Köttfärs och torsk,
Kan en katt leva på köttfärs och torsk?
Det är vad en katt jag känner får.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Nej. Man behöver lägga till inälvor för att den dieten ska fungera, framför allt hjärta som är en bra källa till det för katter livsviktiga taurinet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
det #1 säger samt att det måste finnas en källa till kalcium, så det måste finnas ben, bitar eller mjöl, eller iaf krossade äggskal i maten för att det ska gå att leva på
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#2 Ja, som sagt, det fattas flera viktiga saker. Taurin är extra viktigt för katter, kalcium fattas och så skulle man behöva lägga till inälvor, gärna lever.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Inte om torsken är rå.
#4 Skulle det gå om torsken var kokt, menar du? Vad grundar du det på?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
¤ 3 Inte som helhet nej. Men vad jag avsåg var att man ska inte ge rå fisk till katter öht.
#6 Ah, nu förstår jag hur du menar :) Nej, det har du rätt i, rå fisk är inte bra för katter.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Kolla in barf.ifokus.se
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Katten får näringsbrist, inte en fråga om om utan när…! Ska den äta rått MÅSTE det finnas med hjärta, lever samt kalcium (ben/benmjöl/äggskal)!!!!!!! Och det räcker inte att slänga in en bit lite hur som helst utan det måste ges i proportion till matintaget t.ex. 5-10% lever för att katten inte ska få näringsbrist eller överdoseras.
Nej det kan den inte, inte utan att få brister. Men däremot kan det ju hända att man "tvingas" ge katter med magproblem enbart nötfärs som exempel under en kort tid, men då handlar det ju om att man försöker få en katt att bli frisk. Sen slutar man ju med dieten. Säg till den som du känner att det är helt fel kost och att det inte är OK att bara ge katten det.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Nej den kan inte leva på torsk och köttfärs. Be din bekanta att googla på kattens näringsbehov… Önskar själv att katter kunde leva på sånt för då skulle det vara busenkelt att göra ekologisk kattmat själv :)
Sedan handlar det bara att ge det en kort tid.. Skulle mina katter få leva på endast den kosten så skulle de få bristsjukdomar..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Problemet är att ägaren är en 97-årig dement tant.
#13 Är damen dement så får man prata med hennes närmaste anhöriga och förklara situationen för dem.
Man ska även beakta frågan om katten har möjlighet att gå ut och då kunna komplettera med egen föda. Inte för att det är okej, men det är iaf bättre än om katten är innekatt och måste leva på bara köttfärs och fisk.
#13 Då är det ett djurskyddsfall och man kan ta och ringa till veterinärerna på Länsstyrelsen i hennes län och påtala detta
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#13 Hon ska inte ha ansvar för kattens hälsa (inkl. mat) om hon är dement. Det är säkert jättefint för dementa att ha katt, jag tror det kan vara en enorm tröst när man blir förvirrad osv… Men kattens välmående måste ju gå först. Kan hennes släktingar ta över ansvaret för maten?
Det är hennes anhöriga som köper maten till katten. Dvs torsk och köttfärs. Tanten och katten bor på ett äldreboeende.
Jag har just läst en väldigt omfattande utredning/rapport om katters hälsa. Slutsatserna är att de friskaste katterna var de som åt rått kött och rå fisk………
Fisken och köttet ska självklart ha varit fryst minst 3-6 dygn så man är säker på att alla parasiter dör.
Så, jag vet inte hur det är med det här angående vad som är rätt föda för en katt, att vi tror att vi måste ge våra katter torrfoder, att det ska vara så himla bra?
Många torrfodersorter innehåller spannmål och de ska katter abolut inte äta.
Taurin kan man köpa och tillföra maten om man väljer att ge sin katt rått kött och rå fisk.
#18 Rå föda är naturligtvis den absolut bästa kosten för en katt. Torrfoder hamnar enligt de flesta experter längst ner på listan.
Men köttfärs och torskfileer är inte komplett föda. Man behöver lägga till inälvor och ben av något slag för att få en balanserad kost. Det är precis som att vi människor inte kan överleva om vi bara skulle äta grönsaker. det finns vissa ämnen som inte finns i den sortens kost som är livsnödvändiga för oss.
Att barfa (biologisk anpassad rå föda) en katt kräver kunskap och är knappast ett lämpligt foderalternativ för en dement person som bor på äldreboende där personalen förmodligen har ett stort ansvar när det gäller utfodringen. Bättre är då att satsa på att ge katten ett bra blötfoder som bas och komplettera med tex rå köttfärs.