Katt som löper
Har tidigare skrivit här om min katt, som löper trots att hon är kastrerad.
Jag har avbrutit löpet med p-piller, men detta är självklart inget jag vill ge henne (dessutom inte när hon HAR kastrerats, då ska man ju inte ens behöva ge). Så jag ringde veterinären och sa att jag ville att hon skulle kastrera om henne, men då säger hon att man inte kan det och att hon inte kan göra något åt det.
Besviken som jag är så kommer jag få betala om kastreringen, hos en annan veterinär som säger sig kunna problemet, vilket jag inte tycker är rätt då jag redan betalat en gång tidigare.
Vad tycker ni? Tänker jag rätt eller?
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
jag tycker absolut inte du skall behöver betala det igen,utan det är ju veterinärens ansvar att se till att allt går rätt till. Kan inte den veterinären höra av sig till det nya stället du skall på så du kan få det kostnadsfritt? tycker det är synd om katten också att känna sig extra orolig och stressad nu pga av detta.
Du tänker helt rätt. Klart att hon ska göra om operationen om hon tabbat sig och missat något! Gratis, dessutom.
#1 Jag sa det till henne, om man kunde få någon remiss eller liknande. Men hon hävdar starkt att man inte kan göra något åt det, vilket jag vet att man kan göra. Kände mig så maktlös för hon verkade väldigt bestämd men sen när jag vet att det inte stämmer, det hon säger, så blir jag ledsen…
Usch man hör så ofta om veterinärer som gör olika saker fel, saknar kunskap eller inte engagerar sig. Stå på dig! Du har rätt!
Sök en annan veterinär. Be dem öppna och se om det finns rester. betala och be om journalkopia och hå sen till den första veterinären och kräv ersättning Ffa skulle inte jag låta den första veterinären få försöka igen utan välja en bättre kirurg
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Vissa katter fortsätter löpa även när de är kastrerade. Min veterinär föreslog att man kunde ge p-spruta och att det kunde hjälpa!
Det är möjligt för en katt att löpa om en två gånger (kanske fler) efter att den blivit kastrerad. Så vore jag du skulle jag avvakta och se vad som händer fortsättningsvis innan du öppnar henne igen. Vissa har mer hormoner än andra som tar tid att försvinna.
Hur många gånger har kissen löpt efter kastreringen?
Har du kollat med ditt försäkringsbolag? Om det räknas som en olycka borde ju ditt och veterinärens försäkringsbolag lösa det.
Eller, om det räknas som en dåligt utförd tjänst, kanske det går att reklamera på något sätt?
Som jag skrev tidigare, börja med ett blodprov för att konstatera att katten fortfarande producerar löphormoner
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
TS: Vilka beteenden är det som din katt har? Kan det vara ngt annat än löp?
Tack #7 och #9 för kloka råd! (Nu är inte jag TS men jag lärde mig nåt!).
Hon har typiska löpbeteenden. Springer efter mig och skriker, rullar runt på golvet, trampar med bakbenen och höjer rumpan, ja sånt. Det har som sagt hjälpt när jag gett p-piller så jag är helt säker på att hon löper.
#7 Katten kastrerades i April och har nu under hösten löpt två gånger.