Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1920 ggr
[trh]
0

Bra blötmatssorter?

Enzo verkar tydligen ha tröttnat på specifikt Mjau blötmat på konserv, trots ny smak. När jag hällde en påse RC blötmat (från veterinären) över Mjau-maten precis så slök han allt i ett nafs! Senaste veckan har vi fått truga i honom mjau-maten, ex spridit lite torrisar över, och processen har tagit ca 1 h innan allt eller nästan allt ätits upp. Så.. Vilka blötmatssorter är bra, förutom Mjau konserv och Bozita? Gärna tips på de sorter som finns i vanliga mataffärer. Skiljer sig Mjau tetra mycket från Mjau på burk, kanske han kan tycka om den även om han nu tröttnat på konserverna?

[Lilyz]
0

Mjau tetra är också väldigt bra, prova det först tycker jag.🙂

[trh]
0

#1 skiljer sig tetran mycket från konserverna ?:)

Bellbooh
0

#2 jag har för mig att Mjau i tetra är i bitar istället för paté.

[trh]
0

#3 Då köper jag några av den och ser om han kan gilla de. Får kanske blanda in tetran med konserv-maten , eller kan man ge rakt av i och med att det är samma märke? Hur är ICAS portionpåsar annars? Ok?

[Lilyz]
0

Det finns olika i tetrorna färs, bitar i gelé och i sås (har jag för mig, mina tycker inte om Mjau tyvärr). Jag tror de är ganska lika jämfört med burkarna men annars kan man ju blanda för säkerhetsskull.

Icas portionspåsar är också bra 🙂

De flesta blötmatssorterna är bra (= mycket bättre än torrfoder) men både Mjau och Icas portionspåsar är de jag har hittat med bäst innehåll i matbutik.

Allumania
0

Whiskas är ju inte den bästa kattmaten men "grilled" sorterna innehåller inte spannmål, "bara" vegetabiler. Har ger mina katter whiskas grilled o djurbutiks mat, har funkat bra :)

[trh]
0

#5 ja okej, då får vi prova oss fram. Funkar inte detta ger vi ICA's en chans. #6 tack för tipset! Ska kolla på dem med :)

isa
0

min katt åt Sheba i 14 år

[Lilyz]
0

Sheba Duet Kalkon är det enda som går i min ena så då får hon det 🙂 Enligt påsen har den också bra innehåll men de andra smakerna vet jag inte. Hur som är blötmat alltid bättre än torrfoder.

vnorrland
0

Pussi portionspåsar har funkat bra här hemma. Är kanske bättre med Mjau och Bozita men äter de inte så är det ju inte mycket man kan göra! Just nu Pussi Marinades.

Caifig
0

http://kattstatus.se/sida108.html

Bra sida med bra info! Hjälpte mig i början på att sålla ut vad som är bra och inte. 🙂

Bozita med extra kyckling är väldigt populärt här hemma, kanske värt att testa?

Sarah-S
3

Jag blandar alla sorters blötmat, portionspåsar/tetra/burk eftersom mina katter tröttnar med jämna mellanrum

Jag resonerar som så att all blötmat iaf är bättre än torrfoder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[trh]
1

Tack för alla svar! Det är som många av er säger, att all blötmat är bättre än torrfoder och därför vill jag att han huvudsakligen ska äta just blötmat. Morgonens skål med mjau-konserv täckt med resten av RC-påsen slank ner i ett nafs. Ikväll blir det 50% mjau-konserv och 50% Mjau tetra : oxkött i sås. Går inte det så har jag ju många bra tips ovan. #11 tack för bra länkning!

Cazzos
0

Konserverna är väl bara patéer?

Testa tetra-förpackningarna istället med bitar i sås, det kanske han föredrar.. Något att tugga på 😃

[trh]
0

#14 gav precis oxkött i sås blandat med lite av den vanliga maten och han slängde sig i det :) så nu blir det att bunkra upp med lite tetror istället!

Cazzos
0

#15 Vad bra! 🙂

Min syster hittade en gubbe på blocket som sålde typ 50 tetra-förpackningar till ett jättebra pris… Kommer inte ihåg vad som hände med hans katt men han behövde inte maten längre helt enkelt, haha. 

Så håll utkik på blocket också ifall att, ett litet tips bara! 😉

[trh]
0

#16 oj vad många haha. Ska kika :) Jag förstod precis att alla tetrorna är bitar i sås eller gelé, och att burkarna är paté. Finns ju rätt mycket att välja på, kul! Lite OT: ni som inte ger fisk, ger ni skaldjur? Mjau har ju ex räka eller havskräftor som smaker. Fast dessa kanske ändå innehåller fisk.

[Lilyz]
1

#17 Helt ärligt vet jag inte om det är okej att ge skaldjurssmakerna men eftersom min ena misse är fiskallergiker så undviker jag sjö- och havsvarelser helt 😉

sagan
0

Vissa katter tröttnar på att äta samma mat hela tiden. Du kan alltid byta efter ett tag och ha några olika sorter att alternera med så tröttnar inte kisse 😉

MonicaLagerquist
1

De av mjau sorterna som heter något med fisk/skaldjur innehåller fisk som delvis bas.De smaker som inte heter något med fisk/skaldjur är utan fisk.

Stolt ägare till tre La permer

[trh]
0

#18 ja, det är klart :) #19 Jag tänkte köpa hem olika smaker av tetrorna och variera så blir han säkert glad. #20 Jamen dåså, då ska jag nog undvika dessa.

Linda-ml
0

Sheba och gourmet är bra och det tycker min katt jättemycket om! :)

sagan
0

#21 Menad olika märken. För Mjau är alltid Mjau 😉

[trh]
0

#23 du menade så du ;) eftersom att han slänger i sig mjau-tetran så tänker jag nog börja alternera mellan olika smaker och hoppas att han är nöjd eftersom jag helst ger Mjau :)

sagan
1

Tänkte att du kunde alternera mellan märken som är bra. Bozita, Icas, portions och färskonserverna (ej bitar i gele och sås). James Wellbeloved är också bra.🙂

[trh]
0

#25 ja det är ingen dum idé, får nog göra det :) okött i sås är den absoluta favoriten hitills. Anka i sås? Nej tack. Kycklinglever i gelé? Helt ok.

OberonsMatte
1

#26 Ja, det är inte lätt att förstå sig på kattens smak och hitta rätt sort för dagen alla gånger… Men vad gör man inte för för att katten ska bli nöjd (och mätt)?

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
1

#27 Nej inte helt. Mjau kalkon var det bästa i månader, tills det bara en dag inte passade längre? Senast igår stod jag och pillade bort gelén från maten, för den passade inte.. Vad gör man inte ;)

[trh]
0

.. Och idag var mjau kalkon bäst.

Caifig
0

#29 Är det såsen/gelén som han inte tycker om? I så fall bör du testa Bozita extra kyckling som det är mycket mindre gelé i och jag tycker den luktar mer än de andra sorterna, på ett positivt sätt haha! Mina katter älskar den.

Lisemarie
0

Det man bör komma ihåg att kolla är så att kattmaten inte innehåller något socker. 
Jag vet att exempelvis Gourmet-maten innehåller socker, så den skulle i alla fall inte jag rekommendera att servera som vardagsmat. 
Dock brukar min kisse här hemma få en sådan burk någon gång ibland, vid speciella tillfällen, och då blir det ju lite mer som "godis".

[trh]
0

#30 jag tror han gillar hela konceptet med bitar och sås samt mat som är nyöppnad. Har precis köpt hem ett multipack av ICAs mjukmat och de 3 påsar han fått hitills har slunkit ner snabbt. Men tack för tipset, ska jag ha i åtanke. #31 Jag har sett att den innehåller socker ja. Men hur är det; är det bättre att de äter mjukmat med socker - eller ingen mjukmat alls?

Lisemarie
0

Det är väl relativt små mängder socker i maten, tror jag.
Det man ska vara uppmärksam på är ju att de inte får karies eller diabetes. Jag vet dock inte hur stor risken är att dom får det. 

Det finns alltså ingen mjukmat utan socker som din katt tycker om?

[trh]
0

#33 jovisst finns det det! Generell undrade bara

Lisemarie
0

Okej. 

Jag vet faktiskt inte hur pass skadligt det är med socker, det finns kanske någon annan här på forumet som har bättre koll?

OberonsMatte
1

När det gäller socker i kattmat ska man ha klart för sig att det är väldigt små mängder det handlar om och som enbart tillsätts för att få ett visst utseende och form på maten.

Det beror på hur petig man är om man tror att det är skadligt eller inte, men jag bryr mig inte utan ger mina katter den blötmat de tycker om och äter, eftersom jag framför allt tror att blötmat är bra.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
0

#36 Tack för infon :)

Sarah-S
1

Kolhydrater = sockerarter

Att oroa sig för den lilla lilla mängd socker(kulör) som finns i blötmat är onödigt. Däremot ska man undvika de varianter som innehåller kolhydratkällor
Att servera torrfoder med ett kolhydratinnehåll på 40-60% är inte bra eftersom det innehåller massor av sockerarter

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[trh]
0

Någon som vet näringsvärdet/100 g i ICAs mjukmatspåsar? Jag hittar det inte på påsarna, förpackningen eller när jag söker på internet.