Andedräkt
Har letat runt lite men inte hittat svar på min fråga. Står lite överallt att om katter har dålig andedräkt är det mest troligt tandsten eller liknande. Men vad är dålig andedräkt? Den kan väl inte vara helt luktlös när den är bra? Eller? Det är nämligen så att vår 6 månaders honkatts andedräkt luktar kattmat (äckligt med andra ord) och har gjort det sen hon kom till hos 13 veckor gammal. Hon var inte besiktigad när vi köpte henne så vi var hos veterinären själva och kollade henne och hon fick då beröm för fina tänder. Hon äter blötmat, orijen torrfoder och två kycklingvingar samt kött varje vecka och har gjort det sen hon kom till oss. Bör vi oroa oss för hennes "dåliga" andedräkt? Eller är kattmats-andedräkt normalt? Kollade precis i munnen på henne och hon har vita tänder och ljusrosa tandkött.
Att det luktar kattmat är inte något att oroa sig för. Eftersom er katt är så pass ung kan även tandömsningen bidra till mindre angenäm andedräkt.
Sajtvärd Katter iFokus
Undrade samma sak för nån dag sedan, min Lillkisse har nämligen lite oangenäm mundoft om hon hjäspar en i ansiktet men då beror det förmodligen på tandlossningen vilket jag upptäckte att hon börjat med igår.
#1 okej, vad skönt att veta, tack så mycket!:) #2 jaha, ja men då är det nog så:)