Adoptera andras ungar?
Min honkatt på dryga året löper (tror jag). Har hemma 2 jourkattungar på ca 13 v( födda ute med en förvildad mamma så man vet ej exakt när de är födda).
Nu har min katthona adopterat dessa kattungar och de diar på henne. Hon pratar med dem också. Och nyss var ena kattungen (av misstag) instängd i ett rum de inte brukar vara i, då stod min hona utanför och skrek.
Är det normalt att en löpande katt adopterar andras kattungar?
Har läst någon gång att det förekommer men jag vet inget personligt om det.
I vilket fall är det ju underbart för kattungarna!❤️
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Det är inte bara löpande honor som gör det. Här hemma är det ofta andra katter än mammakatt som tar hand om kattungar.
Stolt ägare till tre La permer
Min Kaos var adopterad av en annan mamma :) De funkade kanon :D
Jag har haft flera skygga fd hemlösa katter hos mig som har tagit hand om andras ungar.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Lite förvånande dock (tycker jag) att hon är intresserad av ungarna när hon löper.
Hemma hos mig är det alltid min äldsta hankastrat som tar sig an kattungar som flyttar in. De diar inte på honom, men brukar borra in nosarna i pälsen på honom och mjölktrampa samtidigt som han tvättar dem.
Sajtvärd Katter iFokus
Har hon mjölk oxå?
Underbart… min dotters tik brukar adoptera mjukisdjur.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Mina kusiner satte ihop två kullar till en mamma (eller ja, det var inte direkt meningen men det blev så) och det gick jätte bra. Tror inte det är så ovanligt, honorna har ju sina instinkter.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Vår ena katt fick kattungar, men det enda hon mer eller mindre gjorde var att ge mat, så vår andra katt gick in och såg till att ungarna blev uppfostrade och riktigt omhändertagna (De ungarna klättrade också upp i min säng på natten så snart de var starka nog, sen sov de där i, istället för hos mammakatt, mammakatt försökte bära tillbaka ungarna och jag hjälpte till. Tillslut gav vi båda upp…)
Det är inte alls ovanligt att kattor tar hand om kattungar, inte ens om de är kastrerade. Kattan kan till och med få mjölk i juvren efter någon dag. Kattor kan också glatt utöka sin kull med ett par ungar till.
Okay. Har inte kollat om hon har mjölk, får göra det :-)