Tappat hörntand
Jag såg idag att min kise hade svårt att äta sitt torrfoder. Han nikade en massor precis som om han tappade maten. Jag kollade munnen och då såg jag att ena hörntanden saknas. Det ser fint ut och verkar inte vara inflammerat. Bör man kolla upp med veterinär eller ska man strunta i det?
Han äter mestadels blötfoder och har bara torrfodret som upptill ifall han skulle bli hungrig. Jag bytte genast ut maten till blötfoder och han verkade inte ha samma problem med att äta den. Så det verkar ju inte gå någon nöd på honom.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Vilken ålder är det på katten? (Kanske tappat en mjölktand?)
Jag skulle iaf ringa och rådfråga en veterinär imorgon för att vara på den säkra sidan…
Hur gammal är han? Katter brukar ha tandlossning kring 5-6 månaders ålder :)
Förlåt, glömde skriva. Han fyllde 8 nu september.
//Pernilla
8 år eller 8 månader?
Om han är 8 år skulle jag defenitivt kontakta veterinär, men du behöver nog inte åka dit ikväll iaf…
Om han är 8 månader kan det vara sen tandlossning..
Klant av mig igen ;) Han är 8 ÅR. Då får det nog bli ett besök hos veterinären. Får ringa o kolla imorgon.
//Pernilla
Ifall det är någon tröst, så kan jag säga att det finns många katter med tandsjukdomen FORL som lever alldelles superfina kattliv ändå, även om de sällan kan vara utekatter…
Din katt verkar ju inte ha problem med blötmaten, så utifrån din beskrivning skulle jag tro på en bra prognos..