För det andra: Folk vill inte störa och folk behöver få direktiv. Om ni vill ha en presentation av köparen, är det väl bara att göra som så att enda kontaktvägen på era hemsidor är ett formulär där ni har skrivit ut vad köparen ska svara på? Eller skirva rakt ut hur ni vill att kontakten ska se ut?

Att inte svara på mejl är enligt mig otroligt dålig service och inget som nåt seriöst företag pysslar med. Förlåt, men varför skulle katterier inte behöva tillämpa samma hövlighetsnivå som övriga företag?

Om ni inte skriver bredvid er mejladress att ni vill ha mer n snabba frågor, så får ni nog föränta er att folk kanske ställer korta frågor eftersom de kanse tex tror att de stör er med för lång text….

Sarah-S
4

Jag svarar inte på anonyma mail från "hotmailadress" om vad kattungen kostar. Det är ohövligt från början anser jag

Men som sagt alla seriöst skrivna mail svarar jag på, och där ingår tex att tala om vad man heter

OberonsMatte
4

#13 Självklart ska man tala om vad man heter när man kontaktar en uppfödare!

Däremot kan man ganska enkelt undvika onödiga frågor (från folk som inte har en aning om vad raskattungar kostar) genom att skriva ut priset på hemsidan. Jag har sett en del som gör det t.o.m. för varje individuell kattunge som är till salu, och det är positivt tycker jag.

Att hålla hemsidan uppdaterad allteftersom kattungar tingas och säljs är också viktigt. Ser det ut som att kattungar finns till salu när de i verkligheten redan har flyttat känns det ganska snopet för den som tror sig ha hittat "sin" kattunge/katt där på hemsidan.

Sajtvärd Katter iFokus

[Ragdoll123]
2

Tyvärr hände det så att vi kontaktade 3 uppfödare och ingen av dem hade visst uppdaterat deras hemsidor så det blev lite pinsamt (för mig) när de sa att de inte hade kattungar längre. men vi fick iallafall svar när dem uppfödarna skulle få en ny kull på sina katter .