Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1027 ggr
[Hen]
0

Ringorm?

Höll min katt i famnen och fick någon timme senare tre kliande prickar på armen. Råkade klia lite på prickarna och det kom fler prickar. Tre, fyra dar senare har jag ett runt märke, stort som en femkrona och märket består av varande och kliande utslag. Har blivit lite bättre med receptfri kortisonsalva.

Självklart ska jag till läkaren men när jag ringde sa de bara "eksem kan man få av lite av varje, kom in om det inte gått ner på en vecka".

Grejen är dock att när jag googlar så hittar jag ngt som heter mynteksem (runt eksem) och om mynteksem står det: "Ringorm kan ge samma symptom, har patienten blivit smittad av ett husdjur?" Gah.

Och precis nu i morse så skrek min katt till och högg (!) mot sitt eget ryggslut i panik. Det hela gick över snabbt, på ett par sekunder var hon lugn igen men hon har inte visat några symptom i övrigt.

Katten är nyligen undersökt av veterinär och fullt frisk. Jag ska såklart kolla med veterinär också men min erfarenhet säger att det alltid är bra att höra runt bland kattägare. (Jag är inte allergisk mot katt.)

[Mustangcab]
0
Caifig
0

Tycker inte det heller låter som ringorm:

Friska vuxna katter visar sällan några symtom alls. Klåda förekommer undantagsvis. Typiska symtom hos svårt angripna katter är fläckvis håravfall och avbrutna hårstrån, samt fjällande hud. Krustor och en fuktande rodnad i huden kan uppstå, i vissa fall över hela kroppen, tillsammans med kraftigt, utbrett håravfall. Vanligare är dock förändringar på huvud, hals, rygg, svans och/eller framben. Enl. SVA.

Men som #1 säger. Loppor kan inte smitta människor men de kan fortfarande bitas. Och vad jag vet så kan deras saliv ge en allergisk reaktion.

[Hen]
0

Tack för era svar! Iiih, loppor… Men vad märkligt för katten kliar sig inte. Trodde loppor automatiskt gav en hel del klåda? Hon kliar sig en del i öronen, men veterinären har kollat öronen och där såg allt perfekt ut.

OberonsMatte
0

#3 Ibland handlar det om andra djurs loppor (t.ex. fågelloppor) och sådana biter mig för att provsmaka och kliar som sjutton, men katterna verkar helt oberörda.

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
0

#4 Tack för ditt svar! Detta ska undersökas närmare.

Min arm ser ut som nåt i en skräckfilm så jag hoppas vi blir av med eventuella loppor snabbt. Ser jobbigt ut att bli kvitt dem om man googlar. :/ Men men värre har ju hänt här i världen :)