Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1807 ggr
moa
1

Tips och råd

Min katt, 10 år gammal, har hela sitt liv bott ute i stall. Nu avlivade vi vår hund, katten verkar ha fått atros och han fick därför flytta hen. Jag är ingen kattmänniska. Jag må ha ägt katten i 10 år, men det är stor skillnad nu när vi i snart två veckor bott tillsammans. Jag förstör verkligen inte honom! Han är väldigt kärvänlig, men plötsligt så bara smäller det och han blir som förbytt och rivs med klorna och bits. Det gör asont, men framför allt blir jag ledsen när det händer. Något går ju fel, antar jag. Han har gjort det två gånger nu under snart två veckor. Vad är det jag missar? Han har försig något kurrande/knorrande läte när jag tar på honom när han ex sover. Han sover i min säng och varje gång jag knockar honom eller slänger honom ur sängen så låter han såhär. Ibland låter han så bara jag tittar på honom. Vad innebär det? Jag känner mig lost i kattbeteende. Han ska vara inne/ute-katt sedan. Han kommer vantrivas av att bara vara inne. Så vi går koppelpromenader. Han kryper fram, och verkar väldigt osäker. Grannen har en sexmånaders katt, kan min känna sig hotad? Jag är livrädd över att släppa ut min lös sedan. Något speciellt jag bör tänka på? Hur länge ska jag vänta. Våra koppelpromenader är inte trevliga. Jag vet inte om han är så låg pga rädsla eller selen (gillas inte) eller både och. Hur ska jag få honom att stanna häromkring. Hur har ni släppt ut era vuxna katter som flyttat? Brukar det gå bra? Hoppas någon har tips och tankar kring vår situation. Själv är jsg förvirrad.

[silkesnosen]
1

Det där kan ju verkligen vara ett äventyr om han nu har haft ett revir och en typ av liv. Jag tror ju att det är viktigt att han får vara ute själv eller i rasthage, då han troligen känner sig tryggare på egen tass. Att plötsligt vara låst av en sele och kanske äldre i kroppen och inom ett nytt revir, ja det är ju många orsaker till att känna sig orolig. Att din katt rivs har ju troligen med den påtvingade isoleringen att göra och blir nog bättre när han får gå ut själv. Det kan ju dock vara läskigt att släppa ut katten på ett nytt ställe, så vänta ngn månad och se till att märka honom orderntligt. 

Om din katt blir nockad, så är ju troligen ljudet en protest, men han kan ju även knorra för att han är glad när du klappar honom. Du får observera killen:)

OberonsMatte
0

Är han kastrerad?

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
7

Vad fint att du engagerar dig så för att lära känna din kisse. Han kommer nog at få det fint hos dig. Det är jättevanligt att människor säger "katten var så snäll, sen rev han plöstligt" därför att man inte riktigt vant sig vid hur katter kommunicerar. Katterna själva tycker nog att de ger tydliga signaler :)

Jag är absolut inte nån expert men: Här är några basic saker som inte gäller alla katter, men många.

Är katten på gos-humör eller lek-humör?
Försök lära dig hur katten ser ut när den är peppad på lek så du inte råkar klappa den då. Googla på kattspråk och katters beteende och kolla bilder på hur katten gör med öron, ögon, kropp när den är på olika humör.
Vissa katter är inte vana att skilja händer från leksaker, utan de tar tag i det som finns nära så fort leksuget är igång. Katten kanske låter sig klappas en stund fast den egentligen vill leka, men sen tar liksom lek-ivern över.

Var lyhörd för när katten tycker att ni har gosat klart
Alla katter kan ibland känna att "näe nu vill jag inte gosa mer just nu". Och de kan byta känsla hyfsat snabbt. Men de rivs inte utan att först säga "nu räcker det". Är min erfarenhet. Katter ger ofta ganska tydliga signaler om att de har fått nog, om man bara kikar efter. Försök att vara lite extra uppmärksam så att du kan lära dig vilka signaler han ger dig just innan han river till.

Var klappar du när katten river?
Många katter har ställen där de inte gillar att bli klappade. Till exempel ryggslutet eller allra vanligast kanske: Magen.

Exempel: River katten plötsligt när du klappar den på magen?
Katter visar magen för att säga "vi är kompisar". Den är väldigt sårbar när magen visas. Det är alltså inte en "klappa mig på magen"-signal alla gånger. Den kanske bara vill visa magen. Finns katter som älskar magklapp (min egen t.ex.) men det måste man kolla om den verkligen vill.

Katter vill ofta vara ifred när de sover
Och när de vilar.  Innan du känner kattens språk och personlighet så kanske du kan tänka på att låta katten komma till dig så han vet att du låter honom bestämma när det är sömn, gos eller lek för honom. Då känner han sig mer fri och kattig. :)

Kolla vad det knorrande ljudet betyder
Kanske helt enkelt ett "oj?", typ ett förvånat läte att den inte hade tänkt eller väntat sig detta. Om han knorrar när ni gosar är det nog ett glatt knorr.

Och såklart (kanske du redan vet): Titta inte katten rakt i ögonen, då det på det kattspråk är en utmaning/provokation enligt många katter. Blinka mjukt och långsamt om era blickar möts och titta sedan bort. Så gör katter när de ler. :)

Studera katten + vad som sker före/efter de olika ljuden så kommer du lära dig hans språk.
:)

moa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Isolering lät hemskt! Jag tror faktiskt inte att han upplever sig helt isolerad, faktiskt. Även om han nog gärna gått ut också. Han hänger lite i fönstren, men inte så mycket ändå. Chillar mest runt, äter och sover.

#2 Ja, givetvis. Skulle aldrig ha en bondkatt ute utan att kastrera honom.
Han är både kastrerad, vaccinerad och försäkrad upp över öronen, trots stallkatt :-)

#3 I mina ögon så blir det huxflux att han inte längre vill gosa. Ligger han i mitt knä tycker jag ju att han kan flytta på sig om han tröttnar, men uppenbarligen inte. Men jag förstår ju att jag missar signaler. Magen har han rivit mig flera gånger, men jag visste faktiskt inte att det inte var en invit till gos. Trodde det var som med hundar.

Han har väldigt bestämda åsikter. Nu är han bortskämd med massa mat. Han har insett att om han gnäller tillräckligt mycket tröttnar vi och han får en sked mjukmat. Han är mer personlig än vad jag trodde han skulle vara. Jag är egentligen mer hundmänniska och aldrig upplevt katter såhär, dom är ju roliga!

Tycker ni att man ska fortsätta med koppelpromenaderna, trots att det orsakar stress och osämja? Han är väldigt upprörd och när vi stått stilla i 20 minuter för han vill gå åt vänster och jag höger lyfter jag upp honom och går hemåt. Under vilda protester. Då är han verkligen som en helt annan katt. Så våra promenader är inte särskilt roliga.

Vad innebär det när han står och trampar helt hysteriskt med framtassarna (och klorna)?

[Hen]
2

#4 Katter ÄR lika stora personligheter med gulliga egenheter och massor av känslor, precis som hundar.

Att katter är lömska/oberäkneliga är ett orättvist rykte som du säkert hört ibland, det kommer just av att katters språk är så olikt människans på många sätt: att vända bort blicken är vänligt om man är katt, att visa magen betyder inte klappa magen osv. Men när man väl lärt känna katten så kan man kommunicera med dem.

De är även jättekänsliga för hur människor känner sig. Många brukar skoja om att katter har ett sjätte sinne. Och de är kloka och lär sig snabbt hur saker funkar. De kan t.ex. lära sig att öppna dörrar osv.

De bestämda åsikterna kommer av att han är smart och märker vad som funkar (precis som hundar kan tigga och lär sig knepen, så gör katter det). När han gör saker som ni vill att han inte ska ha som vana, är tipset att ignorera honom och att sen efter en stund (typ 5 min) distrahera honom med lek eller ngt.

En katt på promenad går som den själv vill, oftast. Människan går med i kopplet. Katter går inte "fot" som hundar (med vissa undantag, visst finns det katter som promenerar som en hund men dom är ofta antingen en särskild ras eller tränade på detta stegvis och med mkt godis som belöning under träningen).

Underhåll gärna din katt med både fysisk och mental lek. det finsn t.e.x leksaker som man stoppar godis/torrfoder i så får katten skaka fram dom. Du kan träna saker mha godis med din katt men det krävs tålamod! :)

En sak som är bra att veta också är att skäll/fya inte hjälper när katter gör "fel". Det som funkar är: ignorera, distrahera – och att belöna de beteenden man gillar.

:)

[Mustangcab]
1

# 4 Det kallas för att mjölktrampa. Katter gör så för att få ordning på ett ställe som de sen vill lägga sig på exemplevis. Mina brukar göra så på mig innan de lägger sig i knäet eller i sängen.( Det är ett sätt att få mamman att producera mjölk till kattungen.)

moa
0

Varför väljer han inte att gå undan istället för att rivas? Vaknar med en katt bitandes och rivandes på min arm. Vagt minne av att jag klappat honom, eller jag antar det. Han har iaf alla möjligheter att flytta på sig, varför gör han inte det? Nä, man kan väl säga att vår kommunikation är kass! Trots det vaktar han mig som en hök och är osäker när jag inte är hemma.

[Hen]
0

#7 Det kan ta lite tid för en katt som bott ute i ett stall att vänja sig vid de regler som gäller i sovrummet. Han använder det språk han har med sig så att säga. Men ni kan lära er varandra, jag lovar. :) 

Katter gör det som är enklast och mest bekvämt för dem. Han vill nog vara där med dig, men han vill ändra på nåt i den stunden. Om det räcker att daska till nån med tassen, så gör han det istället för att gå iväg. Det ska han vänja sig av vid.

Det katten vill säga när han väcker dig med klor och tänder kan vara: "vakna, vakna" eller "jaså du vill leka matte, ok då!" eller "aj, där gjorde det ONT när du klappar!" eller "nej klappa inte mig just nu"… eller "jag har överskottsenergi och behöver aktiveras". Det beror på om, hur och var du råkat klappa/peta på honom samt hur katten mår i kroppen. (Har han blivit kollad av veterinär?) Men katten ska såklart inte riva och bita dig.

Jag har en katt som väckte oss med klorna i början (hon är en omplacering). Om DET är vad din katt gör så är mitt råd:

Ignorera beteendet helt tills katten slutat (om det inte är så våldsamt att du verkligen blir skadad).. När katten har lugnat sig, vänta några minuter och lek med honom. Han ska vänja sig vid att klor och tänder INTE är ett bra sätt att få uppmärksamhet.

Straffa aldrig, aldrig katten genom att fya eller typ kasta iväg honom. Det funkar inte. Tvärtom.

Och: Dubbelkolla att han inte har ont! Annars är ignorera -> avled ofta effektivt (kräver lite dock  tålamod).

moa
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla era tips!

Han har inte rivit mig på ett bra tag nu. Sover hela nätterna men väcker alla på morgonen så fort någon börjat öppna ögonen. Då är det ju extremt bråttom att få mat.

Ett tag önskade jag att han skulle vara innekatt. Nu tycker jag att han kan gå ut lite i alla fall. Och det gör han, två varv runt huset typ. Och max 30 minuter på kvällarna.

Idag skiner solen efter flera dagars regnande, jag knuffade ut katten. Tyckte han kunde vara ute någon timme.

Han instämde inte (se foto).

Jag fick min pappa att isolera vår inglasade balkong så han kunde bo där på dagarna när vi jobbar, eftersom han nog vill vara ute en del trots att vi inte är hemma. Jomen visst.

sagan
3

Om katten visar att den inte vill vara ute förstår jag inte varför du inte låter honom vara inne på heltid. 
En katt som bott i en ladugård hela sitt liv och får komma in i värmen och känna det vill oftast inte vara ute mer. Dem har fått nog. Så låt katten vara inne om den vill. En katt som bott ute och levt fritt bör seletränas innan man går ut med dem. Träningen kan ta olika lång tid men det viktigaste är att han är trygg och ok med selet till att börja med. När han väl är det så sätter man på kopplet. När han rör sig normalt inne då är det dags att ta ut honom, men då i en transportbur där han kan välja att gå ut ur den själv. På detta sätt lär man katten att gå i sele. 

Vad gäller hans bitande och rivande kan det bero på artrosen, att du kommer åt där han har ont. Får han någon medicin mot det? Sen kan det även vara kärleksbett. Vissa katter biter när dem tycker om någon men inte alla vet hur hårt dem ska bita. Men mer tyder på att du klappar honom där han inte vill eller har ont. Jag skulle hålla mig endast till huvudet tills ni lärt känna varandra ordentligt.

moa
1

Alltså han vill gärna gå ut, så det är inte det.
Men han vill gärna komma in direkt när han vill in också. Och det kommer ju inte alltid fungera. Dock är jag tacksam att han bara går korta sträckor.
Nu har det funkat att han gå in direkt eftersom han gått ut när vi är hemma och dörren till den inglasade balkongen alltid stått öppen. Däremot börjar vi stänga den nu, han kan ligga ute på balkongen också. Tycker vi, men inte han.

Sele har vi skippat helt nu när han kan gå lös istället :-)