Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 958 ggr
peppe_ing
0

mask!

Hjälp! Kom hem innan och hittade en spyhög med ett par vidriga maskar i! Varit och köpt tabletter på apoteket men nu kommer min fundering: Hur pass effektiva är dom? Funkar det verkligen med sån där engångsdos??

*kräks* inbillar mig att jag ser bara maskar överallt nu! 😭

[ElisabethYL]
0

Var det Milbemax du köpte? Eller någon annan tablett och isf vilken?

Isarawen
0

Du behöver inte oroa dig engångsdoserna fungerar! Men glöm inte att avmaska din katt en gång i halvåret om det är en utekatt. Och läs bipacksedeln så du doserar rätt. Det kan komma mer maskar i spyor men du behöver inte oroa dig då de antingen är döda eller döende för medlet är super starkt!

peppe_ing
1

*pust* tack! men kommer ändå att drömma mardrömmar om dom små vidriga varelserna!!! ;)

jupp det va milbemax

Är innekatter men varit ute en del i sele på gräsmattan nu i somras så det förklarar ju varför mina småkillar varit helt besatta av mat den senaste tiden!

Em_
0

#2 Förtydligar lite :) Om katten spyr upp tabletten får man ge en ny

peppe_ing
0

hehe jo det fattar till å med jag ;)  (men alltid bättre att vara extratydlig)    tabletterna slank ner snabbt och det var några timmar sedan.. invirade i en liten bit skinka så hann dom inte ens reagera.. å nu sover kissarna gott här :)

Em_
0

Åh va skönt! Menade inte att låta dryg :) Tänke att många läser tråden och någon kanske missförstår. Har själv gjort sånna missar ibland ^^

peppe_ing
0

Tog det absolut inte så heller och det tror jag knappast någon annan tycker heller. Jag är tacksam att det finns folk som vill och kan hjälpa när man själv har noll koll ;)

[Lilyz]
4

Vill bara lägga in en liten kommentar om att man enbart ska avmaska när man vet att katten har mask (inte en gång i halvåret som #2 skriver). Om man är osäker men misstänker mask kan man köpa ett "kolla masken-kit" på apoteket för att säkerställa att den har mask innan man avmaskar.

Avmaskar man för ofta skyndar man på utvecklingen av resistenta maskar vilket kan bli problem i framtiden.

TS har för övrigt agerat helt rätt och snart kommer dina missar att vara maskfria igen 😉

Isarawen
0

Tack Lilyz
På den tiden fanns inte "kolla masken kit" De är ganska nya och jag har alltid haft ute katter ;-) Förklarar kanske varför veterinären sa som den gjorde

[Lilyz]
3

#9 Precis, det var annat förr. 🙂 Skönt att du inte tog illa upp, var inte menat som en pekpinne mot dig. Vill bara sprida info om Kolla-Masken som är en jättebra "uppfinning" så man slipper ge sina katter starka mediciner när det inte behövs. 👍