Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3954 ggr
[Vanilla~]
0

Puppia sele till katt?

Ni som har en Puppia sele, va tycker ni om dem och vilken modell har ni? Har era katter lyckats ta sig ur selen någon gång?🙂

[Hen]
0

Tass! Har samma fråga.

jollycox
0

Jag tycker dom är bra. Inte jättebra. Jag har puppia superior harness till min ena katt. Den sitter hyffsat, den sitter för nära armbågarna. Min andra katt har också en men den används inte för han kan inte gå ordentligt när det sitter så nära armbågarna. Utöver det så är den jättebra.
I denna tråd har jag lagt upp bilder http://katter.ifokus.se/discussions/513af25fce12c4476b000dae-kattsele

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Vanilla~]
1

Vet inte varför jag inte tänkte på att söka runt på sajten först 🤔 Hur som helst så efter att ha läst i andra trådar så klickade jag precis hem en Puppia Ritefit och hoppas att den inte ska sitta för nära armvecken, annars får jag leta vidare.

Tack för ditt svar :)

EmmaiNorr
0

Jag köpte en Puppia-kopia billigt då jag var orolig för passformen och den var väldigt trång i armvecket och min katt visade tydligt att den var obekvämt genom att gå som en robot samt tvätta sig intensivt i armvecken efter promenaderna.

Skissade upp en mall av sagda sele och förlängde ryggen mer än dubbelt när jag sydde en egen och den sitter fantastiskt bra. Så om du och katten trivs med selen men den är liiite trång i armvecket så kan du förlänga ryggstycket om du vågar sy i den. :) Annars älskar jag den typen av sele, min katt har en gång fått panik i selen utan att hon tog sig lös. Men hon har råkat stoppa in ett framben i halsringen och sen suttit fast där ett par gånger.

[Vanilla~]
1

Fick hem min sele idag och just nu känns det inte som det bästa köpet jag gjort 😕

Lillen H A T A R den, han som är såå snäll biter, tuggar och har sig och gör allt för att bli av med den. Vet om att det kan ta lååång tid innan han accepterar selen men vet inte hur jag sakta ska vänja honom. Han må vara fet men lyckas åla sig ur den. Har inte lyckats få på han den helt än och när framdelen är på så blir han som förlamad och börjar andas tungt samt att han slår med svansen. När jag sedan bestämde mig för att låta han vara så efter "händelsen" så var han "förbannad" och höll på att ta ut det på ena katten. Han verkar tycka att "halsdelen" är klumpig och obehaglig.

Så hur ska jag sakta men säkert introducera selen för han på ett positivt sätt? Hur va era katter första gången ni testade och hur gick ní till väga?

jollycox
1

#5 Har du testat en annan sele förut? Med bara smala band. Puppiaselen täcker ju rätt stor del av kroppen och har han aldrig haft sele förut så blir det stor omställning. 

Min yngsta är lite stel och går konstigt i sele, speciellt om den inte sitter bekvämt, men det går över efter att vi varit ute en stund.
Försök lek med honom så kanske han glömmer bort att han har den på sig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Vanilla~]
1

Nej detta är första gånger han har på sig någon sort sele. När jag väl lyckats få på han selen så ligger han blixt stilla och vägrar röra sig. Har testat att locka med mat och godis men icke. Lite läskigt att han vägrar röra sig. Kommer träna lite varje dag och hoppas att han vänjer sig.

EmmaiNorr
0

Min var likadan i en sele med smala band, sen när hon hade vant sig vid den blev hon lika stel och stillasittande i puppiakopian. Jag tog bara många korta övningstillfällen med på med selen, ge godis och låt katten vara i selen några minuter innan den åkte av. Min katt verkade tycka att det var läskigt när halskragen tryckte med motsatt sida när hon förde fram ena frambenet, det blir ju lite utav en loka trots att den är mjuk.

Dock släppte hon inte riktigt på sin stelhet förrän jag gick ut med henne, då fick selen ett annat värde. Sele = Ut och gå. 

Så han kan nog fortsätta tycka den är lite läskig tills han förstår vad den betyder, dvs en promenad.

Det är en jobbig process men åh så härligt när katten jamar glatt över att selen kommer fram. :)

[Vanilla~]
1

Jag ska kämpa vidare trots att jag knappt får på han selen. Ser fram emot den dagen då han blir glad över att se selen 🙂