Mina 3 katter
Jag har tre helt underbara hankatter. De två stora hanarna är båda 5 år gamla. Den lite mindre och busiga är 2 år. Det är en sak som jag funderar på. Jag bor i en lägenhet på 56,5 kvm. Är det tillräckligt stor yta för 3 katter att leva på. Min lägenhet har ett stort kök, en lång hall. Vardagsrummet är stort, sovrummet är inte så stort. I sovrummet har jag en loftsäng, katterna älskar att klättra upp och ner för stegen. I anslutning till sängen har jag ett datorskrivbord en träplanka sitter fastknuten vid sängen och i skrivbordet. Från skrivbordet kan lillkatten ta ett skutt på över 2 m över till en bokhylla. I köket har jag ordnat flera olika platser med mat och vatten skålar. Allt är placerat så att alla katterna ska kunna äta och dricka i lugn och ro. I köket på köks bordet står det en hel del flyttkartonger i olika höjder. Katterna brukar lägga sig i någon låda eller ligga uppe på för att sova eller spana.
Vardagsrummet är stort har två rejäla fönsterbrädor med element under. Katterna älskar att springa på dem eller ligga och sova och njuta av värmen från elementen. Bredvid den ena fönsterbrädan har jag en soffa sen en hög bokhylla och sen en byrå och efter det kommer två mindre bokhyllor. När katterna är i farten så springer dom på bokhyllorna hoppar upp på byrån sen upp på bokhyllan ner på soffan och vidare till fönsterbrädan. Det är som om det vore en racer bana för katter. Dom verkar ha jätte roligt.
Härnäst kommer kattlådorna jag har fyra stycken längsmed ena väggen i vardagsrummet. Dom står på en filt. Ett par meter längre bort ligger en pläd på golvet. En kaninbur står mot väggen. Resten cirka 3 m är full med leksaker. jag har en klöspelare. En vändbar klösgrej i kartong med kattmynta i. En lite mindre klösleksak. Dessutom massor av allt mellan himmel och jord i lekväg för mina små kissar. Jag brukar också lägga undan en del leksaker och sen ta fram dem igen så att inte katterna ska tröttna på dem.
Jag planerar också att skaffa ett par klös & klätter stolpar som går från golv till tak. Det här med hyllor eller rör på väggen är jag inte riktigt säker på om jag kan fixa. Jag bor i en hyreslägenhet och jag vet inte om man får skruva fast saker i väggen hur som helst.
Nu har jag beskrivit hur mina katter bor och hur dom har det. Nu undrar jag har mina katter det tillräckligt bra på dessa futtiga 56,5 kvm?
Ett sista tillägg som det framgår av texten så får mina katter vara med mig i hela lägenheten både högt och lågt. Dom följer mig överallt. Går jag på toa, ja då måste katterna dit för att se vad jag gör. Är jag i badkaret så måste dom bara stå på rad och lapa mitt bad vatten, även om det råkar vara hett. När jag klättrar upp i min säng så följer mina missar med mig för att det är deras säng också. När jag lägger mig för att sova så lägger sig katterna runt om kring mig och sover dom med.
Tar jag tillräckligt bra hand om mina katter?
Dom är alla innekatter. Jag går ut i sele med dom. Balkongen skall nätas in. Finns det något mer jag kan göra för mina katter?
Ahhh detta blev långt. Dags för mig och missarna att sova.
Ät LCF och må bättre❤️
Ja, det räcker. Jag tycker det låter som att du tar otroligt väl hand om dina katter och det är tydligt att du är mån om att berika miljön för dem.
Golvytan på 56 kvm tycker jag är fullt tillräcklig. En katt behöver få springa av sig och det går ju alldeles utmärt hos dig. Sen så är det ju så att förutom att en katt behöver en viss golvyta att fara runt på, så mäter ju inte katter en lgh i antal kvadrat, utan i antalet möjligheter. När katter kan vara ovanför golvet också, så blir lägenheten mkt större för dem. Och du har ju tänkt på det här med klättring, trygga platser, möjlighet att ligga i fönster osv. Kort sagt: Det låter jättebra.
Och att du både tar ut dem i sele och ska näta in balkongen bidrar ju verkligen också, om katter gillar att gå ut så tror jag det är super-berikande för dem att få göra det. Även att vara på balkongen där de känner dofter, ser fåglar och kan ligga i solen osv.
Jag tycker att dina katter verkar ha det väldigt bra. Du har verkligen förstått hur man berikar tillvaron och kattanpassar ett hem med tanke på katters naturliga beteenden och behov. 56,5 kvm + balkong är inte för litet, särskilt inte när miljön är så kattanpassad. Mina 4 katter trivs utmärkt på 48 kvm + balkong.
Sajtvärd Katter iFokus