Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1130 ggr
natha-mjau
0

Attackerar

Frans är 1,3 år och han har börjat attackera mig väldigt ofta den senaste tiden… Han har även gjort det förut men det har kommit i perioder.
Jag kan bara sitta på golvet och så flyger han på mig och biter sig fast.
Jag tar då bort honom, får ofta ta tag i nackskinnet för att få bort honom. Säger fy eller nej och sätter bort honom.
Då hoppar han på mig igen.. igen .. igen. blir värre när jag säger till honom.
Måste flytta på mig och gå någon annanstans eller stänga ute honom för att han ska sluta.
På kvällarna hoppar han även på min mamma och då använder hon blomsprutan.
Min pojkvän hoppar han inte på.

Hur ska jag hantera honom när han gör såhär?

Jag har testat att leka med honom mer men tycker inte det hjälper så mycket.

OberonsMatte
0

Är han kastrerad?

Sajtvärd Katter iFokus

natha-mjau
0

#1 japp. vid 6 månader.

OberonsMatte
3

Anledningen till att han attackerar är antagligen att han är ung och understimulerad. Att hota och attackera er har blivit ett sätt för honom att skapa spänning i tillvaron, vilket bara förstärks av att ni besvarar beteendet genom att bestraffa honom och hävda er egen dominans.

Man ska alltså inte uppvisa egen aggressivitet genom att ta i nackskinnet, fya eller spruta vatten när katten utmanar och attackerar. Man ska vara helt lugn och bara ignorera beteendet, försöka undvika det, men utan att visa något som tyder på rädsla eller agression.

För att undvika beteendet måste katten få annat i sin tillvaro att fokusera på än er. Han måste även få mer saker att göra. Att få mat av matte, gosa med matte eller leka med matte, är inte stimulans nog och kan skapa en ohälsosam fokusering på just matte (eller motsvarande).

Eftersom katten är så pass ung och i behov av mer stimulans skulle jag rekommendera att skaffa en yngre kattkompis till honom.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att leka "hot och attack" är ett naturligt beteende för katter, särskilt när de är unga. Men det blir ju mycket bättre när de har en katt att leka med. Med människor funkar det inte alls. Oberon blev överlycklig när Harry flyttade in så att han äntligen fick någon att brottas ordentligt med på katters vis:

Sajtvärd Katter iFokus

natha-mjau
0

Det är det jag har misstänkt att han behöver en till kompis, men mamma totalvägrar att skaffa en till katt.
Vi bor i en 2a på 60kvm, har även 2 kaniner & en hamster som Frans gärna sätter tänderna i…
Jag kommer skaffa en till katt när jag flyttar hemifrån, just nu har jag blivit arbetslös så det tar nog ett par månader.

Finns inget annat man kan göra? :/
Tidigare har jag stängt ute han från mitt rum på nätterna för att han inte låter bli hamstern, men han möblerat om så han får vara i mitt rum nu och då blir han mycket lugnare.

OberonsMatte
1

#5 Jag antar att han är en innekatt, men har han tillgång till någon sorts utevistelse i form av balkong eller koppelpromenader?

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
3

Du har redan en bättre rådgivare i tråden men tänkte spontant föreslå klickerträning som ytterligare i-väntan-på-kattkompis-aktivitet (fast det kanske ökar beroendet snarare hmm). Ignorera katten brukar alltid funka om man bara är envis som tusan och inte skäller. Men först kan det bli värre en period. #3 OberonsMatte du svarar så klokt och kunnigt om allt så att snart blir kattrådgivarna utan jobb när alla kan få precis lika bra råd gratis här på forumet. :D

OberonsMatte
3

#7 Tack för lovorden! Förutom att jag har egen erfarenhet av många olika katter under lång tid kommer de kunskaper jag har främst från olika kattbeteenderådgivare och deras kunskaper och erfarenheter.

Jag tycker absolut att man kan söka råd från andra kattägare när man har problem med sin katt, men de klurigare fallen bör kattbeteenderådgivare få ta hand om. En kattbeteenderådgivare kan genom hembesök och grundligare genomgångar upptäcka faktorer som påverkar katten som ägaren inte trott spelar någon roll och som han/hon därför inte nämnt på t.ex. ett forum. Genom hembesök kan kattbeteenderådgivaren även komma med konkreta förslag på hur man kan berika och förbättra den befintliga inomhusmiljön för den enskilda katten.

Att berika inomhusmiljön och göra den spännande, utmanande och stimulerande är något som även kan hjälpa katten i den här tråden.

Klickerträning tror jag också är en bra idé. Även om det är en aktivitet med ägaren i fokus är det en aktiv aktivitet där katten får anstränga sig och tänka, vilket är precis vad understimulerade katter behöver. Precis som koppelpromenader är klickerträning exempel på saker som är positiva för relationen mellan katt och ägare.

Sajtvärd Katter iFokus

natha-mjau
1

#5 ja det är han. Han får gå ut på balkongen, har försökt hela sommaren och våren med att få han gå i koppel men han blir livrädd när han kommer ut. Han är trygg på balkongen iaf.

Ska absolut testa klickerträning, gjorde det när han var mindre, ca 1 år sen men han förstod inte riktigt då, efter att ha tränat han i ett par månader.
Men ska göra ett nytt försök!

Hade ett allvarligt snack med mamma igår, jag har tidigare sagt att jag tror det kan vara bra för Frans med en till kompis. men hon har sagt nej. vilket hon gjorde igår med.
Men sedan sa hon "Frans uppfödare ska ju få en till kull till våren… bättre att ta en till från henne då". Men det vill inte jag.
Kullen som Frans kom  i var en olycka, en hona som smet ut. Nu går den honan på ppiller och ägaren vill ta en till kull på henne.Frans är alltså huskatt.
Ska jag ha en till katt vill jag gärna ha en Birma eller Ragdoll.

[sorbel]
0

Köpa "Da bird" och leka med honom i 15-20 minuter några gånger per dag. Jag lekar med mina på morgonen när vi vaknar innan de äter och sedan innan vi sover. Ibland om jag har tid och är hemma lekar vi också vid lunch. Mina blir jättetrötta från det men vill ändå leka med varandra ganska ofta (de är 16 veckor).