Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1493 ggr
Frida
0

Kissar vid dörrarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta kommer bli ett långt inlägg, behöver få skriva av mig samtidigt som jag hoppas att jag kanske kan få tips som kan hjälpa oss.

Jag har två katter varav en av dem alltid har varit väldigt speciell och egen av sig. Hon blir sex år gammal den siste november och även om hennes personlighet har varit svår för andra att hantera så har hon aldrig varit ett större "problem" förrän nu.

I somras började hon nämligen att kissa utanför lådan, först på olika ställen i badrummet och senare ute i lägenheten på parkettgolvet (aldrig i de rum där det ligger plastmatta som golv).

Detta beteende började helt plötsligt. Jag hade haft mer förståelse för varför om det hade börjat några månader senare då vår inneboende flyttade ut samtidigt som vi smått började packa egna flyttlådor för den kommande flytten. Sedan tre veckor tillbaka har vi även en bebis i familjen och visst var båda katterna fundersamma och reserverade i början men av deras beteende att döma verkar nyhetens första obehag vara borta.

Bakgrund om katten: hennes mamma dog när hon var drygt åtta veckor gammal så jag kan bara utgå ifrån att hon missade att lära sig en del viktiga kattbeteenden. När hon var liten och vi nyss fått hem henne hade vi inbrott i vår dåvarande lägenhet, ytterdörren stod öppen när vi kom hem och vi trodde att hon var borta men hittade henne sedan gömd under sängen. Vem vet vad som hände då egentligen och hur det har påverkat henne.
Hon har alltid varit reserverad för nya människor och drar sig undan i början tills hon kollat av läget och sedan vågar söka sig försiktigt till våra gäster. Hon har alltid varit restriktiv med kelandet, det ska ske helt på hennes villkor och oftast har hon sökt närhet, låtit sig få en klapp eller två på huvudet innan hon drar sig undan. Detta har dock ändrats senaste tiden (två månader ungefär) på så sätt att hon låter sig bli kelad med lite längre stunder. Något jag och min sambo har tagit vara på med glädje.

Sedan fyra år tillbaka bor vi i en trea på 78 kvm, den andra katten har vi haft i drygt 3,5 år (adopterad hittekatt, strax över fyra år gammal). Den äldsta katten har alltid varit innekatt och gillar inte alls att vara ute. Till och med att vara på den innätade balkongen är läskigt emellanåt för så fort det låter lite annorlunda från gatan så springer hon in i lägenheten. Även trapphuset är lite läskigt för hon gör inte långa expeditioner dit ut de gånger hon får tillfälle (den andra katten springer mer än gärna ut och sniffar på omgivningarna innan hon går in igen). Katterna får vara i hela lägenheten utom i vårt sovrum och har så inte fått på väldigt lång tid. I slutet av december kommer vi dessutom att flytta till en villa så utrymmet de kommer ha tillgång att röra sig på kommer att nästan femdubblas.

De har ställen att gömma sig på och ställen att ligga på högt upp för att ha koll. De verkar båda vara speciellt förtjusta i högen med flyttlådor som står längs en vägg i vardagsrummet för där spenderar de så gott som halva sin tid numera. Lådor plus att det är högt upp - varje katts dröm?

Vi har två kattlådor med klumpbildande sand, samma som vi alltid haft. En är öppen och en är stängd, de töms morgon och kväll. Vi har även köpte Feliway och satt i ett vägguttag (verkar ha hjälpt lite) samt att vi har den vanliga sprayen som vi har haft för att förstärka effekten på specifika ställen i lägenheten. Golvet där det har kissats har alltid tvättats av efteråt och sedan torkats av med ättika för att få bort urindoften. Verkar inte hjälpa det minsta för hon kissar på precis samma ställe igen ändå.

Sedan en tid tillbaka har hon kissat allt mer sällan i badrummet och nu senaste tiden inte alls. Sedan några dagar tillbaka så trodde vi att vi hade löst kissandet helt men i natt kissade hon vid balkongdörren igen och nu i förmiddags hann jag inte ut i hallen för att plocka upp posten när denne damp ner i inkastet innan jag hörde hur katten stod där och krafsade för att hon kissat på posten. Kissandet är alltså avgränsat till "utgångarna" och inget småskvättande utan rejäla pölar. Hon kissar och bajsar dock på lådorna också. Att hon kissar vid dörrarna får mig att fundera på om det har något att göra med att det inte ska komma in "obehöriga" i hennes revir. För ut vill hon ju egentligen inte.

För en knapp vecka sedan försökte hon ta sig in i sovrummet genom att hoppa mot handtaget. Detta har hon inte gjort på evigheter (sedan vi började träna dem i att inte vara i sovrummet) och sedan den gången har hon inte gjort det igen men hon har börjat jama om nätterna/tidiga mornar för att kalla på uppmärksamhet och få mat trots att vi inte har ändrat något i matningen eller våra sovrutiner (inte mer än att jag går upp och byter blöja på sonen en gång per natt). Brist i uppmärksamhet pga att bebisen tar tid skulle jag inte heller vilja säga att någon av katterna får. Vill det till exempel lekas när jag ammar sonen så har jag alltid "lekpinnen" till hands och multitaskar helt enkelt. Utöver det leker vi som vanligt med katterna.

Något är det ju som inte står rätt till och jag kan inte längre komma på vad det är som kan vara fel eller hur vi ska hjälpa henne då vi snart har prövat allt utom att hitta ett nytt hem åt henne. Kan ni "se" något som jag har missat?

Jag blir även lite orolig för sonens skull samt att flytten kanske förvärrar kattens psykiska hälsa (vi ska dessutom renovera huset och oroar mig för att ljudet från renoveringen blir för mycket för henne).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Frida
1

Kanske ska nämna att hon blev kastrerad när hon blev könsmogen. Hon har aldrig gillat klösmöbler och klöser inte på möbler mer än att hon ibland kloar lite på en heltäckningsmatta som finns i det inbyggda skostället i hallen.

Värdinna på Fantasy

jnielsen
0

Har ni varit hos veterinär och uteslutit sjukdom?

jnielsen
1

I den Här tråden nämner Oberonsmatte en del saker som skall kontrolleras vid felkissande. Läs dem, hon är väldigt engagerad och ger bra hjälp.

Frida
1

Ja det kunde ju varit bra om jag berättat också. Ja vi har varit hos veterinär som inte kunde hitta några fysiska fel på henne.

Tack för länken! Det enda vi verkar kunna göra är dock att ställa ut ännu fler lådor. Redan testat att ställa lådor vid dörrarna där hon kissar men då hittade hon istället nya ställen att kissa på precis i närheten av dessa lådor 😕

Värdinna på Fantasy

jnielsen
0

Testa med flera lådor med olika sorters sand, den hon har nu, en ännu finkornigare, en grovkornigare, en dyrare osv osv

Sök lite här på sajten, det finns både artiklar och MASSOR av trådar med felkissande katter…

Något jag ofta läser i dessa trådar är "att katten alltid haft samma lådsituation och det har gått bra" Svaret brukar då vara att någon förändring hänt, droppen som får bägaren att rinna över liksom.  

Annars kanske det handlar om något som stör hennes revir? eftersom det är vid dörrar?

sagan
2

Bor det andra katter i trapphuset som kan vistas där då och då och hur ser omgivningen ut? Är det mycket katter ute på gårdarna som hon kan se? 

Om det är så att ni bor på nedre botten kan det vara så att hon markerar mot andra katter som kanske även dem markerar utanför vid balkongen. Köp tigerbalsam och kladda in karmen så luktar det bara tigerbalsam och inget annat. 

Har ni provat att ta bort dörrmatten och sätta dit en korg för posten vid ytterdörren? Min tanke är att ni tar med er någon doft utifrån med skorna som hon vill markera mot. Ta av er skorna utanför och lägg dem i en garderob eller på hatthyllan och se om det blir någon skillnad. Samt extra låda i hallen och vid balkongdörren. 

Sen ska ni kolla lådsituationen trots att dem tidigare alltid gått på lådorna då katter är renliga av sig och går så länge dem kan. 

Prova att ha olika sorters sand i dem andra lådorna och se vad som händer. Lukta även på sanden, känner ni det minsta lukt i era näsor tänk då på att det är många gånger starkare för katten då. En sand ska inte lukta annat än sand. Gör den det är det dax att byta ut den helt, även lådorna kan efter år av användning börja lukta. Den med huv kan bli ingrodd och då skulle inte jag vilja gå in heller.