Tiger
Hej jag har en katt som är snart ett halv år och jag kan inte få honom att sluta klättra i vår blomma. Och eftersom de snart är jul och jag vill ha gran så undra jag hur jag ska göra. Han är även uppe på borde och köksön och det får han inte och det vet han om men han bryr sig inte. Hur ska jag få honom att förstå?
Det är klurigt med ungkatter, det gäller bara att vara envisare än sin katt.. jag har fortfarande inte lyckats och min katt är snart 8 månader.😂
Om du inte vill att din misse förstör en dyr riktig gran så kan du ju köpa en billig plastgran och bara ha massa plastkulor i den, det kommer vi få ha i jul. Annars skulle ju min katt riva ner varenda barr på hela granen.😴
Att inte hoppa upp på diskbänkar och köksbord… var superenvis och plocka ner katten varje gång han hoppar upp, har även för mig att det finns något man kan lägga där uppe så att det ska kännas lite obehagligt att vara där uppe för katten.
Någon annan får dock hjälpa mig att minnas vad det var för något.
Okej tack så mycket för alla tips 🙂
http://katter.ifokus.se/discussions/5135d808ce12c4690f00371b-hoppar-upp-pa-spisen-hjalp
Här hittade jag en bra tråd med lite fler tips! :) Lycka till!
Vad har katten förutom blomman att klättra i? Var får katten hoppa upp någonstans?
När man har katt måste man ha klart för sig att de har ett behov av att både klättra och hoppa upp för att få utlopp för sina naturliga instinkter. Det bästa man kan göra är att erbjuda rejält med alternativa klätter- och utkiksplatser. Att fya katten gör bara de förbjudna platserna ännu mer intressanta och gör att de även blir ett effektivt sätt för katten att få uppmärksamhet och spänning i tillvaron.
Sajtvärd Katter iFokus
Aluminiumfolie kan jag lägga på en förbjuden plats. Min katt hatar att gå på det för det låter läskigt och är konstigt att gå på.
Kan dock inte säga med 100% säkerhet att en nyfiken ungkatt inte tycker att det är spännande istället men det är ju billigt och ofarligt att prova.
Han har en stor klätterställning plus ett räcke till trappan, tvättmaskinen en stege. Så han har ju ändå några ställen han kan vara på. Aluminiumfolie har jag provat det och han tycker bar det är läskigt i en stund. 😕
Dubbelhäftande tejp på en pappersduk, otäckt att trampa på. Samt att aldrig ha något på bänk, bord och köksö som lockar (mat) när du inte är i närheten. 🙂