Kattmamma med ungar
Hej. Jag har en kattmamma hemma med ungar som är ca fem dagar gamla. Mamman flyttar upp sina ungar i min säng hela tiden. Först handlade det om dagtid när jag inte låg där. Då bosatte hon sig med ungarna under mitt varma duntäcke. Jag flyttade tillbaka dem gång på gång till sin bolåda men nu inatt så flyttat hon upp dem och försöker lägga dem undertäcket med mig i sängen med. Vad ska jag ta mig till? Varför gör hon såhär? Mvh Malin
Lådan kan vara för öppen/oskyddad eller för kall.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Mamman flyttar ungarna till den plats hon anser vara tryggast och bäst för dem. Inte den plats vi människor anser vara lämpligast.
Gör i ordning flera platser i ert hem med mjuka täcken, kuddar och annat som alternativ till sängen. Tex lägg en filt och kuddar i botten på en garderob som står på glänt, i en fåtölj i en hörna osv.
Jämför bolådans placering och utseende med sängen och försök efterlikna sängen.
Det kan ju vara så att hon helt enkelt anser att sängen är din plats och att ungarna är tryggast i din närhet. Kanske har du en byrå eller liknande som du kan ställa nära sängen och bädda i en utdragen låda?
Hon har massor av möjligheter och alla är med tak och bra krypin. Men hon vill ha dem i min säng. Är så rädd att dem ska ramla av sängen om dem kravlar iväg :/. Jag flyttar ner dem till hennes "bo" och hon flyttar upp dem igen. Inatt har hon farit in under täcket och lagt dem tätt in till min mage och sen lagt sig själv på deras andra sida. Hjärtskärande att flytta på dem men är ju rädd att dem ska klämmas i sängen . Jag får väl helt enkelt skapa fler "bon" idag

Ställ bolådan i sängen. Hur ofta bäddar du rent i bolådan? Luktar det för mycket kan kattmamman flytta ungarna för att skydda dem från vilda djur. Instinkter ligger djupt i katten.
Stolt ägare till tre La permer
Det bäddas rent ofta . Hon är en hemlös katt som själv är mycket mycket ung som tagits in och fått hem hos oss efter att hon fick ungarna i kylan så hon är ju otrygg i sig själv , men allt hon behöver ska finnas .. Förstår att oroliga katter flyttar runt ungarna men det var för mig ett konstigt val av plats ?
Hon är vid min sida hela tiden. Och verkar trivas med att vara här hemma
Du är kanske den trygga, fasta punkten?

Kan du bädda med lika mjukt täcke i en annan helt ny bolåda? Gör o så fall så att hon kan lägga dem under täcket även där i. Lägg även en t-tröja du sovit i i bolådan så att det doftar mer av dig där i om det är tryggt för henne. Ställ lådan på något stabilt och upphöjt så att hon hamnar i jämhöjd med sängen. Kanske på en bänk som du kan flytta dit och ställa den på?
Jättebra råd från #8 Och till TS vill jag bara säga: Så fint att du tar hand om dem! Och att hon litar så mkt på dig.
Tack. Jättebra Ide . Ibland behöver man någon annans kreativa tänkande när man själv kört fast. Ska testa det direkt
11# kärlek på det kortet och väldigt fint att hon accepterat dig och känner trygghet med dig:) när kom hon till er? tänkte ni behålla henne sen eller?
Hon kom till oss väldigt nyligen. Vet inte alls vad som kommer hända sen men jag kommer antagligen aldrig kunna skäppa henne efter denna tid med all tillit och kärlek som hon ger oss. Hon är så liten men så väldigt duktig i sin roll som mamma.
13# underbart att dom alla är inne i värmen, så fint att se!
Kanske du kan pröva offra ditt sköna duntäcke för en liten tid? Bädda skönt nedanför sängen kanske?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vi har goda framgångar tack vare tipset från #9 Hon bor nu intill mig med bebisarna och kommer ibland över till mig och gosar ner sig i täcket med mig.