Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 6131 ggr
mocchino
1

Acana, Orijen eller nått annat?

Jag funderar på att bytta torrfoder till mina katter. Har läst runt lite och förstått att högt köttinnehåll och utan sädesslag är det som är bäst för katten. Så därför började jag fundera på Acana men efter googling så har jag läst att det kanske inte är så bra som jag trodde då det innehåller potatis som tydligen är giftigt för katter? Orijen är väl ett liknande foder om jag förstått det hela rätt. Så då tänkte jag att jo men Taste of the wild har jag hört mycket bra om eftersom det är så högt köttinnehåll men den innehåller lax vilket man tydligen inte heller ska ge till katter och sen var det väl potatis i den också? Funderade på Applaws också men har inte ens orkat googla utan nu vill jag ha hjälp! Vart för mycket info kände jag och jag har inte kunskapen ang lax och potatis och sånt. Känns ju hemskt att säga efter att ha haft egen katt i vuxen ålder i 9år.. Men men man kan bara bättra sig! Så vilket torrfoder är egentligen bäst? Vilket ska jag ge mina katter? Dom får även mjaus burkmat typ dagligen och jag håller på och läser lite om barf men är inte helt där än att börja testa känner jag.

// Nathalie

[Kavring]
0

Fodret Taste of the Wild innehåller sötpotatis - kanske är det så med de andra också? 🙂 Mina katter äter Taste of the Wild, och mår bättre än någonsin (på utsidan i alla fall).

Caifig
1

Måste de få torrfoder då? Varför inte bara blötmat? Annars är Applaws ett väldigt bra torrfoder. Spannmålsfritt, bra innehåll, "billigt" jämfört med många andra och smakrikt. Det innehåller laxolja men oljan innehåller inget protein som är det som kan ge upphov till allergi, alltså ska lax-/fiskolja inte vara några problem att ge. 

Potatis används (tror jag) för att torrfodret ska hålla ihop. Kan ha fel, men det är vad jag har för mig. 🙂

Var bara försiktig när du byter mat. Eftersom Applaws etc har en högre andel protein så blir det en väldigt stor omställning för den lille kattmagen. Så börja långsamt med bara några kulor och öka sedan gradvis. Se hur deras magar reagerar, blir de dåliga så backa och ge mer av den gamla.

CarlK
4

Potatis är inte giftigt för katter så länge den är kokt. Rå potatis däremot är giftig både för katter, människor och de flesta andra djur då den innehåller giftet solanin, som till största delen löses ut i vattnet vid kokning.

All potatis som används i kattmat är kokt och därmed inte giftig.

#2 Det stämmer att skälet till att potatis används vid tillverkning av torrfoder är att stärkelsen behövs för att binda ihop foderkulorna.

Lax är inte heller farligt för katter så länge den är tillagad/upphettad eller djupfryst i -18 oC under minst 3 dygn. Rå lax (och annan fisk) kan dock innehålla olika parasiter som dör vid upphettning alternativt djupfrysning.

Samma sak gäller här - laxen som används i kattfoder är upphettad och innehåller därmed inga parasiter.

hälsningar Carl

CarlK
3

För att svara på din fråga så tycker jag du ska välja ett foder fritt från spannmål, med en så hög andel kött/animaliskt protein och fett som möjligt och så låg andel kolhydrater som möjligt.

Det finns en rad olika spannmålsfria sorter, men av de som tydligt redovisar andelen animaliska beståndsdelar och kolhydrater, verkar Applaws och Carnia Lynx vara i en klass för sig (av det jag läst).

Applaws anger "80% köttinnehåll" och "mindre än 15% kolhydrater" medan Carnia Lynx anger "86% animaliska råvaror" och andelen kolhydrater till "15%". Båda verkar likvärdiga tycker jag, men har själv valt Carnia då de säljer förpackningar på 5 kg, vilket är en lagom mängd för att fodret ska hinna ätas upp innan det blir för gammalt. Men har du flera katter funkar säkert Applaws lika bra med påsar på 7,5 kg.

Sen tycker jag du ska fortsätta komplettera med blötfoder och gärna blötlägga torrfodret en liten stund innan servering, så att katterna får i sig så mycket vätska som möjligt. Samt se till att de har skålar med färskt vatten framme som de trivs att dricka ur 🙂

hälsningar Carl

Sarah-S
0

Du kan med gott samvete ge Applaws, Taste of the wild, Orijen eftersom deras totala kolhydratmängd ligger mellan 15-20%. Oavsett om det är från potatis eller andra kolhydratkällor, de flesta low glycemic

Sen vill en del ha fiskfria foder eftersom fisk är en vanlig allergen, dvs katter blir ofta allergiska mot fisk, då kan du tex välja Applaws Chicken som är fiskfritt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[SueHn]
0

# 3 Solanin finns i potatisblast och i gröna potatisar precis som det står på den länk som du lagt in. Det gröna är inte solanin utan klorofyll. Sötpotatis är inte på något sätt  besläktad med vår vanliga potatis men söt är den. Ingetdera är något att ha för katter.

Sarah-S
0

#6 Sötpotatis påverkar blodsockret mindre än "vår" vanliga potatis.
Som kolhydratkälla i torrfoder betydligt bättre än spannmål och majs

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

CarlK
3

#6 Nej. Solanin finns i alla delar av växten - inklusive rotknölen - grön eller ej.

En "grön potatis" är resultatet av att potatisen utsatts för ljus och normalt sett en indikator på en förhöjd halt av solanin. Detta beror på att ljuset ljuset triggar en ökad produktion av bl.a. solanin samt startar bildandet av klorofyll.

Dock kan de båda reaktionerna ske oberoende av varandra - en grön potatis behöver alltså inte ha en förhöjd solaninhalt, medan en ofärgad omvänt kan ha det.

Jag föreslår att du läser den engelska artikeln på Wikipedia; Solanine - för mer utförlig info.

hälsningar Carl

mocchino
1

#1 Jag läste också att dom går ut med att det är sötpotatis i det fodret men att det egentligen är en helt vanlig "vit" potatis. Att det är nått som har blivit förvirrat under översättningen då det är ett kanadensiskt foder. Tack så mycket för era svar! Speciellt dina svar CarlK gjorde mig smartare. Då behöver jag inte oroa mig för potatisen eller fiskoljan. Att rå potatis var giftig visste jag om men där måste det ju ha blivit nått missförstånd pga det. Vatten dricker dom ur hundarnas skålar på golvet vilket som trivs med. Förut hade dom en egen skål men dom föredrar hundarnas skål så numera har vi bara den. Hundarna flyttar på sig när katterna vill dricka. ;) Som det ser ut nu så lutar det åt Applaws då dom kan ta in det där jag handlar kattmaten. :) Tusen tack för alla svaren!

// Nathalie

[ElisabethYL]
2

Applaws är ett av de aldra bästa torrfodren MEN lägg upp foderbytet under längre tid mot vad man brukar. Jag la upp mitt foderbyte under 1 månad och mina klarade foderbytet utan komplikationer och mår prima..

Marr
6

Ville bara säga att jag är så tacksam att jag gick in hit till er och fick lära mig det här.

Nu ska mor och jag beställa Applaws torrfoder i fortsättningen och fortsätta komplettera med Mjau blötfoder.

Tack för era ypperliga kunskaper i det här!🌺🐱

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

WiolaH
0

Jag förstår inte riktigt det här med att rå potatis skulle vara giftigt för katter……. har haft en katt som i 17 år älskade råa potatis o skrek högt om han inte fick lite av det varje gång jag började skala potatis……. OK han levde ju inte på rå potatis men åt en del rå potatis mer eller mindre varje dag i 17 år!

Han hade inga tecken på allergi eller några andra sjukdomsproblem förrän han blev 14 år gammal o fick lite problem med njurarna som ju inte är ovanligt med kastrerade katter efter vad veterinären sade. Men han levde i 3 år till, mycket pigg o vital för sin ålder…… tills hjärtat inte orkade mer

Jag har alltid fodrat mina katter med torrfoder ( inte något superdyrt från djuraffären) och lite utvalt slaktavfall (då jag bodde på landet) och numera (efter att ha flyttat till stan) fortfarande med torrfoder och hjärta och njure som jag köper i min vanliga butik och kokar till katterna (och hunden). Jag väljer helst spannmålsfritt torrfoder numera och gillar inte heller foder med sötpotatis…… söt mat är väl inget katterna själv väljer när det är matdags?

Det blir ju lite högre kötthalt på det sätt jag har valt att urfodra mina katter, kanske därför de levt länge o varit så friska? Men att man skulle vara tvungen att välja något av de jättedyra torrfodren från djuraffären har jag svårt att tro…… jo förstås om man har en katt med speciella krav pga någon sjukdom, allergi el så, det kan jag förstå.

Vill bara tillägga att jag alltid haft mycket friska och livskraftiga katter (bara "bondkatter"), de flesta har blivit över 17 år  och en tom 22 år på denna diet….

CarlK
5

#9 Kul att du uppskattade infon och att kunna vara till lite hjälp 🙂

Började nästan tro att du loggat ut för gott där ett tag 😉

#11 Samma här, roligt när fler läser och tar till sig 👍

Nästan så jag borde söka jobb på Applaws marknadsavdelning, av era svar att döma 😃

Kan f.ö. även rekommendera den aktuella tråden Royal canin, pro plan purina? för mer info i ämnet. I synnerhet inläggen av Sarah-S och Caifig.

hälsningar Carl

CarlK
6

#12 Vad jag inte förstår, är hur somliga människor drar slutsatser…

Ditt påstående går direkt att jämföra med:

"Jag förstår inte hur alkohol eller tobak kan vara skadligt, jag har druckit och rökt massor av gånger - och jag är inte sjuk och lever än"

Till skillnad från gifterna alkohol och nikotin, som i måttliga mängder faktiskt har en del positiva effekter på människor, har rå potatis - eller mer specifikt giftet solanin - ingen som helst positiv inverkan på katter.

Men som alla giftiga ämnen beror givetvis påverkan främst av mängden gift som intas men även på mottagarens förmåga att hantera och bryta ner det.

Den råa potatis vi köper innehåller normalt sett så pass låga halter av solanin att ett visst intag oftast inte påverkar oss nämnvärt. Katter är dock väsentligt mycket mindre än vi och den mängd som krävs för att de ska påverkas är därmed betydligt lägre.

Din katt fick uppenbarligen inte i sig en tillräckligt stor mängd solanin för att det skulle bli direkt giftigt för honom och orsaka uppenbara symptom och skador. Men det förändrar inte det faktum att rå potatis per definition är giftigt och ohälsosamt för katter.

Så även om din katt (katter) klarade ett visst intag av rå potatis, gav den honom inte heller något av näringsvärde. Om det påverkade hans kropp på något sätt, så var det negativt.

Det finns med andra ord ingen som helst anledning att ge sin katt rå potatis, eller potatis ö.h.t.

hälsningar Carl