Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2714 ggr
MontEverest
0

Vilken katt passar?

Hej! Ngn gång skulle jag vilja ha katt!! Vet ej helt vilken ras som skulle passa egentligen… Dock vill jag ha en katt som : Helst innekatt men kommer ut i sele och på balkong. Gärna kelig. Ej för högjudd! Viktigt då jag bor i lägenhet Ej håra för mkt. Plus vill ej borsta pälsen hela tiden. Ej sova hela dagarna. Vilja vara med litegrann utan att vara för på. Jaktinstinkt behövs ej vara stark. Gärna gå bra ihop med andra djur om möjligt. Gärna va lite hundaktig! Balans mellan lugn o aktiv Kunna vara ensamkatt eller två ihop Gärna så frisk som möjligt från ärftliga sjukdomar. Kommer inte på mer nu men vad passar in måntro?? Tack

Whippetgerbilen
0

Kanske orientalisk korthår?Eller så kan du ju adoptera en katt på ett katthem.Vi hittade våran katt på ett katthem bättre katt kan man inte önska sig!🙂

Dogs is my world ♥

[SueHn]
13

En katt är en levande varelse och det går därför inte att beställa hur den ska vara som när man beställer en ny bil.

Listan som du skrivit skrämmer mig och jag skulle råda dig att köpa en leksakskatt som kanske jamar/kurrar när du trycker på en knapp. Tror du att det finns hybrider mellan hundar och katter? I så fall tror du fel. Katter är katter och hundar är hundar. Båda har päls, fyra tassar och svans men sedan slutar likheterna.

Ellenor123
5

Cornish Rex eller Devon Rex, fäller inte, älskar att kela, brukar inte vara väldigt högljudda och gillar att busa. Däremot så tycker jag att du ska ha två stycken om du inte är hemma på dagarna.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Caifig
1

Det finns ingen ras som passar in på hela din lista och som #2 skriver låter det som om du vill ha en leksak. Även om du väljer en ras som brukar ha vissa egenskaper behöver det inte betyda att katten blir sån. De är väldigt starka individer med mycket olika personligheter, vilket jag tycker är charmen med katter.

Det beror helt på varje individ om de t.ex. passar ihop med andra djur eller inte, lugn/aktiv etc. 

Vad händer om du skaffar en katt som visar sig inte möta dina kriterier?

MontEverest
12

Dessa " krav" är endast till för att bena ut lite vilken ras som skulle kunna passa mig och då menar jag ingen leksakskatt för då skulle jag skriva i ett helt annat forum! När jag skriver att jag ej vill borsta för mkt så betyder det att jag tex ej vill ha en perser utan ngn med mer lättskött päls. Och visst vet jag att det ej finns hybrider mellan katt och hund!!! Men däremot vet jag att vissa kattraser beskrivs som att de har ett hundliknande beteende tex cornish rex som möjligen skulle kunna lära sig apportera. Även pixiebob beskrivs med det temp. Jag ville helt enkelt ha ett lite snävare val att välja ur som e mer likt det jag är ute efter! Självklart vet jag att alla djur är olika individer och att man aldrig kan vara säker på hur djuret blir. Även om dessa krav då inte skulle bli uppfyllda så skulle jag i såna fall anpassa mig efter det djuret o dess krav. Tänker först o främst på att djuren mår bra och får ett så naturligt liv som möjligt. Ja trist att stämningen på detta forum e så hätskt… Ja en cornish el devon har jag faktiskt tittat på lite extra! Verkar vara supertrevliga raser!! Ska läsa mer om de!

Caifig
0

#5 Du måste se det utifrån vårt perspektiv när du skriver så. Det kommer in väldigt många oseriösa människor som letar katt och på många låter det som om de vill ha leksakskatter.

Själv har jag två birmor och just mina kräver inte alls jättemycket pälsvård trots deras lång päls. Fäller inte mer än andra katter, jo självklart klart mer än en nakenkatt! De är väldigt keliga och ska vara med hela tiden. De är lite pratiga men jamar väldigt sällan utan springer mest runt och kuttrar för sig själva. Både birmor och ragdolls har s.k hundliknande beteende.

[silkesnosen]
1

Jag tänker spontant att Ragdoll låter som din katt. Den är inte nämnvärt krävande och skrikig. En del vill hävda att den är hundlik, men tja en katt är ju en katt…. En katt lever dock på sina egna villkor och är ju individer.

[silkesnosen]
2

Sedan tycker jag nog att det är bra att vara som TS…alldeles för många skaffar en katt för att den är söt eller för att de får ett infall. 

Jag utgick från mina egna behov och vilken typ av liv jag ville leva med min katt. Jag hamnade med en Exotic som helt klart matchade mig bäst, så det är bra med listor. Precis som en hundköpare gör.

[Kavring]
2

Håller med #7 , det låter som om Ragdoll skulle passa. De är semilånghår, o har ingen underull (därför skall deras päls kännas sval o silkig ;)), vilket vidare betyder mindre pälsvård eftersom de fäller mindre. Notera att de har lång päls o vård av den krävs ju såklart. Ragdollen beskrivs som hundlik eftersom den gärna har koll på sin ägare, möter denne i dörren och gärna apporterar. Såklart kan detta variera mellan olika individer. Kan lära sig att gå i sele riktigt bra, men bör aldrig någonsin vara utekatt på "heltid" då den reagerar sämre på smärta och är därför ett lätt offer. Det är bra att ha i åtanke. :)

OberonsMatte
1

Det är helt ok att ha önskemål om vilka egenskaper "drömkatten" bör ha och välja ras utifrån det, så länge man är beredd att stå ut med och acceptera att den individuella katten kanske inte faller in i den rastypiska mallen på alla punkter.

Korthårig, aktiv, gosig och social låter trevligt, men om man egentligen är ute efter en "lagomkatt" kanske man inte är beredd på i vilken utsträckning den "aktiva" katten är aktiv och hur ofta, hur länge och när det visar sig. Är man beredd att (i miljö, tid och engagemang) sjäv ge den aktiva katten den stimulans den behöver för att må bra?

Likaså med "gosig" och "social". Vill man ha intensivgos uppe i ansiktet under dygnets alla timmar? Vill man ha katten på axeln eller i knät så fort man försöker göra något?

Nu låter jag kanske väldigt negativ angående korthåriga, aktiva och sociala raser och det är inte meningen. Jag vet att det finns massor av människor som vill att deras katter ska vara just så och som tycker att lagomkatterna är slöa soffpotatisar i jämförelse.

De som älskar lagomraserna tycker dock att deras raser är precis lagom aktiva, sociala och gosiga.

Oavsett ras finns det sedan förstås individuella skillnader och aktivitetsnivån är i stort sett alltid större när katten är ung.

Jag har lagomraserna Ragdoll, Birma och Norsk skogkatt. Den korthårsras som jag tror ligger närmast dem i temperament och aktivitetsnivå är Brittiskt Korthår.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

Angående högljuddhet är det främst Siames, Oriental och Bengal som är kända för starka röster som de gärna använder.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellenor123
1

#11 .. och Burma, de brukar gilla att höra sin egen röst 😃

OberonsMatte
0

#12 Ja det kanske stämmer. Den burma jag känner har bara en kraxröst, så jag har inte uppfattat dem som högljudda, men däremot otroligt intensiva i allt de gör…😃

Sajtvärd Katter iFokus

MontEverest
0

Tack så jätte mkt för all inside fakta från er som har alla dessa kattraser!! Så mkt bättre att läsa om era erfarenheter än i böcker.. Ragdoll låter oxå som en ras som skulle passa mig!! Ska läsa på ännu mer om just den, även brittiskt korthår. Rexar verkar va roliga oxå, men kanske e för mkt på?? Är cornish o devon mer lika orientaler än de mer lugnare lagomkatterna ragdoll?? Ska läsa lite om birma oxå!! Skriv gärna ännu mer om alla olika raser ni har!!

MontEverest
0

Skillnader mellan birma och ragdoll?? Vet hur de ser ut och så men menar temperamentet? Även gärna veta skillnad mellan brittiskt korthår och ragdoll??

[Hen]
1

Mitt råd är att ha din lista bredvid dig och surfa runt bland katthemmen. Du kommer se att det finns omplaceringar och katthemskatter sim stämmer precis på det du söker. Om du skaffar en ung katt som är typ två år så vet du redan temperamentet. Kattungar kan vara svårt att veta i förväg. Så en ung katt på ca 2 år med det temperament du vill ha… Ja, det dyker upp regelbundet på katthemmen. Så håll även utkik där!

Ellenor123
1

Jag har haft två Ragdoll.. väldigt sociala, följde alltid efter mig, älskade kel, lugna, sov mycket, ganska "tröga" i lek jämfört med andra aktivare raser. Rexar och orientaler är så mycket MER av allt. En Ragdoll kommer och lägger sig brevid dig och spinner, vill bli klappad. En Oriental lägger sig PÅ ditt ansikte och jamar(skriker 😃) efter uppmärksamhet. En Ragdoll håller sig ofta på marknivå och brukar inte hoppa upp på höga ytor, medans en Oriental eller Rex gärna hoppar upp på diskbänken och i bokhyllan - och på din axel. De är mycket aktivare än en Ragdoll. En Oriental behöver verkligen en kompis,helst  av samma ras eller annan aktiv ras. De är oootroligt sociala och vill ofta ligga i en hög med andra katter. 

Jag älskar båda sorters katter men det är helt upp till dig vad du föredrar. Observera att detta är erfarenheter från mina och andras katter, katter är individer och självklart finns det undantag. Men generellt tycker jag att raserna är så som jag beskrivit.

OberonsMatte
0

#15 Skillnaden mellan Ragdoll och Birma är främst:

1. Storleken, en ragdoll är oftast större och tyngre.

2. Pälsen, båda raserna har mindre underull än många andra raser, men en ragdoll ska helst sakna underull helt, vilket gör att det sällan bildas filtade tovor. Min ragdolls enstaka tovor är mer som knutar.

3. Smidigheten och snabbheten är betydligt större hos en Birma. I övrigt tycker jag dock att själva aktivitetsnivån och de sociala egenskaperna är ungefär desamma, dvs lagom.😉

Sajtvärd Katter iFokus

ElinaPersson
1

Jag vill iallafall rekommendera bengal.. Jag har två bengaler som är besläktade men ej syskon, dom skiljer sig massor i personlighet men båda passar in på det du önskar… Ena herren använder dock rösten oftare, vilket JAG tycker är enormt charmigt, då han inte jamar utan mer "eow" med attityd 😃 Vart i Sverige befinner du dig? Jag tar gärna emot besök om det skulle vara av intresse.. 

Min ena herre Kenai är lugn, myser på eget behov, följer gärna efter och är med ständigt, pratar med en ibland (när man kommer hem eller när han vill kela), något klumpig och snäll mot allt och alla..

Min andra herre Milo är aktiv samtidigt som han kan koppla av när jag sover/tar det lugnt, väcker mig gärna på morgonen genom att stå på bröstet och jama, kommer gärna springandes med leksaker och vill apportera, pratar GÄRNA men absolut inte så det blir störade (han vill berätta vad han tycker helt enkelt), hittar på småbus som att flytta skorna till sängen osv 😃

Kan tillägga att båda älskar att vara ute i sele/på balkongen, har ingen pälsvård men har ändå enormt mjuk pälskvalite (har du aldrig klappat en bengal, do it!)… Vad gäller att vara 1 eller 2 så tror jag du måste välja väldigt mycket på individ, Kenai skulle nog klara att vara själv om han fick mer mänsklig kontakt medans Milo behöver någon som kan aktivera honom ❤️

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[silkesnosen]
0

#14 Japp Cornish rex och dylikt är betydligt mer aktiva och närmre orientalen och är som sagt mer av allt. En Ragdoll hör ju till de ngt mer sävliga och jag skulle nog hävda att Birman har ngt mer skärpa? Jag föredrar ju Exotic…de skriker inte alls, är kattungebusiga mellan varven på ett gulligt sätt, men fäller en sabla massa. Lycka till i ditt sökande:)

[Mustangcab]
0

Brittiskt korthår eller europé. En del underull på britten men den kräver inte att bli borstad jämt utan att det räcker med under våren då den fäller som mest. En lugn och sansad katt som ofta kallas för nallebjörn med svans.

http://britter.ifokus.se/discussions/5210c4fc8e0e747b6a000014-mina-britter?discussions-1

MontEverest
0

Åhh finns så många trevliga o fina raser!! Av de lugnare sorterna är jag mest inne på ragdoll o ev brittiskt korthår. Och de lite mer aktiva som jag gillar e cornish o devon rex. Dessa fyra ska jag studera vidare på. Bengaler e fina!! Tack för erbjudandet, men kommer dröja mkt länge innan jag skaffar katt, dels är det bara i planeringsstadiet än och dels kan jag nog inte ha burfåglar då, som jag har nu. Men e bengaler rätt vilda av sig?? Pratar de mer el mindre än tex rexarna?? Tack! Ja jag hoppas jag finner den perfekta rasen för mig!

MontEverest
2

Ja bra tips att redan köpa en vuxen katt oxå så ser man hur den är!! Ska kolla katthem oxå..

IceJossan
4

Nu har jag inte läst några kommentarer alls utan svarar helt på själva inlägget.

Mina förslag är:

Huskatt! Väljer du en omplacering som är vuxen finns det hur många utseenden, personligheter och aktivitetsnivåer som helst att välja mellan. Passar inte den ena individen så finns det hur många andra som helst.

Russian Blue! Korthårig medelaktiv (inte medelslö) och social men inte något typiskt plåster (det är ju så klart väldigt individuellt också). Kräver ingen pälsvård, är busig och underhållande men inte tokaktiv eller halvgalen.

IceJossan
0

• Siameser och orientaler är kända för att vara högljudda - de pratar både gärna och med hög röst. Det är rastypiskt.

• Cornish Rex (kanske även gäller Devon?) är en aktiv ras. Det finns soffpotatisar här med men över lag är de aktiva och kräver mycket. Ofta olämpliga som ensamkatter men det finns så klart de som trivs bäst så också. En Cornish är väl ganska plåstriga av sig - är gärna med precis överallt mest hela tiden och behöver mycket mental stimulans.

Störtsköna katter, men på tok för översociala och klåfingriga för min smak, jag gillar självständiga katter mer :)

fvanilla
0

#13 Då har du inte hört min burma. Han riktigt tar i.😃

#22 Ang. jaktinstinkt är det så är det lite slumpvist ibland när det gäller katter. T.ex så har mina katter mycket med jaktinstinkt men ingen av dom terroriserar mina råttburar. Det kan dock vara olika mellan olika katter.

MontEverest
0

Intressant! Undrar även lite om sibirisk katt? Hur den är?