Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1493 ggr
paka
0

Är han könsmogen?

Han är omkring 5 månader gammal.

Helt plötsligt kissade han före två dagar sen i sängen på min sambos täcke (mellan oss två) och sen hoppade han på honom, trampade och hopade ut ur sängen. Jag upptäckte att någonting är blöt och blev förvånad att han har kissat i sängen. 
Jag tvättade allt med diskmedel + ättika och flyttade Felliway till eluttag i sovrummet. 

Tills i förrgår kväll kissade han två ggr per dag men han kissar nu bara på kvällen (mycket).
Han äter och drycker normalt och är i allmänt livlig som förut.
Han äter mer blöt mat nu än i början (små portioner 3 ggr per dag) och har fri tillgång till Acana torrfoder.

Han började helt plötslig lägga sig på golvet (på ryggen) och vill att jag ska smeka honom. Efter en stund reser han sig och lägger sig på annat ställe och vill bli smekt igen.
När jag smeker honom verkar han helt ”borta” och då blev jag bekymrad att han mår dålig. Efter en lång stund ”vaknar” han och springer iväg.
Vid den andra vaccination veterinären sa att kastrering är aktuell i januari.

Jessicahagstrom94
1

Luktade det illa när han kissade? En frän lukt? 

Verkar han rastlös och/eller jamar mer än förr?

I så fall är han nog könsmogen, annars skulle jag gissa att det kan vara något annat, som att han bara kissar utanför lådan.

paka
0

Han verkar lite mer rastlös och jamar lite mer än för men är lugn på natten. 
Jag är osäker om det luktar illa eftersom jag använder Öko plus Kattsand och den luktar trä. 
Han kissade utanför lådan bara en gång.

Scorpio97
1

Mycket möjligt att han är könsmogen, och i så fall bör han kastreras så fort så möjligt, för att beteendet inte ska bli en vana.

Annars kan det vara lådorna/lådan han är missnöjd med.

Hur många lådor har du? (På hur många katter?)
Vart är lådan/lådorna placerade?
Hur ofta städas lådan/lådorna?
Var lådan ren när han kissade utanför?

Om kattsanden luktar stark/mycket så kan det hända att han tycker lukten är jobbig, och därför valde att kissa någon annanstans. När katten kissar på mjuka ställen (i sängen, på mattor osv) så kan det också vara tecken på urinvägsinfektion. Det gör ont, vilket katten förknippar med lådan = kissa någon annanstans. Då brukar dom dock upprepa det.

//Jessie

paka
0

Han har en låda (djup) och alltid kissat och bajsat i den. Har bara honom.
Lådan är placerat i badrummet.
Jag rensar lådan så fort han gjort ifrån sig, tvättar lådan en gång per vecka med gul såpa och byter sand ca en gång per månad.
Ja, lådan var ren när han kissade utanför. 
Det luktar nästan ingenting ifrån lådan. Han åt Kattsand förut därför byte jag (före nästan två månader sen) till Öko plus Kattsand (trä pellets) och det var ingen problem tills denna kvällen.
Han kissade i lådan förrgår och igår.
Det verkar inte att han har ont.

Allt verkar som förut utom att han kissar och bajsar en gång per dag (förut två ggr), att han bara lägger sig på golvet och detta som jag skrev om där uppe.
Han är pigg (just nu i ful fart över hela lägenheten😉😃)

OberonsMatte
2

Att han kissar mer sällan kan bero på att han drar sig för att använda lådan. Att han valde att kissa i sängen istället tyder också på det.

Jag misstänker att det beror på att du har pellets i lådan. Byt till finkornig, klumpbildande sand. Nu är han så pass stor att han troligen inte kommer att smaka på den.

Sajtvärd Katter iFokus

paka
0

Tack för alla svar :)

Han kissade just nu (som han brukade förut) och har kissat igår natt omkring kl. 23. 

Jag är inte erfaren men han börjar bete sig "konstig":
- är mer kelig;
- älskar att bli borstad (han rullar på alla sidor men mest älskar han att blir borstad på magen) i mer en en halvtimme (bara njuter);
- en eller två ggr upptäckte jag att hans könsorgan kom ut lite grann då jag borstade honom på magen;
- han kyssar mig med huvudet (gnider mot mitt huvud och fötter osv.) och på näsan mer en förut;
- helt plötsligt lägger sig på golvet och stirrar någonstans;

- är inte säker men det värkar som att hans rumpan höjs på annat sätt då jag borstar honom på ryggen.

Därför misstänker jag att han är kanske könsmogen.

[sorbel]
0

Han låter som en katt. Fråga din veterinär annars- det går säkert att kastrera honom tidig. Jag planerar att få min hankatt kastrerat mellan 5 och 6 månader eftersom jag köper också hans syster. Inga kattungar, tack!

OberonsMatte
3

Jag har haft hankatter som hunnit uppnå könsmognad före kastrering, men jag känner inte igen symtomet kelighet. På mina hankatter har könsmognad märkts genom:

1. Ökat jamande och rastlöshet.

2. Ökad och överdriven talgproduktion på svansen (fetsvans).

3. Ökad lynnighet, stöddighet och aggressivitet (främst mot kattkompisar), men även mot mig.

4. Ökat tvättande av de nedre regionerna.

5. Starkare urindoft.

6. En av mina hankatter började jucka(!) mot mig varje gång jag försökte kela med honom.

Tack och lov att man kan kastrera dem!

Sajtvärd Katter iFokus

paka
0

Ja, han låter som en katt 🙂

Tack en gång till 🙂

Djurälskaren87
0

alla katter beter sig ju olika också när dom håller på att bli könsmogen, så ja hoppas du får kastrera lite tidigare än i januari