Istället för Royal Canin
Hej Min Bengal och Turkisk van har ätit RC sen jag skaffade dem som kattungar för 7 år sen. Jag har försökt ge dem bättre mat med högre animalisk halt, men de gillar de inte. Jag tycker ju att RC är alldeles för dyrt med tanke på kvalité och innehåll. Så jag skulle vilja testa lite billigare mat, men det ska ju helst inte vara sämre. Finns det nått billigare märke som åtminstone är likvärdigt som jag skulle kunna testa,
Royal canin är egentligen inte så bra som man tror så dom tar överpris :/ jag bytte från RC efter att jag läst en del om deras torrisar, tex efter ett kattmatstest så låg dom sist på listan och använde både spannmål och billiga råvaror :P så det borde väl gå att hitta något annat :) Nu kör jag eukanuba istället men det är lika dyrt. Iams är nog billigare än RC och snäppet bättre, men tyvärr så är ju de flesta bra sorterna dyrare.
Ju mer kött och ju mindre råvaror som katten inte kan tillgodogöra sig och dessutom inga kolhydrater som lätt ger katten övervikt desto billigare per dag. En katt behöver t ex 80 g - 100 g kött per dag och med billiga köttdelar är det inte dyrare än att köpa det som kallas kattmat.
Oavsett vilken sort som ni ger era katter är det nog en bra idé att kolla hur mycket en viss sort kostar per dag.
Efter barf kommer den blötmat som inte innehåller något annat än kött. Torrmat är väl ok vid enstaka tillfällen.
Testa blötmat? Mycket bättre än alla sorters torrfoder. Mjau/Bozita/ICAs portionspåsar är de som har bäst innehåll, men egentligen är vilken blötmat som helst bättre än torrisar. Den största nackdelen med torrfoder är just vattenhalten.
Men annars finns det helt okej torrfoder med ex Applaws som kostar 62 kr/kg för en 7,5 kg säck på Grizzly Zoo medan RC kostar 68 kr/kg för en 10 kg säck. Personligen tycker jag att Applaws är bland de bättre torrfoderna som finns. Högt köttinnehåll, spannmålsfritt och ingen fisk (enbart fiskolja som inte innehåller protein). Det enda du måste vara försiktig med är när du fasar över. Ta det riktigt långsamt så att deras magar hinner vänja sig annars finns det risk att de både kräks och får diarré.
Men ts katter kanske äter blötmat också? :P många (tex jag) ger torrfoder som "tillbehör" typ. Mina katter äter mest blötmat men dom får torrisar ändå, som mellanmål kan man säga :) så länge man har koll på att katten dricker ordentligt.
Torrfoder av olika märken och RC specifikt har nyligen diskuterats utförligt i flera långa trådar med många bra inlägg. Jag föreslår att du börjar med att läsa några av dem:
Acana, Orijen eller nått annat?
För att ge ett kort svar på din fråga, så är Applaws och Carnia Lynx de två bästa torrfodren enligt min egen (och många andras) mening. Skälet till det och mycket annat förklaras och diskuteras ingående i trådarna jag länkar till ovan.
Oavsett vilket torrfoder du väljer att ge är det dock en stark rekommendation att du samtidigt kompletterar med blötfoder.
hälsningar Carl
#5 Fast jag har hört att Carnia Lynx innehåller en alldeles för hög magnesiumhalt, så jag skulle vara försiktig med att utfodra med det märket. Håller också med om att Applaws är riktigt bra.
Jag säger Orijen! Mina katter får det i aktiveringssyfte och det är guld värt för dem. Visst, det innehåller lite onödiga saker men tycker det är bra att dem har tagit bort potatisen och mina mår bäst på Orijen. Såg igår att Zooplus säljer fodret till ett rimligt pris om man jämför med Animail. http://www.zooplus.com/shop/cats/dry_cat_food/orijen/126935