Vad göra? Giardia och Tritrichomonas
En av katterna ha konstaterat att hon har giardia och tritrichomonas.
Alla djuren är under behandling och lgh ska "saneras", dock undrar jag hur ni andra har gjort, har läst en del och många verkar ha gjort olika?
Ni som haft någon av dessa "sjukdomar" hur har ni behandlar och sanerat huset? (förklara gärna tydligt, hur länge behandlades djuren? med vilken medicin? flyttades djuren under eller efter behandlingen? hur städade ni huset? med vad/vilka medel? osv)
blev ni av med det?
om man inte får bort det måste man fortsätta städa och behandla tills det är borta?
Du menar förhoppningsvis Tritrichomonas?
Om det (mot förmodan) är Trichomonas katterna har fått undrar jag verkligen vad du har utsatt dem för 🤔😉
För Tritrichomonas och Giardia finns det bra info och riktlinjer för hur det hela bör hanteras att läsa här. Utfärdade av min granne SVA.
hälsningar Carl
#1 självklart är det Tritrichomonas ;)
Sökte på googel då jag inte visste exakt hur det stavades :)
En moderator får gärna ändra så det står rätt i #0 + rubriken!
SVA har jag redan kollat på och står inget exakt där, stå vilken medicin man ska använda och att man ska städa hela huset dock inget om man ska flytta katterna under behandlingen eller efter? eller liknande :)
I den första länken som #1 hänvisar till finns det en länk till ett pdf dokument märkt "riktlinjer för Giardia….".
Nu läste jag inte igenom allt, men det kan nog säkert finnas en del svar på dina frågor där.
Tråkigt att din/a katter fått detta. Vad har den diagnostiserande veterinären gett för råd för att bli av med eländet?
#3 mina katter är inte avels katter eller utställnings katter, och den "sjuka" katten mår jätte bra trots att hon egentligen är sjuk så jag ser det inte som nåt jätte jobbigt bara att det verkar drygt att bli av med skiten :)
Plan: Behandla den sjuka katten i 14 dagar med medicin jag fick av SVA och dem andra i 5 dagar med axilur, flytta alla katter efter 7 dagar, sanera lgh, låta lgh stå katt tom i 1 vecka och sen ta tillbaka katterna. Nya kattlådor + mat och vattenskålar vi flytten efter 7 dagar och nya grejer när dem kommer hem efter 1 vecka :)
Tror du det kan räcka för att bli av med skiten?
#2 Verkar vara en rätt vanlig förväxling - och en ganska komisk sådan 😃
#3 Kan tillägga att den tredje länken i mitt föregående inlägg (benämnd: "här") går direkt till det pdf-dokumentet.
Att artikeln i huvudsak riktar sig till kattuppfödare är inget att haka upp sig på, den är relevant för alla vars katter är smittade och i synnerhet hushåll med flera katter.
#4 I dokumentet står utförligt beskrivet hur man ska gå tillväga både vad gäller hanteringen av katterna och med städningen. På sida 3 börjar infon om Giardia och på sida 4 finns åtgärderna beskrivna. Där börjar även infon om Tritrichomonas.
Fråga: vet du med säkerhet att det enbart är en katt som är smittad? I så fall borde den omgående isoleras från övriga katter. Symptomfria katter kan bärare av parasiter.
hälsningar Carl
#5 vi tog bara prov på 1 katt som visade symtom och behandlar alla katterna som bärare :)
#4 Har ändrat så att Tritrichomonas är rättstavat. En riktig "killer" vad gäller stavningen.
Så här står det om Giardia:
För att sanera mot Giardia skall man företa en mekanisk
rengöring, där man skurar ytorna och inventarierna med
såpa och låter dem torka upp fullständigt innan de
behandlade djuren åter ges tillträde. Sprit och andra
desinfektionsmedel har ingen eller begränsad effekt mot
cystor av Giardia. Tvätt med ånga är verksamt mot
cystorna, men skall föregås av en mekanisk tvätt.
Det optimala sättet att logistiskt genomföra en sanering
i ett katteri kan se ut så här: Har man många katter i flera
grupper väljer man ett rum som saneras först, utan katter
i. När kattgrupp ett är på sista behandlingsdagen flyttas
de till det rengjorda rummet, helst efter föregående schamponering. Därefter saneras rummet som de varit i,
och nästa grupp flyttas dit på sin sista behandlingsdag.
Inventarier som är svårrengjorda kan t.ex. ställas undan
på ett torrt ställe, där katterna inte kommer åt dem, Syftet
är att låta cystorna torka ut, vilket är avdödande. Man kan
ställa ut möbler utomhus i minusgrader, men det är okänt
exakt hur många dygn cystorna överlever i varierande
minusgrader. Har man en bastu hemma kan man ”basta”
sakerna i 60–70°C, men även för denna behandling saknas
exakta tider för hur länge textiler/möbler måste utsättas.
Fällar och bäddar tvättas i minst 60°C innan de återförs
till sanerade rum.
Sanering mot Tritrichomonas
Eftersom Tritrichomonas är känslig för syre och torka,
anses idag inga speciella åtgärder utöver normal ytrengö-
ring behöva vidtas i kattens närmiljö. Man skall dock
rengöra kattlådorna noga dagligen och gärna sprita dem
samt ytor där katterna vistas. Textilier tvättas i 60°C.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#6 Verkar vettigt.
Var även noga med att tvätta/schamponera alla katter också - innan ni flyttar dem till den smittfria miljön.
För Tritrichomonas behöver ni även vara extremt noggranna med att kontinuerligt tömma, rengöra och desinficera kattlådorna under behandlingen.
Förutsatt att ni verkligen mekaniskt sanerat hela lägenheten och alla textilier och dylikt som katterna har haft kontakt med, så borde det räcka. 🙂
hälsningar Carl
#8 vi badade alla katterna när vi började behandlingen, ska bada dem innan dem flyttar och bada dem när dem kommer hem igen ;)
Jo blir riktig jul städning här hemma ;)
All skit ska slängas + kattlådorna, sedan dammsuga, torka golvet, torka alla ytor, alla tyg grejer ska tvättas i 60 grader + får en hem h2o mop att köra i hela lgh inkl alla möbler och sen göra om allt detta en gång till innan katterna kommer hem och hoppas på det bästa :)
tror du det räcker som sanering?
Sambon sa att det var tur vi inte bodde i ett stor hus utan i en lgh XD
Ja, det tror jag definitivt att det gör, men jag lämnar inga garantier 😉
Var bara noga med att även använda rengöringsmedel så tror jag det går utmärkt och ni får dessutom ett skinande rent hem lagom till jul 🙂
Haha ja det gäller att se positivt på saken 😃
hälsningar Carl
#10 finns ingen garanti på medicinen funkar heller så då kan jag städa bäst jag vill utan reslutat, men man vill ju ge det en rejäl chans att bli av med skiten.
Vet du om man inte får bort det måste man fortsätta städa och behandla tills det är borta?
Att få bort Giardia så verkar de vara olika bud på behandling och förutom sanering av ytor, kattlådor, matskålar mm krävs behandling upp till 21 dagar med axilur eller flagyl. Ibland biter ej axilur då måste man göra samma behandling med flagyl.
Det finns även en medicin som tar båda parasiterna med den är på licens och är dessutom cancerframkallande vad jag hört.
Giardia kan ge falskt positivt svar enligt SVA (för några år sedan) iaf har jag hört att flera fått det beskedet från SVA då endast en katt fått positivt svar och aldrig blir negativt trots behandling eller har andra symptom på en Giardiainfektion.
#12 vi sanerar allt och slänger kattlådorna :)
Flagyl döljer bara symtomen men tar inte död på det.
Jag ger Ronidazol , fick det av SVA
Lite info om riskerna med Ronidazol :
_"Ronidazol är inte vare sig i Sverige eller av amerikanska läkemedelsverket FDA godkänt för användning i sällskapsdjur. Den är också förbjuden i livsmedelsproducerande djur pga riskerna för människor så som cancer, påverkning på nervsystemet, fosterskador mm. I Sverige kan man få ronidazol på licens genom sin veterinär."
"Ronidazol är misstänkt cancerframkallande och har biverkningar så som neurotoxictet och teratogenicitet."
"Bieffekter som visat sig vid behandling av ronidazol är slöhet, aptitlöshet, vinglighet, epiletiska anfall mm. Dessa bieffekter försvinner oftast om behandling avslutas genast men kan hålla i sig några veckor detta kan kräva intensiv veterinärvård. Man får inte fortsätta behandlingen om katten visar några bieffekter detta är väldigt farligt och kan vara direkt livshotande för din katt."_