Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1318 ggr
Djurälskaren87
0

katten flög på min hund

hej! var med om en märklig sak precis när jag och hugo var ute. Vi går den vanliga morgonrundan och helt plötsligt kommer en katt farandes och hoppar på hugo, varpå jag skriker till och hugo likaså(jag sa tom jäkla katt som jag annars aldrig säger) Katten for iväg och jag undersöker hugo men ser inte ut att ha fått någon skada, sedan fortsätter vi gå och katten kommer igen i flygande fart och jag lyfter då upp hugo och katten hamnar då framför oss och jag ser att hen försöker ta sats och hoppa upp på hugo när jag håller honom så jag vänder mig snabbt om och fortsätter gå och katten följer efter,denna gången i lugnare takt. Jag tänker i huvudet varför katten görsåhär? 

Jag bestämmer mig för att stanna(med hugo i famnen) och jag sätter mig ner på huk och katten kommer glatt fram och stryker sig mot min hand och jag försöker undersöka den för att känna om den har ont någonstans men känner inget, dock lite mager. Sedan efter det så blir katten lugn och följer inte efter oss mer men den sitter och tittar på oss.

Vet någon varför den gjorde så? Ville den leka? ha uppmärksamhet? var vi på kattens revir?

Har lite ångest att katten kanske är hemlös:( skall gå utan hugo sen och ta kort på katten och sätta upp i området, för den var lite mager samt ingen halsband.

Fingerprints
2

Vad hade katten för kroppshållning när den flög på din hund? Hur såg öronen och svansen ut?

Tycker situationen låter väldigt konstigt då jag inte tror att en katt flyger på en hund för att busa utan att först "hälsa" och läsa av hundens signaler. Det låter inte sunt att katten flyger på någon sådär, jag tycker det låter som rädsla och osäkerhet eller som att katten vill ha uppmärksamhet, det är inte heller bra att den är mager. 

Jag tycker att du ska sätta upp lappar i  området för att ta reda på om den har någon ägare, har den inte det bör du kontakta ett katthem.

Regnbåge

Djurälskaren87
1

den lyfte ju på hela kroppen om du förstår vad jag menar och hade en tjock svans,lite som i en försvarställning, men när den flög på honom hann jag inte se vilken kroppshållning utan efteråt. Hen hade inte öronen bakåt iallfall men kroppen reste sig, men det gjorde den bara i början sen smög den som vanligt, men den var så snabb så jag hann aldrig reagera,det som skrämde mig.

det som gör mig orolig är om katten gör så på fler hundar, då kanske ägarna till hunden sparkar katten eller skadar den, den kan ju råka illa ut menar jag.

Fingerprints
3

:( Alla katter jag haft burrar upp svansen på grund av rädsla, kanske någon gång av ilska men dessa två känslor hänger ofta ihop för en katt. Jag tycker definitivt inte det låter som lek och jag tycker du ska försöka få fatt på eventuell ägare, hittar du ingen ägare tycker jag du ska kontakta ett katthem efter tips och råd. Förhoppningsvis hittar du ett katthem som också kan ta emot katten om du fångar in den, kanske till och med att de hjälper dig att hämta den. Tycker det är bra om du gör det så snart som möjligt så att, som du säger, inga andra hundar råkar ut för samma sak eller att katten far ännu mer illa. Hoppas det löser sig för både dig och katten. Uppdatera gärna här när du vet mer!

Regnbåge

Djurälskaren87
3

skall ut och undersöka saker,,uppdaterar sen

OberonsMatte
2

Min gissning är att det var en ganska ung katt (kanske därför den kändes lite mager) och att den attackerade på lek. Att den inte var medveten om att en hund kan innebära fara tyder också på att katten är ung och oerfaren.

Grannens lekfulla utekatt kommer ofta farande som "gubben i lådan" och "attackerar" de av mina katter som han är kompis med.

Att katten växlade snabbt mellan attack och att hälsa vänligt tyder också på att det inte var någon verklig aggression bakom beteendet.

Sajtvärd Katter iFokus

Djurälskaren87
4

5# ja den såg väldigt kattungeliknande ut, tycker bara den borde haft halsband men jag såg den förrut och den satt vid en trappa vid ett radhus så antar dom har katten, jag satte en lapp och bad dom ringa mig för vill försäkra mig om att hen har ett hem annars får jag ta in den så länge.

OberonsMatte
3

#6 Såg den även kattungeliknande ut är den säkert ung och det förklarar det aningslösa och omogna beteendet. Det visar tydligt vikten av att inte ens släppa ut en blivande utekatt på egen tass förrän den har blivit vuxen både i kropp och "knopp".

Sajtvärd Katter iFokus

Fingerprints
0

Så kan det förstås också vara!

Regnbåge

Djurälskaren87
0

dom ringde mig men tyvärr var det inte deras katt:(men dom har sett den springa runt i området senaste dagarna.