Orolig kattvakt...
Hej!
Jag tar hand om min mammas två kastrerade hankatter medan hon är på resa. De är bröder och är ca 1½år gamla.
Det är så att dom båda hade mask tidigare och de blev avmaskade, det funkade bra på den ena men den andra hade ett par dagar innan mamma åkte fått synlig blinkhinna på båda ögonen så han fick en till kur förra veckan måndag. Det har nu altså gått en vecka men blinkhinnan syns fortfarande på båda ögonen och hans analöppning är irriterad, nästan sårig och han har lite lös mage :/
Blir lite orolig men pga att han är pigg, äter och dricker som normalt har jag inte kontaktat veterinär.
Undrar nu vad ni tror… Är det mask eller kan det vara nåt annat?
Mamma kommer hem igen nästa vecka, 4.12… Men hur vet jag om jag borde ta honom till veterinär själv före? Eller om jag bara ska vänta och så får mamma bedöma sen?
Orolig kattvakt =(
En bra tumregel är att så länge katten inte har uppenbara skador och är pigg, äter och dricker och bajsar och kissar utan problem så är det sällan något allvarligt som behöver akut behandling.
Att ha mask är inte någon allvarlig åkomma, men bör såklart ändå behandlas ifall katten verkligen har det. Vilken typ av mask hade katterna och vilket avmaskningsmedel användes?
Är de ute- eller innekatter?
Sajtvärd Katter iFokus
Ja. Nu är det knappast nåt akut men ser det inte så gärna bli det heller :/
Jag är inte så insatt i olika maskar och namn på medicinen vet jag inte såhär på rak arm före jag får kontakt med mamma, men det var iaf en medicin som man endast behöver ge 1 tablett av. Och denna "sjuka" katten har då altså fått 2 sådana tabletter med ca 2 veckor emellan…
Jag är mest fundersam på hans nästan såriga analöppning som inte vill bli bättre… Imorse såg det nästan ut som om han hade hemorrojder :/
Ring och rådfråga med en veterinär? Alltid bättre att höra vad de säger. De kommer inte be dig komma om de verkligen inte tycker att det behövs.
Ok! Ska fixa imorgon =) Glömde förresten svara, de är ute någon timme per dag.. =)
Allt känns lite extra jobbigt just nu när vi igår var tvungna att avliva den äldsta av våra hundar ='(