Katt i koppel
Nu är jag ute efter en livlig diskussion här! ;)
För- och nackdelar med koppel. Risker, fördelar osv.
Jag har smått dåligt samvete eftersom jag vill skaffa katt men inte har möjlighet till att han/hon ska kunna vara ute (bor på tredje våning). Men jag vill ha mycket tips, trix, råd & rön så kom igen nu alla kattmänniskor!
(Har läst några inlägg här på sidan om just detta men skulle gärna vilja ha mer och fler åsikter ;))
Fördelar;
Säker utevistelse, katten blir inte påkörd och springer inte bort, jag har fått en närmre matte&katt-relation, det är mysigt att gå på en promenad med sin katt & har man ett fint sele så blir ju katten automatiskt lite extra söt i det. ;)
Jag har även lyckats inspirera folk att börja ha sele på sina katter, man får bra respons av att ha sele på sina katter istället för att låta katten gå på fri tass, det har jag upplevt många gånger.
Har man sele som man knäpper på ett lätt sätt så är det superlätt att knäppa upp den om katten skulle fastna/trassla in sig. (vilket inte händer om du inte går in i skogarna…)
Nackdel;
Eh.. blir drygt om katten går runt massa träd och stolpar men sånt kan man ju faktiskt undvika, jag går inte ens in i värsta skogarna med katterna.
Plus att det finns katter som kan vara innekatter, det finns inget krav på att en katt ska komma ut.🐱 har du balkong så kan den vara där.
Fördelar:
Den får komma ut
Nackdelar:
Om den smiter/du tappar kopplet, kan det fastna och det är inte bra.
Blir den skrämd och smiter så blir den lätt vilse
Den får inte gå som den vill
Den kan inte springa
Den kan inte jaga
Tycker det är mycket bättre att näta in balkong isåfall…
Börjar katten springa får man springa med. Finns flexikoppel, det har jag och det har då funkat i alla år som jag har gått ut med en katt, liten som stor, det innebär att den även kan springa efter fåglar och möss om den så vill. Inte lika smidigt, men det går. Och den får gå som den vill bara den som håller i selet följer efter.
Det är inte som att gå i koppel med en hund. Katten går dit den vill och du går efter :) Min katt hade sele ute i trädgården innan hon vande sig vid platsen (yes, det är inhägnat men en stor yta). Hon sprang upp i träd, sprang efter fjäril osv. Funkade bra för oss! Men. Viktigt: Om det finns hundar osv i ditt område, tänk en extra gång innan du bestämmer dig för sele.promenader för katten KAN slingra sig ur selen om den får panik. Tänk även på att öva med selen hemma inomhus så att katten inte får panik första gången ute.
#3 Fungerar säkert, men jag hade nog inte gjort det. Tycker risken är för stor. Haft en katt med ut i koppel och hon låg bara och solade på en filt med mig.
Jag tycker faktiskt som det låter mest med fördelar, så länge man vänjer katten långsamt och från den är liten verkar det ju som det funkar kanon. En lite tanke, när den är (för)liten o man tar ut den med sele och sånt på men inte släpper ner den utan har den i famnen, väska eller dylikt borde den ju vänja sig fortare vid olika ljud och sånt så den blir mindre rädd? Samt att man kan ha tv:n på med "gatuljud"? Har suroand ljud på tvn så katten lär ju inte direkt förstå att det kommer från högtalarna och är "ofarligt"? :)
Positivt: Bra aktivering, frisk luft och motion.
Nackdel: Har man otur blir katten jobbigare inne. Vill ut alla möjliga och omöjliga tider på dygnet, klagar, hänger i dörren osv.
Att katten går dit den vill stämmer inte. Mina katter får då fan inte bestämma vägen när vi går promenader, och jag har inga problem att promenera mina katter, som faktiskt kan springa i koppel ;)
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

#7 Ta ut katten i transportburen. Det har jag gjort med alla katter så dörren associeras bara med oss och besökare 😛
Sätt på koppel inomhus, in i buren, ställ ner ute och låt katten gå ut. enkelt och smidigt och inga klagande katter hemma🙂
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Fördelar: Katten får lukta och känna på naturen. Det går att vänja katten att gå dit man vill, det är inte superlätt men med övning så kommer det fungera så länge katten inte är inställd på jakt dvs. När allt går bra är det trevligt för både ägare och katt att gå på promenad tillsammans.
Nackdelar: Om katten får panik av t ex skällande hund finns det risk att den kommer loss om man inte är beredd på sånt. Det har hänt mig ett par gånger med min ena katt som älskar att vara ute att han fått panik och då är det varken kul för honom eller mig då han i den situationen känner sig "fångad" när jag håller i kopplet så att han inte sticker iväg, samtidigt som utomstående kan tycka att jag stryper katten för att jag inte vet bättre. Nu när vi flyttat till lägenhet(i åttonde våning) så känns det inte lika kul för mig att gå ut med katterna då det finns väldigt mycket tallar(ca 30m höga) runtom och jag är rädd att de kommer springa upp dit om de får panik när jag är ute med de…
Jag ser en fördel: katten får komma ut
Annars mest nackdelar och jag vet att jag kan aktivera mina katter tillfredsställande inomhus och de har ett uterum där de får vara ute i friska luften och solbads
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Vad negativa folk är på sele🤔
Jag ser det som en bra grej om det inte är lämpligt att ha katterna som utekatt, vilket jag aldrig anser är lämpligt direkt men..
Apropå att många katter inte går efter ägaren som en hund utan utforskar lite som de vill i selen, så ser jag det som positivt. Jag ser inte riktigt poängen med att ta ut min katt om hon inte får känna att hon själv utforskar omgivningen. Däremot: Självklart tar man inte ut katten nära trafik osv ändå. Hon kan ju slita sig OM nåt händer.
Min katt blir tillräckligt aktiverad inomhus, precis som jag själv kan cykla motionscykel inomhus och har mat och värme och trygghet och allt jag behöver…. Ja, människors behov tillgodoses också inomhus. :) Men även fast inte skulle vilja vara ute jämt, så uppskattar jag verkligen att få gå ut på promenader… Och jag tror min katt känner likadant. Samtidigt är jag noga med att hela tiden se till hennes behov, dvs det ska inte vara för min skull utan för hennes. Vissa katter vill inte gå ut. Men en ärlig chans (dvs invänjning några ggr) tycker jag man kan ge sin katt OM utemiljön är tillräckligt trygg.
Ta aldrig ut en katt i sele i ett område med många/arga hundar! a inte ut katten alls om det är massa trafik osv.
Fördelarna med utevistelse tillsammans med ägaren är många:
1. Katten vänjer sig vid utemiljö och lär sig var den bor.
2. Katten får möjlighet att använda sina sinnens fulla kapacitet och funktion på ett sätt som är oöverträffat jämfört med den stimulans man kan erbjuda sin katt inomhus.
3. Katten får motion.
4. Katten utsätts på ett naturligt sätt för bakterier och smittor, vilket stärker kattens naturliga immunförsvar och gör den motståndskraftigare än katter som enbart vistas inomhus.
5. Katten får uppleva att röra sig på olika sorters naturliga underlag och i miljöer med varierande lättframkomlighet som kan kräva t.ex. hopp, klättring och balanserande, vilket är både fysiskt och mentalt utmanande och stimulerande.
6. Att ha utevistelse som en regelbunden gemensam aktivitet stärker och fördjupar bandet/förhållandet mellan katt och ägare. Man får en närmare relation helt enkelt.
7. Genom att se sin katt i nya och varierande situationer lär man sig mer om sin katts personlighet och temperament.
8. Att utsättas för nya, ovana och ibland lite skrämmande situationer, i lagom doser då och då, stärker kattens självförtroende och grundtrygghet.
9. Genom att erbjuda katten regelbunden utevistelse förebygger man att katten utvecklar beteenden och tillstånd som beror på understimulans, stress och depression.
Sajtvärd Katter iFokus
Tillägg: Innan jag tog hit min katt så var det flera som sa till mig att "om du låter henne gå ut så kommer hon bara vilja gå ut varje dag, och sitta och jama vid dörren.. så gjorde min förra katt" osv.
Jag kände bara att: Om man är rädd för att katten ska vilja gå ut hela tiden, så är man ju i själva verket inte alls säker på att katten är lika nöjd med att bara vara inne. En katt som trivs lika bra med att bara vara inne, sitter inte vid dörren och jamar… Och om den nu var helt nöjd innan, men genast får ett sånt sug att gå ut varje dag så fort den får prova att gå ut, ja då var den ju faktiskt inte lika nöjd med ett strikt inneliv. Den upptäckte nåt som den gärna ville ha mer av :)
Därför tycker jag att "katten kommer jama" är ett argument FÖR att ta ut katten, inte tvärtom.
jamandet slipper man genom att 1) ta ut katten i kattburen, så katten inte förknippar dörren med att gå ut och 2) faktiskt göra utevistelsen till en daglig rutin. :)
#15 Haha, ja det har du rätt i!
Av mina nuvarande katter (och alla katter jag haft tidigare) är det bara Moltas som själv säger till när han tycker att det är dags att gå ut. Han sitter inte vid dörren och jamar, men blir allmänt rastlös och jobbig när tiden för eventuell utevistelse närmar sig. Det gör han varannan/var tredje dag, vilket är ungefär så ofta jag tar ut katterna. På sommaren blir det dock varje dag, men alltid bara en gång per dag och alltid på eftermiddagen. När Moltas har varit ute (även om det ibland inte blir så lång stund) är han lugn och harmonisk resten av dygnet.
Katterna har alltid även tillgång till balkongen (som bara är 1 trappa upp) när jag är hemma.
Sajtvärd Katter iFokus
Varje dag är väl att ta i tycker jag, jag vägrar gå ut i flera timmar med min katt när det är bäcksvart/regnar/är snöstorm/omöjligt att gå ute pga snökaos på gåvägarna.
Dessutom har man inte tid/ork/lust varje dag.
#17 Vänjer man katterna vid att man alltid är inne när det är mörkt ute, regnar eller är snöstorm kommer de nöja sig med det. Det gör iallafall t.o.m. Moltas som verkligen har ett behov av regelbunden utevistelse.
Att man inte har tid, ork eller lust tycker jag dock är ett dåligt argument. Har man varken tid, ork eller lust att ta ut sin katt (då och då åtminstone) bör man inte skaffa någon.
Sajtvärd Katter iFokus
Lukas har också behov av att få komma ut, önskar att han kunde lära sig att regn, mörker och snöoväder inte är lämpligt att gå ut i.
Tid är ingen dålig anledning, ska jag iväg till min utbildning/annan tid att passa kan jag väl inte ta ut Lukas bara för att han vill det just precis då.
Ork eller lust har jag inte heller VARJE DAG och det erkänner jag. Regn, snöoväder och mörker är orsaker till att jag tappar lusten. Går inte ut i flera timmar när det regnar precis.
Han får komma ut med mig då och då, det är faktiskt bara jag i familjen som verkar gå ut med honom rätt ofta. Pappa har gått ut med honom några gånger med låååånga mellanrum. Men min bror har nog aldrig, kanske en gång, hållt i Lukas utomhus i kattens 3:åriga liv hos oss.
Alltid jag som får ta ut honom när jag egentligen inte orkar på dagarna när jag precis kommit innanför dörren.
#19 Det jag menar är att man måste vara medveten om att livet som djurägare (även kattägare) innebär att man för djurets skull måste göra en del uppoffringar som kanske inte alltid är precis det roligaste man själv vet alla gånger.
Jämfört med hur ofta en hundägare måste gå ut är livet som kattägare bekvämt, även om man erbjuder sin katt en stunds utevistelse några gånger i veckan eller t.o.m. varje dag.
Sajtvärd Katter iFokus
Min katt går inte heller ut varje dag, och skriker aldrig vid dörren. :) Men OM en katt plötsligt skulle vilja gå ut varje dag (som vissa varnar för)… Så tycker jag inte jag egentligen att det är konstigare än att en hund vill det. Men precis som ni skriver så brukar det fungera med kontrollerad utevistelse utan att man får en gapig katt som bara vill ut hela tiden.
#20 Det vet jag, det är därför jag offrar mig ibland trots att jag egentligen inte alls har lust, men när det regnar, är kolsvart eller är snöoväder eller att jag helt enkelt inte har tid så stormvägrar jag att gå ut med honom, när det finns 2 andra tvåbenta familjemedlemmar varav en arbetslös och bara hemma när han inte söker jobb/gör nåt annat.🙂
#22 Trist att ni inte kan hjälpas åt med kattens utevistelse, men bra att du tar ut honom iallafall.
Det fina med katter (jämfört med hundar) är just att man inte behöver gå ut när det är kolsvart, regnar eller är snöstorm!
Sajtvärd Katter iFokus
#23 Ja nog skulle de kunna hjälpa till mer med det minsann, speciellt min lata bror.
Jaa, därför är katter bäst!🐱