Akut hjälp
Hej. Jag har en 15 årig hankatt som börjat märka inne extremt. Det verkar som att det har ökat dom senaste dagarna, han har märkte på micron, högtalare, knivar, skärbrädor, böcker etc. Kan det bero på att vi har en annan hankatt hemma nu som vi dock kastrerade i måndags? Vad ska vi göra åt det? Jag vill ju inte göra mig av med nån av katterna men det känns jobbigt att den äldre katten märker överallt och vill inte att han ska märka på mina gästers saker. Samtidigt känns det ju jätte jobbigt om det är den lilla hankatten som orsakat det eftersom att jag haft den äldre katten längst. Har testat feliway spray, men det verkar inte funka. Hjälp mig för nu börjar läget bli akut :(

Ta katten till veterinären för en koll.UVI? Kristaller i urinen?
Stolt ägare till tre La permer
Det verkar som om din katt kanske drabbats av problem i urinvägarna, en koll hos veterinär är verkligen på sin plats
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Plugga in en Feliwayväggdosa (täcker 70kvm öppen yta) och fortsätt med sprayen också, spraya flera gånger per dag rakt på alla ställen han markerar på och andra ställen om du kan förutspå att han nog kommer börja där.
När katten kissar ofta och på fel ställe kan man misstänka urinvägsbesvär, så låt en veterinär göra en ordentlig undersökning med urinprov och ultraljud/röntgen för att utesluta möjligheten att han kissar fel p.g.a. fysiska obehag.
I övrigt undrar jag hur länge ni har haft den nya katten? Hur gick introduktionen till och hur beter sig katterna nu mot varandra?
Hur stor yta bor ni på? Är katterna tillsammans fritt på den ytan?
Finns det gott om platser på höjden där katterna kan vara ifred från varandra?
Vad finns det för olika klösalternativ för katterna? Att vässa klorna på strategiska ställen är också en sorts revirmarkering och bör därför uppmuntras.
Hur ser lådsituationen ut? (Antal lådor, typ av lådor, sandsort, rensingsfrekvens)?
Sajtvärd Katter iFokus
Den nya katten har varit hos oss i ungefär 4 månader, tycker att introduktionen mellan dom gick bra, dom nosade på varandra och nu busar dom även till och från. Om katten har uvi och kissar på fel ställen ser det likadant ut då som när dom märker? Lyfter på svansen och liksom skakar på den och sprutar en skvätt (låter jätte konstigt men hoppas ni förstår hur jag menar) Vi har ett ganska stort klösträd och katterna är även ute i princip hela tiden. Har två stycken kattlådor som dom i princip bara använder på kvällen när dom är inne, den nya hankatten är ute på kvällen ibland också. Veterinären sa att det kan bero på att den äldre katten inte riktigt förstår att han är kastrerad och märker sitt revir eftersom att det är en annan hankatt i huset, men att det kunde försvinna nu när den andra hankatten har kastrerats. Hon sa också att vi skulle köpa en feliway dosa och se om det hjälper. Vi bor i ett ganska stort hus med stor tomt och det finns gott om höga sovplatser, gömställen mm
Urinvägsbesvär kan se ut som strilande, dvs det sätt att kissa som du beskrev, så en undersökning borde absolut göras.
Vanligast är dock att strilbeteendet är ett sätt att markera närvaro och revir, och att det oftast är riktat mot andra katter som upplevs som ett hot.
Att markera närvaro och revir genom strilande är något som även kastrerade katter kan göra (både hanar och honor), men om de gör det inom sitt kärnrevir (som är inomhus) är det något som är fel.
Min grannes kastrerade utekatt strilar regelbundet på buskar och grästuvor 10-15 meter från huset, men är 100% rumsren inomhus där han känner sig fredad från yttre hot (och andra katter). Han markerar inte ens i närheten av huset eller i trapphuset (där han också ofta vistas). Så stark är hans känsla för kärnreviret och tryggheten det innebär. Trots att han ofta träffar på mina katter både i den närmaste utemiljön och i trapphuset. De är dock kompisar, så det är inte mot dem han markerar.
Har du någonsin sett din katt urinmarkera utomhus innan han började med att göra det inne? Om han är ute mycket på egen tass vet du kanske inte hur han beter sig där och vilka eventuella andra katter han kan känna sig hotad av?
Att han har tagit med sig känslan av att vara hotad in kan bero på att han är ute så mycket att känslan för kärnreviret har försvagats. Om ni har kattlucka kan det bero på att han upplever att hotet "kan komma in" lika lätt som han själv kan.
Om båda katterna är ute ofta, länge och vid olika tider kan kattkompisen och dennes lukt ses som en konkurrerande inkräktare.
För att få ordning på detta föreslår jag följande:
1. Veterinärbesök med ordentlig undersökning för att utesluta urinvägsbesvär.
2. Plugga in en Feliway-adapter i varje rum katten urinmarkerar i.
3. Skapa gemensamma rutiner för katterna när det gäller måltider och utevistelse/innevistelse. Låt dem inte komma och gå precis som de vill och minska på tiden de är utomhus. Håll katterna inomhus på kvällen/natten.
4. Har ni kattlucka så täck för den och vänj katterna vid att bli utsläppta och insläppta istället.
5. Se till att kattlådorna hålls så attraktiva och rena som möjligt med öppna lådor och finkornig, klumpbildande sand som rensas ofta. Placera gärna ut fler.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag vet att det springer några hankatter på tomten, han brukar även märka utomhus längst tomtgränsen på buskar mm. Dom får mat samma tider varje dag, den äldre hankatten som märker har börjat vara inne mycket mer ofta och är inne nästan varje kväll nu. Tack för tipsen, veterinärbesök är bokat till på måndag!