katt irritetad då vi rensar lådan
Är väl egentligen inget stort problem men skulle vara kul att veta varför hon gör som hon gör. När vi tömmer kattlådan kommer vår honkatt rusande och slänger sig i lådan, sedan attackerar hon spaden, börjar tokgräva och sen försöker hon ta sig in i påsen som vi slänger det i. Nu ikväll slet hon tag i påsen och försökte gräva ner den i lådan också. I övrigt har vi inga problem med lådsituationen, den rensas minst morgon och kväll varje dag, everclean sand. Någon som har någon idé om vad hon har för sig?
Sätter ett tassavtryck här…
Min hankatt lägger sig i lådan när jag ska rensa den och honkatten sätter sig helt sonika i den… (lite besvärligt att rensa med två katter i lådan, så då lyfter jag bara ur de…)
#1 Jo det kan jag tänka mig blir besvärligt! Stannar katterna utanför lådan om du lyfter ur dem? Vi har testat lyfta ur henne men hon är i den lika snabbt igen, och stänger jag dörrarna så blir det ett himla liv utanför då hon hör att nån håller på med lådan..
oj, detta har jag inte vart med alls och då har jag haft omplaceringsverksam het så att säga.
Gissning från mig: Det låter ändå som att katten inte vill att lukten ska spridas den vill vara anonym. sen så anser väl kissen att det ska vara nergrävd för det är renlighet. Hur är katten annars lugn eller lite lätt att få upp i varv?
1, dina katter det låter som att dom vill ha uppmärksamhet att vara i vägen för er är ju kanon man pratar och flyttar på dom=man berör dom på deras villkor med :)
En förklaring är att katten helt enkelt är nyfiken och vill vara med när det händer något.
En annan förklaring är att kattlådan är bland de viktigaste resurserna i kattens revir och att den blir orolig när någon börjar greja med den. Särskilt om katten bara har en låda.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 och #3 Nja, stannar utanför den lådan gör de genom att då går de till nästa låda och gör samma sak tills jag kommer till låda nr 4 - då hoppar Artur upp på min axel istället… Joanna brukar göra något annat när man tar henne ur sista lådan…
#3 överlag är hon lugn, hon leker då hon vill leka och är omöjlig att få igång om hon inte själv vill. Men är mycket möjligt att det är så som du säger, kanske därför hon försökte gräva ner påsen då den inte var ihopknuten än, vilket såklart gjorde att det luktade. #4 det lät också troligt, vi har två lådor men hon går bara på den ena, och nu när jag tänker efter så har hon aldrig brytt sig nåt särskilt då vi rört den andra lådan, så det måste ju ha nåt att göra med just den lådan hon använder. Blir spännande att se hur det blir då katt nummer två kommer snart, vi tänkte skaffa ytterligare en till låda, likadan som den hon använder nu, ifall nya katten också föredrar en sån..
Smart katt som försökte gräva ner påsen. Har aldrig hört om nån katt som gjort så, så detta var spännande. Ytterligare en låda (minst) till blir bog toppen när katt nr två kommer!