En till katt
Min katt är så konstig och jag undrar om det skulle bli bättre med en ny katt, hon pissar i hörnen, oftast när hon blir arg eller inte får jätte mycket uppmärksamhet, kanske till och med av uttråkning? hon brukar hoppa på en och bitas samt klösas. Det värsta är dock kissandet. Jag undrar om det skulle bli bättre om hon fick en liten kompis som hon kan busa med och få den uppmärksamhet hon saknar av den. Vad tycker ni om detta?
(osäker på kategori)
Hon kan inte göra detta i protest pga misstycke med kattlåda/lådor?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Innan du ens funderar på att skaffa fler katter måste du komma tillrätta med felkissandet.
Hur gammal är din katt?
Är hon kastrerad?
Hur många lådor har du?
Vilken typ av lådor (helt öppna, med huv, med svänglucka)?
Var är lådorna placerade? (hur stort bor du)?
Vilken typ av sand är det i lådorna? (märke och sort)?
Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Vi rensar alltid kattlådan och rengör den ofta, hon började när vi flyttade, hon kissade aldrig innan …
#2 7år. Ja, En, Helt öppen, På toan och vi bor i en 3a, oftast Eldorado klumbildande. Till hälften ungefär. Varje dag.
#3 Fråga den som köper kattsanden vad det är för sort och märke. Det är viktigt att alla detaljer angående lådsituationen kommer fram för att man ska kunna se vad som är fel.
Rensas lådan EN gång per dag eller flera gånger per dag?
I vilka rum och på vilka underlag kissar katten fel?
Bajsar hon alltid i lådan?
Hur ofta kissar hon fel och hur ofta kissar hon i lådan?
Hur länge har hon kissat fel? (när flyttade ni?)
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Ibland morgon och kväll, men det beror på när vi hinner.
Hallen vid dörren till garderoben och vid skostället, sedan i Vardagsrummet i hörnen, men nu bara ett hörn då jag blockade det andra. Ja det gör hon alltid. Ibland gör hon båda varje dag och det är olika. 2008 tror jag det var.
Då har hon alltså kissat fel i 5 år, vilket är på tok för länge! Har man en felkissande katt måste man helt enkelt se till att både hinna och orka förbättra lådsituationen tills man hittar en fungerande lösning.
Det började alltså i samband med flytten för 5 år sedan, men också i samband med den mognadsfas som katter brukar genomgå i 2-årsåldern, då mycket kan ändras både i beteende och tolerans eftersom det är då katter börjar tänka som en vuxen katt, med en vuxen katts instinkter och behov.
Var katten kissar och bajsar är en oerhört viktig och petig sak för katter och för att täcka in alla eventuella önskemål en felkissande katt kan ha måste man:
1. Placera ut fler lådor! Väldigt viktigt!
2. Se till att sanden är en lerbaserd, finkornig, klumpbildande, oparfymerad sort av god kvalitet som håller sig fräsch länge, t.ex. Extreme Classic eller Everclean. Pussi Kompakt som går att köpa i mataffärer är också helt ok. (Eldorado är däremot det billigaste på marknaden, med kvalitet därefter).
3. Rensa oftare. Minst varje morgon OCH kväll + när ni märker att katten har bajsat.
4. Ställ lådor i vardagsrumshörnen och vid garderobsdörren. Ta bort skohyllan och skorna från hallen och ställ en låda även där. Skorna kan man ha på hatthyllan (det har jag eftersom Moltas tuggar på skosnören).
5. Med många lådor kan ni även prova ett par lådor med huv (förutom de öppna), dock utan svänglucka. Ifall det skulle vara så att katten känner sig mer bekväm med att inte synas när hon är på toa.
Sajtvärd Katter iFokus
Förutom de utmärkta tipsen om kattlådan så tänker jag att eftersom du själv undrar om hon kan vara understimulerad, så är det ju aldrig fel att tänka igenom kattens situation ibland. Det KAN ju vara så att katten är frustrerad över nåt mer än lådan (lådan är dock nr 1). Om du inte känner dig 100 på att den är optimal, menar jag. (du verkar vara en engagerad och bra kattägare så jag menar inte att jag tror att nåt är dåligt). Men du kan ju titta på sånt som hur länge hon är hemma själv, vilka möjligheter hon har att klättra runt i hemmet (alltså på höjden), hur mkt du/ni leker med henne så att hon får springa av sig, osv. Har hon möjlighet att komma ut iband i sele eller på nåt annat tryggt sätt? Det finns massor av bra artiklar om man googlar på stimulerande miljö för katt eller aktivera katt. :)
Jag hade en gång hand om en fd gatukatt (alltså han hade aldrig haft ett hem, men var van vid människor som hade matat och klappat). Han var helt överberoende av mig, fastän han hade kattlucka så klängde han på mig och ville helst att han och jag skulle sitta i soffan dygnet runt. Var jag bort mer än tre timmar kissade han på fel ställen inne.. Jag tyckte nog att fem timmar skulle han klara, men nej. Men… Det gick över när vi fick honom lugnare överlag. Jag övade med honom så han blev mer självständig. Han fick även en kattkompis, (eller ja han skaffade den själv. Han blev bästis med grannens hankatt och de gick på besök hos varandra, haha).
Kontakta en kattbeteenderådgivare är mitt råd.
Vet inte riktigt vart vi ska placera ut flera lådor, det får liksom inte plats någonstans. Ja hon har inte så många ställen att klättra upp på men vi tänkte fixa det på något sätt när vi får en större lägenhet. Men vi är inte hemma så ofta så vi hinner inte rensa så fort hon har varit på toa. Vi kan inte ha det på hatt hyllan det är fullt och skorna får inte plats där, vi ska dessutom slänga den nu så, men ska testa att lägga den andra kattlådan där hon kissar. Vi får nog inte plats med så många lådor.
Jag vet inte exakt hur länge hon är hemma själv, men några timmar. Sedan har jag provat att gå ut med henne flera gånger, hon drar sig mot husväggen fram till porten och sedan springer hon upp, den enda gången hon sprungit eller ens rört på sig ute var när hon såg en annan katt.
Jag gjorde det och de sa att hon var stressad och att vi skulle prova feliway och det blev lite bättre då.
Det konstiga är att hon kissade i mitt rum också, men sedan så målade jag om och tog bort tapeten där hon kissade och ja, målade över sedan fick hon inte heller vara i mitt rum utan att jag var där. Sedan dess slutade hon att pissa i mitt rum, utom den hemska fläcken som vägrar gå bort där har hon kissat, men jag har täckt över den så hon kissar inte alls i mitt rum nu.
Det viktigaste just nu är inte att lådorna står praktiskt eller smart utplacerade, utan helt enkelt att hon bryter sitt beteende.
De råd du får av Oberonsmatte #2 är jättebra, jag har följt hennes inlägg och sett de råd och tips hon ger folk och jag är övertygad om att hon mycket väl vet vad hon talar om. Att följa hennes råd tycker jag är ett klokt val. Ett andra alternativ är ju som Mustangcab #8 sa, kontakta en kattbeteenderådgivare som kommer hem till dig.
Ta katten till en veterinär med o kolla så den inte har tex urinvägsinfektion el nåt. Ska själv dit imorgon med min Cezar som kissar i sängen då o då i två års tid. Har oxå gjort allt. Har även haft kattbeteende rådgivarn Susanne Hellman/Holmström här hemma. Men nix, han fortsätter. Nu är han själv men han hade en kattkompis innan som tyvärr fick somna in i januari pga sjukdom :( Lycka till!
Du behöver inte ta hem en kattbeteenderådgivare utan det kan räcka med konsultation per telefon.
Jag uppfattade det som att TS redan har kontaktat rådgivare och då fått tips om Feliway. Se #9 TS, det låter som att ni kanske inte riktigt fått bort kisslukten i de andra rummen? Enligt katten alltså.
#14 ja de sade att hennes beteende berodde på orolighet eller stress efter flytten och därför skulle feliway göra henne lugnare och det gjord det ju. Det är därför jag undrar om hon skulle bli lugnare av att inte bara känna lukten av katt utan även umgås med en annan katt.
Ja det är nog det, lukten vill inte gå bort det sitter i tapeterna tror jag.
Om hon är stressad och orolig efter flytten så kan en ny katt förvärra detta ännu mer skulle jag säga.
Bra att det har hjälpt med feliway, har hon kissar utanför lådan sedan dess?
#14 jag tror det finns ngn väv/tapet/färg som döljer lukt o som man kan använda vid sanering av typ inrökta lägenheter. Kanske funkar det även på kisslukt? Jag ni testat att tapetsera om/måla om?
Ja hon kissade även utanför med feliway ibland.
Jag ska testa det, men vi ska flytta igen snart så får se vad som händer då.
Men har ni inte Feliway inpluggat nu?
Jag skulle råda dig att förbereda dig ordentligt inför den nya flytten och skapa dom bästa förutsättningarna för att hon inte ska kissa inne i den nya lägenheten. Blev hon stressad av den förra flytten är risken stor att hon blir det denna gång också och reagerar på samma vis.
Bunkra upp med många lådor. Vad använder du för sand?
Koppla i feliway i det nya hemmet innan hon tas dit, så att det har en påverkan från första start.
Skulle hon trots dina ansträngningar kissa inne igen, så ställ dit en låda direkt på kissplatsen (efter städning förstårs) även om platsen är otymplig. Detta under tiden som hon är så stressad som hon är.
Det kan väl vara värt att kliva över lite lådor under en tid?