Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2495 ggr
[ElisabethYL]
0

Nervös (kastrering)

Om två veckor ska mina katter kastreras, men jag är nervös att det inte ska gå bra eller att jag ska glömma bort något viktigt…

Jag vet att jag måste kastrera de om jag inte vill ha en kattfabrik här hemma, men tycker ändå det är obehagligt med sånt.. Har varit med om kastreringar som har gått fel så jag fasar för detta..

T.ex. Hur får man i de mat o vatten när de har krage på sig? Hur ofta ska de ha mat o vatten och hur mycket?

Djurälskaren87
1

förstår din oro, jag kastrerade min första katt Zorro och var också orolig, men samma dag som han skulle bli inlämnad släppte oron för visst är det komplikationer det är de alltid men jag litade på veterinärens omdöme och efter jag lämnade in honom släppte oron helt, kände mer befrielse att jag gör något bra då han hade börjat bli könsmogen och kissat inne så kände jag att detta är de bästa för honom.

sedan när jag fick hem honom var givevis hunden nyfiken på honom då han hade en tratt men jag la honom i sängen och han fick ha ett egen rum med mat och vatten och låda brevid sig, daltade inte för mycket men ville att han skulle känna sig trygg och ha en frizon när han "vaknade" och blev piggare, han hade besvärtligt och äta i början men tyckte han klarade de galant själv han hittade ett sätt att äta/dricka,sedan tog jag bort kragen efter en natt och höll koll så han inte slickade eller dylikt och under natten när jag sov fick han ha den igen och det blev jätte bra allting så tror detsamma om dina katter!😍

Lorita
3

Du tar bort kragen när katten ska äta och ge blöt mat så behöver den inte dricka så mycket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[ElisabethYL]
1

#1 De förtjänar det bästa och jag litar på min vette, fast nervös är jag likväl…

#2 Då får de bozita kitten - den vet jag de gillar…

Lol V Stein
0

Jag köpte en uppblåsbar krage istället, kändes mycket snällare än en vanlig tratt. Hade den här: http://www.zoo.se/petcare-inflatable-collar-flamingo-skyddskrage-bla-xs.html

Med vanlig krage blev min katt helt apatisk och skitsur, vägrade äta om vi inte handmatade och när hon försökte dricka skopade hon upp vatten i kragen som sedan rann ner i pälsen så hon var blöt på hela bröstet. Hon gick in i allt och kunde inte bedöma avstånd och hoppa. När hon fick mjuk krage kunde hon äta, dricka och hoppa utan problem.

Lagavulin
1

ha du tur behövs ingen krage..har aldrig behövt krage hon katten tvättade av sig när hon kom hem sen brydde hon sig inge mer om det..Han katterna  jag har kastrerat  tror jag inte ens ha märkt av det efter dom vaknat från narkosen :) dom ha varit som vanligt efter ett par timmar..

[ElisabethYL]
0

Hoppas på det!

Rafflan
0

Om du är orolig för din katt TA INTE AV KRAGEN, utom när du har katten under uppsikt! Katter är renliga djur och det är inte alltid man ser att dem slickar sig och det tar inte så lång tid för katten att slicka upp såret så det är hål rakt in i buken på katten och man behöver åka akut till veterinär!

Jag körde body på mina katter när dem kastrerades, kan man köpa eller sy själv, behöver fler så man kan byta då vissa katter kan råka kissa/bajsa lite på bodyn, min gjorde dock inget av det :)

Bild på en body :)

[SueHn]
0

Att kastrera en hankatt är ett smärre ingrepp som inte behöver några trattar eller kragar.

Skillnad är det med honkatter. En del bryr sig inte om att de är sydda på magen medan andra är mycket irriterade och slickar så snart de kommer åt. Sedan finns alla varianter däremellan.

Om din katt hör till dem som inte bryr sig kan den vara utan tratt/krage närdu har den under uppsikt men är det en riktigt marig katta kan det vara svårt att få kragen/tratten när du tagit av den.

Med tratt/krage kan det förstås bli kladdigt i kattens päls från mat men då kan du ta en fuktig trasa och torka bort kladdet. Det ären bra idé att torka av pälsen även om katten inte är kladdig.

Tipset i # 7 tycker jag är otroligt bra. Jag vet en kattägare som använde en bebisskjorta i storlek 50 cl eller om det var lite större. Jag har någon gång klippt av ärmen på en uttjänt tröja, klippt hål för benen och klippt små hål i änden mot huvudet och sedan trätt in ett band eller en bit gasbinda genom hålen, dragit till lite runt halsen och knutit för att hålla tröjärmen på plats. Svansen har då stuckit ut genom öppningen på ärmen. Inte så elegant som på bilderna men billigt.

Låt katterna ligga på en handduk på golvet i badrummet tills de har vaknat ordentligt för de kommer garanterat att kissa på sig och bli våta av kiss någonstans på kroppen.

Ibland sprayar veterinären något som blir som en hinna över hela magen på katten och som hindrar katten att slicka sönder stygnen helt plötsligt.

Det går säkerligen bra. Lycka till!

Llindaa
0

Vår katt lät inte bli såret alls, slet och drog i stygnen. Vi testade mes en plastkrage och det gick verkligen inte, blev precis som #4 beskriver det. Så vi köpte också en uppblåsbar (på djurmagazinet) och det funkade jättebra trots att vår katt var väldigt liten, hon lekte och åt utan problem. Dock lyckades hon slita lös den några gånger så när vi inte var hemma fick hon en body. Klippte av benen på bomullsleggins med lite stretch och klippte hål för frambenen, funkade hur bra som helst och hon verkade inte ett dugg berörd av det. Med bodyn kunde hon tvätta sig då hon varit på toa och även dricka då hon "dricker" med tassarna. håller tummarna för kissarna dina!:)