Pro plan mat?
Hej!
Tänkte bara höra, för och nackdelar med Pro plan? Jag fick hem några provpåsar av det fodret och mina katter verkligen älskar det. Funderar på om jag ska övergå från det fodret.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Fördelar - 0
Nackdelar - ris, majsglutenmjöl, majsstärkelse, majs och inge vatten.
Problemet är lite att jag får inte ena killen att äta något bra. Han dissar allt jag sätter framför honom. Har haft appalaws, four friends m.m hemma men han total vägrar äta det. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på till honom. Just nu får han basföda blötmat från Mjau och något mål med Pro plan. Han har nämligen känslig mage också så kan inte ge han vad som helst.. Börjar rinna ut på idéer så tips mottages tacksamt!
Och innan någonfrågar, ja han är kastrerad, vaccinerad och chippad. Blivit hälsokontrollerad för magen men dom hittar inget mer än att han har känslig mage säger dom..?
Mvh. Ida Lundahl
Hur fungerar hans mage på blötmatsdiet då?
#3 Sisdär tyvärr.. :/ Bättre än med torrfodret där rann det liksom ur honom. Nu är det "halvfast" men det är inte lika fint som dom andra katternas.
Var hos en veterinär där jag fick ett foder som skulle balansera upp Ph värdet (eller något sånt) men läste på det och det innehöll i princip inget kött så det var ju inte något bra direkt.
Nu har han fått små portioner av pro-plan delicate som skulle vara för katter med lite svår mage och det fungerar han bra på.. Vet inte om jag kan blanda 50/50 eller 60/40 med blötmat och torrfoder och se om magen kan bli stabil på det ev? Eller om någon annan har tips på hur jag kan få magen lite stabilare.
Mvh. Ida Lundahl
Om du blandar blötmat och torrfoder, så ge det i olika skålar.. Jag har tyvärr inget bra tips med tanke på att en ren blötmatsdiet inte verkar fungera. Enda jag kan komma på är barf, men har själv inga knskaper om sånt…
Om hans basföda är blötmat kan du ge Proplan men se till att ge extra vätska för att balansera upp. Vilken mjau ger du? Vissa säger att konserverna ger katten lös mage då den innehåller konserveringsmedel. Sen kan kisse också vara allergisk. Mjau innehåller tre proteinkällor i alla smaker, nöt, gris och kyckling. Har du provat annan blötmat och hur reagerar magen då?
Vad gäller dåliga magar är det först och främst ett måste att stabilisera och det kan man med fördel göra med rå färs. Sen fasar man in maten han ska äta sakta sakta. Om det är dålig mage som inte beror på annat så tar det tid för tarmluddet att må bättre. Finns även Diarsanyl och fortiflora för magar, även annat men kommer inte på namnet nu. Katten kommer inte att lida brist på ett bra tag men magen kan bli bättre.
Är han avmaskad? Har Giardia och tritrichomona uteslutits?