Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2497 ggr
trapstile
0

Galen katt?

Jag jobbar på ett katthem och vi år in all olika slags katter. Men en som vi fick in för några dagar sedan har satt mina tankar i rörelse. Detta är en ung kastrerad hankatt som kom in för några dagar sedan för att ägaren inte kan ha den ute och hemma biter han sönder sladdar. När vi fick in honom verkade han rätt kelig och pratig. När han blev placerad i sedvanligt bås började han morra och skrika så fort någon annan katt närmade sig. Han kan nog döda vilken katt som helst som kommer i vägen. Men sedan var det en anställd som gick in till honom för att göra sig bekant med honom. Först strök han sig mot hennes ben och sedan högg han. I handen nästan in i benet, ett full och djupt bett som nu blivit inflammation.Visst är det ny miljö för katten och stress. Men att han ska bita ordentligt och blodigt förstår jag inte.Är denna katt farlig?Jag är rädd för honom i alla fall!

MonicaLagerquist
6

Han är ju livrädd stackarn.

Han skulle bo så att han varken kan lukta eller se andra katter tills han blir tryggare.

Stolt ägare till tre La permer

Cazzos
5

Han behöver nog tid att vänja sig vid sin nya miljö. Att möta nya främmande katter och reagera på det sättet är inte konstigt! Han kanske behöver ett jourhem istället för att bo på katthemmet?

OberonsMatte
4

Jag håller med både #1 och #2. En rädd katt kan verka både galen och aggressiv. Han behöver lugn och ro utan andra katter och deras lukter i sin närhet.

Sajtvärd Katter iFokus

[Hen]
1

Han är nog rädd och då är det plågsamt för honom att sitta i bur med en massa andra katter i lokalen. Farlig vet jag inte. Farlig i den här kontexten ev. Jag menar det kan nog hända igen om han känner sig trängd där?

trapstile
1

Det förstår jag att han är rädd och stressad. Vi får in alla möjliga katter med olika temperament. Men just den här skiljer sig. Det känns som om han har varit med om mer än det som ägaren sade. Han, katten, verkar mera traumatisk. Han springer aldrig och gömmer sig utan attackerar direkt. Vist får vi skrap och enklare bitsår för jämnan men inte som från den här. Just nu har vi dessutom fullt med kattmammor och kattungar på jourhem och ingen kan ta emot en speciell hankatt.

Han attackerar inte bara andra katter utan också människor också utan förvarning. Han är verkligen speciell.

silversol35
0

#5 Vad har ägaren berättat att han varit med om?

sagan
2

Är han undersökt så han inte har ont nånstans? Men mest troligt beror det på som alla andra skrier att miljön är för stressande för honom och hans ilska blir missriktad.

Cremello
1

Min lilla katthona, som nu är död, kom från ett vedervärdigt ställe. Ingen människa hade varit elak mot henne men den miljö hon levt i under många år var hemsk. 

I början så kunde hon hugga galet hårt! Men hon var bara rädd, hon slogs ju för sitt liv - trodde hon. Så stämmer in i kören. Hon blev otroligt kelig när hon väl var trygg.

trapstile
0

Jo, det är säkert sant att han blir bättre om han får komma i en trygg miljö, som ensamkatt med möjlighet att gå ut och milsvitt revir 🙂.

Han är ännu inte vet undersökt. Tidigare ägaren har meddelat att han inte kunde ha kvar katten längre då han tuggade sönder sladdar och saker hemma. Ägaren hade ingen möjlighet att låta denna katt gå ute.

OberonsMatte
4

Jag tycker att ni ska berätta för ägaren hur katten har reagerat. Om det var min katt skulle jag hämtat hem honom på stört!

Det där att tugga på sladdar är något som jag tror att många ägare inte riktigt har rätt förståelse för, och man kan undra vilka åtgärder ägaren har gjort för att förhindra att sladdarna går att tugga på. Att bita på tunna sladdar är ett relativt vanligt och (faktiskt) naturligt beteende för en katt, så låter man lockande och tunna sladdar ligga framme får man skylla sig själv om de tuggas sönder.

Sajtvärd Katter iFokus

silversol35
1

#9 Ok, då kan det ju vara av uttråkning som den tuggade på sladdar och sånt. Jag tog en gång hand om en katt där jag inte hade möjlighet att låta den komma ut och den började hugga efter folk hälsenor och var allmänt rastlös. Omplacerade henne till ett par som bodde på en gård ute på landet och det löste sig. Sedan är det ju säkert som många redan sagt så att den är rädd, dels på grund av de andra katterna och dels för att han försvarar sitt revir=buren.