Bilanx torrfoder.
Köpte senaste numret av tidningen Kattliv nr 7 och med den var ett varuprov på Bilanx torrfoder, på påsen stod det "Grain Free".
Vet inte om detta är en ny sort eller den redan finns ute på markanden då jag inte köpt den på många år.
Mina katter älskade denna och undrar nu om det är någon av er som utfodrar sina katter med Bilax och vad ni tycker?
Eftersom det inte är spannmål med måste den ju vara bättre eller?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Kolla upp kolhydrathalten. den ska vara så låg som möjligt..
om det står spannmålsfri så kan dom har proppat den full med majs eller ris istället.. det lägsta kolhyratmängd jag har hittat är
applaws
carnia lynx
porta 21 finest selection
dessa pendlar mellan 10 -15%
hög andel protein o fett, vilket katter ska ha.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#1. Detta är vad som står på påsen:
Protein 32%, Fettinnehåll 22%, Växttråd 1%, Råaska 4,5%, och Vatteninnehåll 0,9%.
Sammansättning: potatisstärkelse, bearbetat animaliskt protein (fjäderfä12%, svin 7%), animaliskt fett (ister och fjäderfä), hydrolyserade animaliska proteiner(fjäderfä 12% kyckling),fiskmjöl 10%, torkade äggprodukter, öljäst, torkad betmassa (fibrer), vasslepulver (torkat), cikoriainulin, yucca schidigera.
Då hade jag ringt kungtjänst o bett om svar på mängden kolhydrater som antagligen är nära 50%.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Inte så bra då! Förstår inte varför de inte skrivit det på påsen när allt annat står där!
#4 Grains betyder spannmål, vilket fodret inte innehåller men det verkar som att det innehåller en massa potatisstärkelse istället. Potatis innehåller mycket kolhydrater med.
På min påse står det: Omsättbar Energi 430 Kcal/100 g.
Det finns inga torrfoder som bara innehåller kött. Det viktiga är att proteinet är animaliskt, och jag har inte hittat något kattfoder som innehåller så mycket animaliskt protein som detta. 97,3% av allt protein är animaliskt (står på framsidan). Mina katter får sin energi från Fett, Proteiner och Kolhydrater. Det har alla mina katter fått och jag har inte haft en katt som dött under 15 år. MIna katter kan inte leva utan kolhydrater för dom kan inte leva utan fibrer. Potatisstärkelse är det i nästan alla spannmålsfria foder jag testar (som är svindyra). Tre katter äter nu denna nya Bilanx och två äter senior Bilanx.
#6 Varför kan inte just dina katter leva utan kolhydrater och fibrer? Är dem inte katter? Se vad katten äter i det vilda och jämför med vad som finns i en torr foderkula. Viktigaste innehållet saknas och det är vatten. En katt har ingen som helst nytta av kolhydrater=socker. Och Bilanx kan inte innehålla 97,3% animaliskt protein och bara 7% av allt annat. 7% fördelat på fett, vatten, vitaminer och så vidare. Det kan inte stämma alls.
Av proteinet i bilanx foder är 97,3% animaliskt protein. Det betyder inte att det är mycket protein i fodret bara att 97,3% av det är animaliskt. Tex om det är 40% protein så är 97,3% av dom 40% animaliskt. Fodret innehåller inte 97,3% animaliskt protein.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Kattunge fodret innehåller 37% kött.Det blir en väldigt massa som inte är kött då.
Stolt ägare till tre La permer