Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2549 ggr
Assasi
0

Kattlöp/Könsmogen

Har läst på massor  av olika sidor om löpning och beteenden, men hittar ingenting om olika tecken på könsmogenhet hos hankatter, det enda som intresserar mig då jag har 2 bröder, dock massor om beteende revir kissande och höga jamanden efter honor.

Har märkt på ”Skäggis” att penis tittar fram vid olika tillfällen, när man kelar, kliar honom samt när han kommer och kelar med familjen, efter att han sovit. Därför undrar jag om det skulle kunna vara ett tecken på könsmogenhet, eller är han bara glad i att se oss? 🤪

Ni vana hankattsägare, hur ser ni, hur vet ni, vad finns det för tecken på könsmognad?
Mina hanar är ungefär 5mån 2veckor.

Jag har pratat med veterinär om kastrering, de får samtidigt en öron stämpel, billigaste varianten i nuläget så här inför julen.

Inlägget finns även i huskatter

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Jessicahagstrom94
0

Det hände att "den" kom fram när man kelade med Lukas/Hans (minns inte vilken) när han var i den åldern, men efter kastreringen har han inte gjort så. Dessa två visade att de var könsmogna på ett tydligt sätt genom att försöka sätta på varandra…….🤪

Det jag märkte på Oskar var att han blev hårdhänt mot de andra katterna men det sitter tyvärr fortfarande i, så här några veckor efter kastreringen.

Assasi
0

tack för svaret !! har fått fler svar i andra fokus som jag nämnde med..

så när vet. öppnar i morgon då ringer jag direkt

mimåne
1

Min katt som alltid varit så lugn blev plötsligt hyperaktiv, vaknade mitt i natten och gjorde hyss. Som han aldrig annars gjort.. Detta pga alla hormoner som börjar bubbla omkring och kan förändra humöret.

Det typiska är att titta på hans påse där bak. Kläm och känn. Är den mjuk och tom, eller har testiklarna ploppat fram?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

OberonsMatte
1

#3 Hankattens testiklar finns faktiskt oftast i pungen redan vid födseln. Om de inte gör det "bör" de ha vandrat dit senast vid 6 månaders ålder.

Sajtvärd Katter iFokus

mimåne
1

#4 Ja. Men påsarna känns ju tomma och mjuka innan dom är påväg att bli könsmogna. Min katts testiklar har kommit fram i dagarna, han är nu 10 månader. Helig birma. Har även haft hankatter förut och detta tecken har fungerat bra.

[Mustangcab]
0

# 5 Testikelstaturs kontrolleras hos veternären isamband med besiktning. Så om testiklarna inte finns i pungen så är katten kryptorkid.

Assasi
1

Tack ALLA för så bra och snabba svar!

Har kollat upp mer om dessa 2 bröder, jag räddade från avlivning, fick nyss reda på via ett mail att de bara är avmaskade och inte vaccinerade alls, så det blir en kostnad på närmare 1000kr/katt om jag ska göra 2 flugor i en smäll.

Funderar på att satsa å vaccineringen, först och om 2 veckor kastrera dem, för att ekonomin inte ska ta allt för stor smäll, med räkningar, julklappar och allt annat där emellan.

Ingen av killarna är kryptorkid. 🥵

Hur är ert resonemang ang. detta inlägg och min fundering?

inboxa mig gärna!

tacksam för alla svar

[[pimey]]
1

Tycker du ska kastrera först sen vaccinera

Assasi
1

#8 Jo, satt och funderade på det med..

[Mustangcab]
1

Det beror på om vetten tar något stationsavgft. Tar den det så är det billigarre att göra bägge sakerna på en gång. Dessutom så behöver katterna bara åka en gång till vetten.

OberonsMatte
2

Blir det dyrare att göra det vid två olika tillfällen kanske du hellre vill vänta och göra det samtidigt om du har en ansträngd ekonomi.

Att kastrera och vaccinera vid olika tillfällen är dock en fördel eftersom immunförsvaret bara behöver jobba med en sak i taget då, vilket kan göra vaccinationen mer effektiv.

Ingen av mina katter har blivit könsmogna (så att det märkts) tidigare än i 1-årsåldern, så är det lika för dina katter kan du gott vänta ett par veckor med kastreringen, men eftersom könsmognad är individuell kan man förstås aldrig veta säkert på förhand. Det värsta med könsmognad är om katterna börjar revirkissa och det vill man ju absolut undvika.

Att vaccinera katterna kan vara minst lika viktigt som att kastrera dem. T.o.m. ett vanligt enkelt veterinärbesök innebär risk för att katten utsätts för smitta eftersom undersökningsrum och väntrum knappast totalsaneras efter att någon varit där med sin snuviga och nysande katt. Den stress och påverkan på immunförsvaret som en kastrering innebär kan också utlösa ett vilande virus som katten eventuellt redan bär på.

Jag skulle därför välja att vaccinera först och kastrera två veckor senare.

Sajtvärd Katter iFokus

Assasi
3

Tack för era svar!

Jag har nu iaf, lagt allt på ett kort blir både och för dem båda, jag har stor tillit till veterinären, jag har även frågat runt bland vänner och andra forum.
Mitt val är det jag känner mig tryggast i, sen är det också mindre ansträngt på ekonomin. Och viktigt för katterna att de slipper vara hos veterinären för många gånger, vill ju inte ta dit dem för ofta om jag inte måste så klart.

mimåne
0

#5 Besiktiningen av min birma när han var kattunge, visade att han hade båda testiklarna i pungen. Han är alltså inte kryptorkid.

Assasi
0

ska snart hämta hem mina bröder, saknar mina Felis catus pojkar