Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 14566 ggr
[Thiah]
6

applaws

Är det någon som använder detta? Vi har nyligen köpt hem det och katterna älskar det.

Torrfoder

Blötfoder

Vill gärna höra kommentarer om det då vi är nya på att verkligen försöka förstå kattens mat. Innan har vi gett typ friskies och trodde det var okej. Som tur är, är våra katter bara runt 15-17 månader så vi har ännu gott om tid att ställa saker tillrätta.

Länken går till en engelsk sida. Vi bestället från en finsk(maken pratar finska och vi bor i finland) men jag tänkte att ni (och jag) hellre läser engelska.

Imasy
0

Jag har aldrig hört talas om det, men de få radera om innehållet mm lät ju inte helt fy skam faktiskt.

Kania
0

Det jag har läst här och även på andra forum är att det ska vara riktigt bra med mycket naturliga ingredienser. Vad gäller min katt som är kräsen och som får prova det mesta =) Så tycker han om det och han verkar må bra av det. Han äter Orijens 6 fish också just nu.

Finns även i Sverige här:

http://www.hemfoder.se/applaws-chicken-cat-food-2-kg/

Hawknestgrove
1

köper det som mjukmat. från Zooplus i Tyskland. jättebra!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Thiah]
0

Vi köper från Zooplus vid med, fast finska sidan.

Tycker det doftar underbart när man öppnar en burk med mjukmat.

Hawknestgrove
1

ja de har bra priser och applaws är ju väldigt fint käk.

Imasy
0

Vad ligger frakten på, och är det stor prisskillnad om man handlar från finland eller tyskland?

Hawknestgrove
0

oj… från tyskland så är det 6,90 euro. och om man beställer för 800 kr tror jag, så är frakten fri. HEM TILL DÖRREN!!!!! finland har jag ingen aning om, kolla och så får man ju rabatter och rabattcheck på nästa beställning… livsfarligt bra sida!!!!! Köpte mig en bautakisslåda därifrån. För lilla Mee har en benägenhet att i slutet på kisseriet resa sig och strila på väggen. Inte kul på våtrumstapet. Men nu är det inga problem!

[Thiah]
1

Alltså allt skickas från tyskland men hemsidan är finsk (om jag uppfattat allt rätt av maken) . Men jag är sjukt nöjd med Zooplus. Våran fontän kom hem på 4 dagar och kattmaten tog kanske 8 dagar och då räknar jag med helgen.

Hawknestgrove
0

ja, samma sak från tyskland tror jag….här kommer lantbrevbäraren med grejerna

Imasy
0

Men är inte maten ganska dyr endå, ca 800 kr för 15 kg plus frakt?

[Thiah]
0

Jag har tyvärr ingen koll på priserna då maken är den som bestället i slutändan. Men jag tror vi köpte för 120e sist och då var det över 20kg i paketet och vi klarar oss med den tunga torrmaten i nästan 6 månader.  Så för mig är det totalt värt det

Imasy
0

Ja jag tänkte på Orijen där man får 20 kg för 949 kr.

[Thiah]
0

#12 okej vi jämförde inehåll med orijen och valde applaws så vi brydde oss inte så mycket om priset. Tyvärr har jag dessutom ingen stor koll på pris eftersom min man sköter matten här hemma, jag hatar att räkna.. hehe

Men tack vare er på katt i fokus så har jag lärt mig lite om foder som gjorde att vi nu valde ett bra foder. Skrattande

Kania
0

Orijen adult dog 20kg kostar 899 kr på Hemfoder.se + 19 kr frakt

På foderbilen kostar den 1049 kr + gratis frakt

Men jag hittar inte på zooplus? De verkar inte ha 20 kg? bara 13.5? Vilken sida är ni inne på?

Ledsen om det är lite offtopic…

Jag kan för övrigt rekommendera både applaws torrfoder och våtfoder.

[Malin]
0

Kan man jämföra Applaws med något annat foder som man vet lite om? Hur är det tex i jämförelse med Eukanuba?

[Thiah]
0

#14 i mina trådar får man gå helt OT om man vill…Glad

Jag kan inget om Orijen,varken katt eller hundfoder.

Sajten som diskuterats mest i denna tråd har varit zooplus.com

Lily8223
2

Jag använder också Applaws och jag är väldigt nöjd. Jag hittade faktiskt Applaws kattmat i min vanliga djuraffär så det verkar som om det blir populärare och mer känt nu. Jag stod i valet och kvalet mellan att ge mina katter Orijen eller Applaws, och jag är väldigt nöjd över att jag valde Applaws. Definitivt bättre än mina tidigare foder.

Sarah-S
0

Jag använder också Applaws till mina katter (och till min hund.)
Det som tilltalar mig är den höga andelen animaliska råvaror (80%) och att det är spannmålsfritt 😃
Det låga kolhydratinnehåll motverkar övervikt och högt blodsocker.
Katterna äter med god aptit och har bra päls och fin muskelmassa.

Samma gäller hunden

Jag beställer just nu den mesta kattmaten från zooplus.com eftersom deras priser är bättre än i Sverige.
Även när det gäller Bozita blötmat är det billigare att beställa från zooplus

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

LoAEmma
1

Gammal tråd får nytt liv!

Jag kör Applaws kyckling till mina två. Fast idag har jag kastrerat min lilla, och veterinären tyckte hon hade för mkt fett på magen och rekommenderade Royal Canin för kastrerade katter…

Men nää jag vill ju fortsätta ge Applaws! Så det får bli lite matransonering till lilltjejen istället :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sarah-S
2

#19 Ja att ge henne foder för kastrerade lär ju inte hjälpa 😉
Ransonera torrfodret och kanske komplettera med mer blötmat?

jbe
4

# Mina katter spydde av Applaws, så vi fick sluta med det. Nu får de Taste of the Wild, frystorkat foder från Australien. Spannmålsfritt foder, baserat på kycklingkött och lite viltkött. Smaskens tycker båda två!

Fridaaaa
0

Använder också applaws torrfoder. Helbra till mina 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nevina
0

Mina katter började också kräkas av Applaws torrfoder efter att de ätit det ett tag. Synd, jag som tyckte att det verkade så bra!

[Classsic]
0

#21 & #23 Blir intresserad av er som skriver att era katter börjat kräkas efter Applaws. Min ena katt har nämligen gjort det, trodde det var pga att han hetsåt men det kanske är fodret? Han spyr kanske 1-2 ggr i veckan. Hur är det med era katter? Spyr dem direkt efter att dem ätit?

Nevina
0

#24 Det var lite olika hur nära inpå måltiderna de kräktes, men man kunde tydligt se foderbitarna i maten. Förutom de gånger då min hane fontänspydde bara vätska. Just nu håller jag på att fasa över dem på ett annat foder och sedan jag började med det har de inte kräkts, trots att det fortfarande är en del Applaws i foderblandningen, så det nya fodret är nog bättre för dem.

[Classsic]
0

#25 låter precis som min. det är foderbitar han spyr upp men även dessa "fontänspyor" som bara kommer utan att han ens själv hinner reagera med bara vätska. Kanske ska byta till ett annat foder och se om det kan tänkas bli bättre.

[Saga SilverTass]
0

#25 Vilket foder bytte du till?

Nevina
0

#27 Orijen Kyckling.

jbe
0

#24 mina spydde upp foderbitar om det var i anslutning till måltiden (0-1 timme) eller bara vätska någon eller några gånger i veckan. D det var inte helt enkelt att luska fram att det var Applaws som var boven i dramat, men jag googlade, läste på att fler katter kräktes och bestämde mig att byta foder. 

Kräkningarna upphörde helt när vi bytte foder.

[Classsic]
0

#29 Då får det bli foderbyte här också då helt enkelt.

LoAEmma
0

Mina katter mår finemang på Applaws :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Jaazoo]
0

Även mina blev dåliga av Applaws speciellt honan, men så fort jag slutade med det fodert så var problemen som bortblåsta.

Sarah-S
0

Jag hade lite problem i samband med introduktionen, men jag backade och tog det  försiktigt och nu går alla katter på Applaws utan problem

Jag tror att vissa kattmagar uppfattar att det är stor skillnad om de tidigare ätit foder med högt kolhydratinnehåll och att man då får ta det lite lugnar med bytet.

Sen är det ju så med alla foder, det passar inte alla katter

Sturken
0

För min ena katt fungerar Applaws riktigt bra. Hon mår prima på det. Den andra katten vägrar äta det, men det gör inget då han endast äter blötmat istället (har lyckats att banta ner honom från 8,4kg till 7 kg på endast blötmat). 

Däremot fungerade inte Porta 21 Sensible. Då blev det kräk- och diarrefest för hela slanten, även om det fasades in långsamt. 

Så det känns som att för vissa fungerar Applaws och för andra Porta 21 och ibland fungerar inget. Även om Porta 21 inte fungerade för mig skulle jag aldrig påstå att det inte är ett bra foder för det är det. Men jag skulle nog informera om att fasa in maten ännu saktare än vad jag gjorde.

pip89
1

Och jag köpte Applaws med kyckling till våra kattflickor. Dom tycker verkligen om det samt att det är ju skönt att det mättar så mycket bättre/längre än många andra som man köper. :)

[Lilyz]
0

Mina får också Applaws Kyckling, de älskar det och har aldrig varit några problem 🙂

pip89
0

Det är skönt att läsa att den får så bra kritik av många så man inte blir så osäker

[ElisabethYL]
1

Mina älskar också sin Applaws, värt vartenda öre även om kilopriset ligger högre än vissa andra foder.

pip89
0

#38 vart köper du ifrån? :)

[ElisabethYL]
1

Animail.se och nu har jag provat PetsOnline.se som är billigare och om allt stämmer ska jag ha mina varor på måndag och då tog jag en premuration, så jag får var 7e säck gratis. Säck 1 kostar alltså 0 kr och säck 2-7 395 kr/7,5 kg. Vill man betala i förskott så får man säck 7 gratis istället…

pip89
0

Tack för sidan! :) jag ska också börja köpa där när påsen är slut!

[ElisabethYL]
2

Det var så lite!

Om du väljer premuration - tänk på att du måste köpa säckarna inom ett år för att få gratissäcken, det är ingen bindningstid och om du av någon anledning avslutar premurationen innan får du helt enkelt bara en räkning på gratissäcken…

Kommer ta mina säckar, sen säga upp premurationen tills de ätit upp i stort sett allt och sen starta på nytt 🤪

[Lilyz]
1

#42 Smart 😃

pip89
1

Jag håller med! Vad klyftigt! ;)

[ElisabethYL]
0

#43 och #44 Jag försöker att inte göra mig dummare än vad jag är… (Eller dum i huvudet är jag inte, bara lite problem med mina nerver.. - fysiskt alltså 😉)

[ElisabethYL]
0

Kan skriva om hur leveransen fungerat när varorna kommit, men enligt mailet ifrån de är det vad jag beställt.. 🙂

pip89
0

Låter kanon! Så snällt av dig! ^.^

[ElisabethYL]
2

Såhär ser min beställning ut, alltid lite småspänt när man inte handlat av ett företag förut…

977907   Applaws Adult Chicken 7,5kg 1st
ABN   Abonnemang
1977900   Applaws kitten 400g   5st
5028   Hundbajspåse knyt lime 2st
5029   Hundbajspåse knyt blå 2st
5030   Hundbajspåse knyt rosa 2st

Jag valde att få levererat var 6e vecka, så är jag 100% säker på att få alla säckarna inom ett år… 😉Det är bara i första leveransen jag vill ha kitten också, sen plockas den bort…

Återkommer på måndag efter träningen eller på tisdag om leveransen (beroende på om jag måste hämta den på andra sidan stan eller på utlämningsstället, har nämligen sagt till de som jobbar på Posten att jag hellre hämtar paketet där än att de bär tunga paket..)

[ElisabethYL]
0

Fick det jag hade beställt.. Det kom fram i onsdags, d.v.s. två dagar försent, men inget jag retar upp mig på - man får ha lite framförhållning när man beställer foder på internet, det kan ju bli fel trotts allt, posten kan krångla o.s.v.

Har 30 dagar på mig att betala mina 304 kr nu…

Var inte beredd på att det skulle komma i en "påse", men mig gör det ingenting för då kan jag bära hem det istället för att ta bilen…