Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1664 ggr
ElinaPersson
12

Vikten av att märka sin katt

Nu inatt fick jag verkligen förstå vikten av att märka sin katt med antingen chip eller tatuering, helst både och.. Var på väg hem från Nyköping och åker landsväg när vi plötsligt får syn på en påkörd katt på vägbanan.. Sambon bestämmer sig fort för att vända om och flytta katten varpå jag säger åt honom att vi måste kolla eventuell märkning i örat. Katten var enligt sambon både mjuk och lagom varm, vilket tyder på påkörning bara strax innan våran ankomst.. Tatueringen jag hittar i örat är mycket tydlig och vi antecknar samt tar identifieringar på katten så som färg och eventuellt halsband, i detta fall en mycket fin sköldpaddsfärgad med vit hona född 2009 och vid namn Maja.. Vi kontaktade polisen på 11414 samt kontrollerade kattens nummer i registret och fick upp en ägare med 3 olika kontaktnummer. Personen i fråga svarade ej på mobil eller hemtelefon men kort därpå ringer det tillbaka och det är hennes föräldrar som äger katten nu, varpå hon ringer dom vidare för att informera det tragiska samt berätta vart katten ligger för upphämtning (vi fann det bättre att lämna katten då vi bor flertalet mil bort och ägare fanns registrerad, samt koppling till polisen). VILL INFLIKA ATT OM NI SÄLJER/KÖPER KATT, SE TILL ATT REGISTRERA OM DEN PÅ NY ÄGARE!! Slutligen fick jag återkoppling om att det var deras katt och att den enbart varit borta en kort stund (katten beskrevs som en fegis). Så tyvärr, Maja blev bara ~4år gammal på grund av trafikerad väg. Detta kan hända vem som helst som har sina katter utomhus och jag hoppas folk anmäler när de kör på katter! Ingen vill gå och oroa sig för vad som kan ha hänt sin älskade. . Pussade massa extra på mina egna 2 herrar när jag kom hem helt skakis och berörd av händelsen..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Tarotstollan
5

Tack för att du brydde dig om denna kissen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ElinaPersson
4

#1 I mina ögon är det en självklarhet och jag bestämde mig även för att tatuera mina 2 bengaler framöver trots chipmärkning. I och med att jag har mina ute i koppel så vill jag göra det enkelt för upphittare om de skulle lyckas slita sig (vissa tänker kanske inte på chip och tiden för letandet av ägare förkortas massor med kompletterande tatuering) :) nu ska jag försöka komma till ro och sova efter denna hemska upplevelse!

jnielsen
3

Jag ska nog diskutera tatuering med min veterinär när de ska vaccineras igen i december…

[ElisabethYL]
4

Mina är chippade, men ska tatueras i samband med kastreringen ändå.

Tycker fler veterinärer kan bjuda på tatueringen i samband med kastrering, så att flera djurägare väljer att tatuera även chippade djur..

Llindaa
4

Då vi kastrerade vår katt ingick märkning och vi fick välja på chip eller tatuering, vi tänkte ta chip men blev övertalade att ta tatuering istället eftersom hon var sövd. Dom sa att många som hittar döda katter kollar efter tatuering men väldigt få skulle orka lägga ned tid på att kolla upp om en katt är chipmärkt. Dock tyckte dom att en kombination av båda märkningarna var bäst. Skönt att man fick fylla i registreringspapperet på plats och att dom skickar in det också, annars hade det säkert blivit så att man skjutit på att skicka in papperet pga en massa dumma anledningar. Vet dock många i min bekantskapskrets som inte vill tatuera för att de tycker att tatueringen förstör utseendet på katten efter att ha sett vår katt där tatueringen "gått igenom" så att tatueringen delvis syns på utsidan av örat.

Sarah-S
1

Jag skulle inte tatuera min raskatter eftersom jag tycker att det är förskräckligt fult. Jag hoppas att folk vet om att det finns chipmärkning och tänker steget längre ffa när de hittar en raskatt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

ElinaPersson
3

#3 Det är en enkel grej att göra för att underlätta såna här saker, klokt! 🙂

#4 Ja, fördelen blir ju också att det är lättare att se om katten har alternativt nån gång haft en ägare om man hittar en övergiven/död katt! 😉Då Sverige har en hel drös med hemlösa katter så är registrering + kastrering det första steget till förbättring i mina ögon..

#5 Vilken bra veterinär, hoppas att fler gör så! Det är lätt att tatuera men svårare att komma ihåg att man faktiskt måste registrera ID märkningen också precis som du säger… Tyvärr kan man ju inte tvinga folk, men för mig väger vikten av att få hem min katt mer än att katten ska ha ett snyggt yttre (även om de är renrasiga bengaler med stamtavla för tusentals kronor)…

#6 Tyvärr tycker jag att det finns bristningar i ditt argument "Jag hoppas att folk vet om att det finns chipmärkning och tänker steget längre ffa när de hittar en raskatt" då MÅNGA kallar sina katter för diverse raser.. Långhåriga katter vet vi ju alla att dom är Norska Skogkatter, ellerhur? *ironi* Hur ska då personen som hittar katten kunna urskilja om katten är renrasig eller inte, katten springer ju knappast ut med stamtavlan i munnen 😛 Därav tycker jag att tatuering är det absolut bästa för att tala om att katten har en ägare.. Sen ja, om mina katter som är leopardspottade springer ut så väcker dom ju självklart större uppmärksamhet än vad en helsvart katt gör..

OberonsMatte
5

Ja, att katten är id-märkt är väldigt viktigt och borde vara en självklarhet.

Vad som även borde vara en självklarhet är att man även ser till att ägarregistrera id-märkningen i ett id-register!! Det finns massor av id-märkta katter därute som inte finns registrerade någonstans och då tappar ju id-märkningen all funktion.

Sedan tycker jag verkligen att man ska tillåta att kontaktuppgifterna finns synliga för vem som än söker i registret på nätet! Tillåter man inte det är ägaruppgifterna dolda och en eventuell upphittare måste därmed vänta tills Sveraks eller Svenska kennelklubbens kontorstid börjar eller kontakta polisen. Otroligt bökigt och omständligt om man oroar sig över en upphittad katt som kanske är skadad och behöver vård snabbt. Eller om man bara vill berätta för ägaren att katten tyvärr hittats död någonstans.

Sajtvärd Katter iFokus

Sarah-S
1

#7 Jag förstår dina argument men som aktiv utställare så skulle det förstöra alla chanser till främre placeringar. Så nej det kommer inte att bli några örontatueringar för dem.
Dessutom håller man på hundsidan på att fasa ut örontatuering helt och hållet och det är heller inte godkänt för resa längre

#8 Det är det viktigaste av allt för vi får titt som tätt in id-märkta katter som vi aldrig kan hitta en ägare till eftersom de inte skickat in uppgifterna till varken SKK eller SVERAK.
Offentliga uppgifter underlättar väldigt mycket när det gäller att snabbt få tag i ägaren

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[[pimey]]
0

Huskatten är öronmärkt då det ingick i kastreringen men raskatterna kommer inte bli märkta i öronen då jag också ställer ut aktivt.

OberonsMatte
2

Raskatter som har ett mer ovanligt och speciellt utseende än t.ex. Europé, Norsk skogkatt, Maine coon och Sibirisk katt, har helt klart fördelen av att uppmärksammas mer än vanliga hittekatter.

En ragdoll eller birma har t.ex. en så pass iögonfallande kombination av lång päls, blå ögon och maskteckning att även vanligt folk ser att det inte är en vanlig katt som man "kan få för 1 krona tassen och som slängs ut när man tröttnar på den".

Leopardfläckiga bengaler eller smala och slanka korthårsraser som siameser, orientaler, rexar och nakenkatter, utmärker sig också så pass mycket utseendemässigt bland vanliga hittekatter att de väcker uppmärksamhet, intresse och mer undringar än vanligt om var ägaren är.

Sajtvärd Katter iFokus

ElinaPersson
2

#8 Mycket bra skrivet och jag håller med dig helt! :) en ickeregistrerad katt är otroligt svår att lokalisera ägarna på… #9 Ja, jag skulle bara tatuera den dagen jag vet att jag isåfall INTE ska ställa mer då jag vet att de drabbar katten på utställning :) men som min mamma sa, hon hade bara reagerat på att katten såg annorlunda ut och inte kolla chip. Hon hade inte ens kollat tatuering utan ringt mig för hjälp. Så tyvärr tror jag informationen är otroligt dålig både när det gäller vikten av att registrera katten men också HUR man använder registret :) Är medveten om att du ställer ut jättefina burmor och respekterar valet med tatuering, du har ju fortfarande märkning i form av chip ;) #10 Det förstår jag, men raskatterna är ju chipmärkta :) tatuering är ju enbart komplettering om man vill. #11 Ja, men det kommer alltid finnas folk som inte reagerar ändå då vissa tycker att katter ska vara ute i de fria. Dock kan man hoppas att det är som du säger, att folk reagerar lite mer på de ovanligare katterna och kollar upp om något verkar konstigt.

ElinaPersson
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett MMS ifrån Majas ägare nyss.. Vila i frid ❤️

"Tack du snälla för att jag fick komma hem till matte och så att hon inte behövde leta och undra var jag var, nu får jag ligga bredvid mina hundkompisar, mjau från Maja".

Praefatio
3

Vill understryka det du berättade med ytterligare en historia, dock med betydligt lyckligare slut:

Min kusiners katt, vanlig huskatt, sprang bort. De cyklade runt och letade, satte upp lappar och satte in annons i tidningen. Det gick flera dagar och de räknade med att katten var överkörd och aldrig skulle komma hem.

Men så ringde det en dam, som berättade att i samma tidning som deras annons fanns, fanns det också en annons om en upphittad katt som beskrevs snarlikt. Annonsen var inskickad av ett djursjukhus.

De ringde upp. Katten var chipmärkt och man konstaterade på bara någon minut att det var samma katt! Hon hade hittats påkörd men vid liv vid en väg en bra bit bort från hemmet, och hade plockats in till sjukhuset som hade opererat (! visste inte att de opererade upphittade djur men det gör de tydligen om de är välskötta (dvs verkar ha ett hem) och har goda chanser att överleva). Katten var dock inte ägarregistrerad, varför man inte kunnat ringa.

Mina kusiner kunde helt enkelt bara åka in, hämta sin friska katt och betala självrisken på operationen. Förstå vad glada de var!

Chippa eller tatuera era katter. Ägarregistrera dem. Försäkra dem. Då har ni gjort allt i er makt för att katten ska vara skyddad och alltid ha en chans att komma tillbaka hem om det är någonting. Det är så oerhört värt det.

[Avarice]
0

Är det okey att klämma in en fråga?

Skall snart öronmärka min lille pöjk och jag undrar om hur man just ägarregistrerar? Mina föräldrars katter sa min mor att veterinärkliniken såg till att detta gjordes i samband med själva märkningen, men inte säker på att det går till så överallt?

[ElisabethYL]
0

Du kontaktar Svenska kennelklubben så skickar de en blankett du fyller i och skickar in. Kan kolla mailadressen lite senare.

Ta med dig blanketten till märkaren om möjligt då även den ska fylla i lite…

Ska själv be min vette komplettera med "sin" del av blanketten på mina, så jag kan skicka in det… 🙂

Med Sverak kan du maila också och be om blanketter…

[Avarice]
0

Okey, tack så mycket!