Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1321 ggr
mtck
0

Hona eller hane?

Jag har en kastrerad honkatt på 2 år, som jag vill skaffa en kompis till och funderar därför på om en hona eller hane är det bästa valet? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det några rätt och fel, vad bör man tänka på? Tacksam för alla svar! 🙂

Caifig
1

Om båda kastreras spelar det ingen större roll. Hanar sägs det att de blir oftast mer tillgivna än honor när de är kastrerade. Och jag antar att även den nye kommer bli kastrerad så, smaksak! 🙂

mtck
0

#1 Okej! Vad roligt att höra. 😃Har du själv någon erfarenhet av att hanar skiljer sig mycket från honor i sitt sätt? Förstår att det är individuellt, men har själv inte så mycket erfarenhet av hankatter då jag endast haft två honor.

Caifig
1

#2 Haft många djur i mitt liv men aldrig ägt en hona, så tyvärr… 😃 Är dock väldigt sugen på en när man skaffar lite större lägenhet! Har läst/pratat med många som tycker att det kan vara en skillnad mellan honor och hanar, men det stämmer ju säkert inte alla fall. Däremot av personliga erfarenheter från andras katter så tycker jag oftast att de honkatter jag har mött är mer… inte tjuriga, men inte alls lika gosiga som de hanar jag har träffat. Slump? Mycket möjligt. 🙂

OberonsMatte
1

Så länge båda är kastrerade spelar kön ingen roll. Chansen att hona/hona, hona/hane eller hane/hane blir bästisar är lika stor, likaså risken att de inte blir det.

Jag tycker att det är roligt att ha båda sorterna!

För att underlätta introduktionen och öka chansen att de får en nära relation rekommenderar jag dock att du skaffar en kattunge/ungkatt som kompis till din hona. Eftersom hon är ensamkatt i nuläget kan det ta tid för henne att acceptera att dela revir, men en kattunge ses aldrig som ett lika stort hot som en vuxen katt och är därför lättare att acceptera.

Eftersom hon bara är 2 år är hon också så pass ung att hon förmodligen kommer att dela och uppskatta en yngre katts leklust och aktivitetsnivå.

Sajtvärd Katter iFokus

mimåne
2

Jag har en av vardera och dom är verkligen bästa vänner. De går till och med på lådan tillsammans. Det blir lite trångt och dom riskerar att få den andres behov på svansen eller tassarna, men det tycks vara värt det ändå!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

OberonsMatte
1

För att den nuvarande katten ska kunna acceptera en eventuell kattkompis måste dock båda hållas inomhus tills de känner sig helt bekväma med varandraannars är risken stor att den befintliga katten flyttar för gott. Såg i din tidigare tråd att hon höll sig hemifrån mycket? Hur är det med det nu?

Sajtvärd Katter iFokus