Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2772 ggr
natha-mjau
0

Bästa sanden?

Vad rekommenderar ni för Kattsand till en innekatt? Som är fräsch och håller länge? :)
Har testat olika sorter nu men är inte riktigt nöjd.
Testade nyss ICA basics klumpbildande men den tog slut direkt…
Ej kristaller, det gillar inte katten.

[ElisabethYL]
1

Om du vill ha budgetvariant, blanda Best Friend Cattia och EverClean.. (själv blandar jag i MultiCristal och kallar blandningen "myrornas krig")

Bättre är om du kör enbart EverClean, men då blir det naturligtvis dyrare.

[Avarice]
2

Kör själv på Extreme Classic och tycker den är jättebra :)

natha-mjau
1

körde på Best Friend Cattia ett tag innan som jag var rätt nöjt med men jisses vad det skräpade!
vill ha billigt och bra :)

CarlK
1

Jag har provat flera olika sorterer och märken (bl.a. Everclean) och enligt min mening är Cat's Best Öko Plus helt i en klass för sig 🙂

Kornen består av klumpande och vätskeabsorberande växtfibrer av samma form som sandkorn och nästan lika hårda, men betydligt lättare. Klumpar lika bra som Everclean och döljer lukt i princip lika bra.

Känns framför allt betydligt fräschare än vanlig sand, behöver inte bytas lika ofta (är drygt), väger mindre och är miljövänligt. Dessutom lättare att hantera då det kan spolas ner direkt i toan - och mycket billigare 👍

hälsningar Carl

CassandraL
0

Jag köper den som är i ett blått paket på ÖoB. Tror jag provade 7-10 sorters sand innan jag fastna för en. Jag tycker den funkar super och katten gillar den. Det är ett stort paket så den håller länge och är billig.

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

paka
1

Jag köper Cat's Best Öko Plus.

[Hen]
0

Jag är helt otroligt nöjd med Catrine (sälj i vissa djuraffärer men även på  nätet) – bättre och mkt billigare än det totalt överskattade Everclean. I övrigt samma egenskaper (finkornig, klumpbildande sand). Vet inte hur en så dammande sand som Everclean kan ha fått så bra rykte…?

Ska testa ekö plus som ni pratar om!

CassandraL
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 denna är det. Hitta inte den på deras hemsida.

Jag hade två lådor bredvid varandra när jag hade två katter hemma. Ena med kristaller och andra med denna sanden tror jag. Tror en av katterna kissade i lådan med kristaller en gång och förutom det stod den orörd i någon vecka. Så även om katten säkert hade gått på kristaller om hon inte hade haft annat så känner jag att hon lika bra kan få välja själv. Det är trotts allt hon ska ska gå på toa där.

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

Ellenfyrkant
1

Jag älskar "den överskattade Everclean"! För att den klumpar super och framförallt så håller klumpen ihop. Sämre kattgrus får klumparna att ramla isär när man ska ta upp dem. Everclean är dammig men det upplever jag som ett kortvarigt bekymmer när man häller på ny sand. Den avgörande anledningen till att jag använder Everclean är att den döljer lukten extremt väl! Och när jag städar lådan stiger doften av sandens parfym, känns trevligt! ;)

Mvh Ellenfyrkant

natha-mjau
0

Jo everclean verkar ju vara bäst… men räcker den länge?

bubbelbruden
1

jag driver hittekatts hem och har alltid använt everclean men tyckte den var dyr och dammig men nu använder vi olivers som man måste beställa på nätet..lika bra klumpbildning och lika bra på lukt men drygare och dammar inte alls ens om man häller från riktigt hög höjd.

vinteralvan
0

Jag använder också Everclean, jag kommer aldrig byta. Enl mig är den är inte överskattad, den är bäst.

natha-mjau
0

Jag köpte hem Klumpe nu från Ica maxi. 10 kr för typ 79kr.

Whippetgerbilen
0

Ever Clean less track använder vi,väldigt bra om man har katter som har tofsar på tassarna😉

Dogs is my world ♥

Ellenfyrkant
0

#11 Jag har 1 katt och har aldrig utvärderat men det går väl 10 kg på 1,5 månad skulle jag uppskatta. Jag försöker vara ekonomisk i alla lägen så jag har självklart provat andra. Och i slutändan är det alltid lukten på Everclean son fått avgöra. Med allt annat jag provat har man känt lukten av kattlåda när man rör sig i badrummet. Missar jag att städa lådan en dag finns ändå inte minsta lilla toa-lukt med Everclean. Lättstädat och stankfritt värderas här! Det är värt det!

Mvh Ellenfyrkant

OberonsMatte
3

#16 Om kattsanden (eller lådans utformning) gör att man kan "missa att städa lådan en dag" bör man nog överväga att byta till en sämre sand. Katter märker när lådan inte rensas och kan välja ett renare ställe (t.ex. i din säng) om det blir för smutsigt i lådan. De låter sig inte luras av parfymdoft.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kavring]
1

#17 Om man missar att städa lådan en dag när man bara har en katt så tror jag inte att det gör så mycket för misse om lådan rensas en dag senare. 🙂

OberonsMatte
0

#18 Det beror helt på vilken katt det är. Att bara rensa en gång per dag (även om man bara har en katt) är också riskabelt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kavring]
0

#19 Ja, precis. Det beror på ens egna katter. Man märker ju som du säger ifall det inte fungerar.

Ellenfyrkant
2

Oberonsmatte; hade du problem med att jag missat städa kattlådan en dag? Och märkte att det inte luktade ändå? Eller missförstår jag? Uppenbarligen var det OK här eftersom min katt inte protest-pinkade/ sket. Men normalt sett städar jag 1 gång per dag och det funkar hur fint som helst. Känns lite larvigt att gå ut till sopsorteringen varje gång han gjort ifrån sig, med en liten påse. Blir inte mycket efter min katt under en dag.

Mvh Ellenfyrkant

OberonsMatte
5

#21 Efter att ha hängt på olika kattforum i flera år har katters lådsituation och felkissande blivit något av en hjärtefråga för mig.

Felkissande är det absolut vanligaste problembeteendet bland katter och många är de katter som får sätta livet till p.g.a. kattägarens okunskap angående hur en lådsituation bör se ut och skötas.

Så, ja, när någon lite nonchalant skriver att de kan råka glömma att rensa lådan nån dag utan att det gör något, så skriker det i mig.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellenfyrkant
3

#22 Tack för förklaringen, jag förstår dig då. Men att det inte gör något är inte samma sak för mig som att jag la märke till att det inte stank. Jag skulle aldrig låta katten sätta livet till om han kissade fel, han är en del av min familj. Man kanske inte ska vara så snabb att döma alla gånger.

Mvh Ellenfyrkant

[SueHn]
0

Innan det är någon idé att börja prata om vilket kattströ som är bäst måste man göra klart för sig vad man menar med ett bra kattströ.

1. Vad tycker katten? - Först måste man välja en sort som katten accepterar. Mina katter bryr sig inte.

2. Vill man ta miljöhänsyn? - Allt kattströ som är lerbaserat ska lämnas för deponi på tippen vilket kräver bilinnehav förutom att det tar tid. Vissa kommuner har ännu inte explicit ställt detta krav men det är de egentligen skyldiga att göra. Alternativet är att välja en sort som är brännbar och därmed helt ok att slänga i hushållsavfallet.

Långa transporter ska av miljöskäl undvikas och därför är det bra att välja en sort som inte åkt över Atlanten eller längre. Sammantaget med transporter till tippen är utsläpp från transporter något att ta i beaktande.

Parfymerade produkter är alltid ett dåligt alternativ med tanke på allergier, inte minst för katterna.

3. Hur mycket vill man betala för kattströet? Det är faktiskt inte så väldigt stor skillnad mellan dyra och billiga sorter så hur mycket är man beredd att betala i merkostnad för eventuella skillnader. Vissa sorter har det gott troll i så tillvida att de är överreklamerade.

Vilken sort ska man då välja? Den sort som katten accepterar och för övrigt har ett försvarbart pris och som belastar miljön så lite som möjligt förutom att man måste välja efter sin ekonomi.

Allt annat är grundlöst tyckande.

[Hen]
2

Ber om ursäkt ifall ngn tog illa upp ang Everclean och att jag använde ordet överskattat. Grejen är att det finns flera märken som har exakt samma konsistens och egenskaper som Everclean (alltså man ser inte skillnad, samma finkornighet, samma förmåga att dölja lukt osv) men som inte dammar överhuvudtaget (Everclean dammar en gel del) – och som är betydligt billigare än Everclean. Jag hade Everclean innan jag av en slump behövde använda en likvärdig annan sand en gång, och då insåg att den var helt dammfri till skillnad från Everclean. Jag tyckte också Everclean var toppen, men ännu mer toppen att få samma sak fast billigare och utan damm tycker jag. Men som sagt, förlåt ifall ngn läste in ngt raljerande eller snorkigt från mig. Ville bara berätta det jag vet. Blev dock fel ordval kanske.

[Kavring]
1

Ja EverClean dammar mycket, det håller jag absolut med om. Men det är den enda sanden jag har varit nöjd med, och katterna bryr sig inte. Jag har använt billigare märken som liknar EverClean från zoobutikerna, men har inte känt mig nöjd i längden. Klumpar faller isär när jag haft billigare sand, och lådan har känts smutsigare. Så det är EC som har vart bäst för oss här hemma. Har även testat kristallsand - kändes extremt ofräsch, det enda positiva var att man inte plockade kissklumpar från lådan, då kristallerna absorberar kisset (vita kristaller som blev pissgula - kändes äckligt rent ut sagt, och det dammande dessutom när man rensade lådan…. Uäck!). Men lådan stank både bajs och sur urin, fast jag hade rensat lådan. Det passade inte det här hushållet helt enkelt. Är dock mycket sugen på att testa den där sanden Öko Plus, eftersom den ska vara miljövänlig enligt förespråkarna i tråden. :) Har dock läst lite recensioner om att petiga katter inte gillar detta kattströ?? (Men av den erfarenhet jag har av mina egna katter så är de ju inte så petiga…)

[trh]
0

Har Best Friend Cattia från prov här hemma och visst klumpar den bra, men jäklar vad den skräpar ner. Min katt (semilånghår) drar med sig halva lådan ut efter varje tillfälle. Hade Everclean less track innan och var egentligen nöjd med den, minus priset Kommer byta sand igen när Cattia-påsen tar slut då jag blir galen av all sand som plötsligt finns överallt i lägenheten. Vita korn dessutom som syns extra mycket.

Ellenfyrkant
0

#25 vilken/ vilka ersättare hittade du? :)

Mvh Ellenfyrkant

Loria
0

Jag kör en pee-wee låda. I min har jag kristallsand, men de är ju gjorda för pee-wee pellets eller går att använda värmepellets. Jag tycker det funkar superbra. Urinen rinner igenom och kristallers ligger som ett lock över och håller doften i den undre delen av lådan. Jag har dock inte testat lådan med pelletsen som den är avsedd för, men det borde ju funka fint.

[Geekinblack]
0

Har nyligen testat samma som #9 i någon månad och den är verkligen superbra! Men min pojkvän är allergisk mot dittan och dattan så det räcker med att katterna kan ge besvär ibland plus astma, denna sand dammar väldigt mycket! Och speciellt för någon med känsliga luftvägar.

Nu håller vi på att testa KLUMPE istället! Fungerar ungefär likadant men dammfri :) inte lika bra kissklumpar, men tillräckligt bra för att man ska kunna håva upp dom.

Ellenor123
0

EverClean Multiple Cat, men de andra sorterna gillar jag också :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕