Mat till katt med lite högt njurvärde
Finns det mer njurvänliga matsorter? Alltså utöver veterinärens foder? Min katt och jag avskyr veterinärens specialfoder för njurarna. Katten pga äcklig smak tydligen, jag pga så onaturlig kattföda – nästan bara majs för tusan. Hon ska äta den några veckor inför nytt blodprov. men jag måste blanda/variera specialmaten med riktig mat. För katten vägrar äta bara njurmaten. Katten hade normalt förutom lite högt på Urea (vilket vi hoppas var tillfälligt men vi får se). Jag är medveten om att veterinärmaten inte har medicinsk effekt samt vad som är bra kattmat i vanliga fall. Om jag ska komplettera njurmaten och helst byta ut den helt, vilken riktig kattmat är då bäst att välja? Barf? Hur anpassa den isf? Blötmat? Vilken isf?
Jag talade en gång med en veterinär om mat för en katt med njurar som inte fungerade helt som de skulle. Utifrån vad denna veterinär sade så skulle jag ge katten, om den vore min, barf. Under en kortare tid behöver man inte kunna allt om näringslära för katter.
Jag skulle ge katten kött med rätt hög fetthalt som blandfärs och lammfärs. Katten skulle också få kycklinghjärtan eller något annat slags hjärta. För att få kalcium skulle jag dessutom ge katten kycklingvingar och/eller kross av kyclkling eller kalkon. Jag beställer kycklinghjärtan och nöthjärtan i min ICA-affär. Nöthjärtan skär jag i små bitar eller så mal jag dem i en köttkvarn. Nöthjärtan är billiga men arbetskrävande för mig.
Om katten vore min skulle jag ge färs en gång per dag, hjärtan varannan dag och kross/vingar varannan, dvs mat två gånger per dag. Vill man ge mat mer än två gånger per dag kan man delafrukosten påtvå måltider och kvällsmaten på två måltider.
Totalt behöver katten ungefär 80 g-100 g kött per dag.
Väg gärna katten en gång i veckan så ser du om den behöver mer eller mindre mat.
Läste precis en tråd i BARF-forumet och där skrev dem att BARF innehåller mycket fosfor och ska du BARFa bör du kontakta en kostrådgivare för att få den utformad just för din katt. Såhär löd ett svar:
"Tyvärr måste man dra ner kötthalten och upp med grönsakerna till ca 30% (inte i torrsubstabs) och så MYCKET fett. Eftersom man drar ner på köttet måste man tillsätta mineraler och vitaminer. Jag rekommenderar att man faktiskt sätter sig ned och analyserar näringsinnehållet.
Och INGA ben eller benmjöl. Så lite fosfor som möjligt."
Detta är nog dock för katter som har kraftigt nedsatt njurfunktion och din hade ju bara något värde som var lite i den högre kanten.
Skriv ett inlägg på barf.ifokus om ditt problem så kan någon säkert hjälpa dig. Finns många som är väldigt insatta och duktiga på ämnet och de kan nog säga om du bör anpassa BARF-kosten eller om det bara är att köra på. Men utifrån egna tankar så låter det inte som om din katt har problem med njurarna då krea faktiskt var normalt.
Tusen tack för era utförliga svar och intressanta råd och tankar.
Kött innehåller mycket protein, energi och mörkt kött är en god järnkälla. Grönsaker kompenserar inte för minskat köttintag. Minskar man på köttet ska man öka på fettintaget men det måste vara animaliskt fett. Det var därför som jag föreslog blandfärs och lammfärs.
#4 Borde inte fläskfärs vara bättre då? Innehåller ju oftast mer fett?
När en katts njurar är nedsatta ska man inte laborera allt för mycket med Barf utan att vara säker på vad man håller på med. Det som sägs är att njursjuka katter bör ha mindre protein.
#6 Håller med dig. Jag kommer inte labba med barf förrän jag själv satt mig in i ämnet 100 %. Kommer inte labba med ngt alls utan att ha full koll på det… men vill veta var jag ska söka alternativ, om sådana ens finns, till specialfodret. :)
Just nu är dock frågan: Eftersom veterinären sagt att det är bättre att variera njurmaten med vanlig kattmat om katten vägrar äta njurmat varje dag – vilken vanlig kattmat är minst dålig? Jag tänker att en portionspåse som är sämre än andra egentligen, kanske är bättre för just min katt? Typ mindre protein o så. Katten äter ju inte enbart njurdiet nu.
Bozita/Mjau är nog det absolut bästa samt Icas portionspåsar. Men egentligen så är ju all blötmat bättre än torrfoder just pga det extra vattnet.
#8 mjau och Bozita är bra mat det vet jag men frågan gäller ju en njur-diet. Vilken mat som så att säga sabbar njurdieten minst när jag nu pga kräsen katt måste variera njur-veterinär-foder med vanlig mat. Mjau har väl högt proteininnehåll?
Tror (ska inte säga helt säkert) så har Mjau och Bozita högst protein av de fodrerna jag jämfört.. ICAs mat har jag ingen koll på alls..
Njurdieten är: mindre protein och mindre fosfor. Men jag tror typ av protein påverkar också. Puh inte lätt detta…
Vad jag vet så finns det nog inte något kommersiellt mjukfoder som kan vara bättre för njurarna. Sen är det tyvärr så att äter inte din kisse njurfodret så måste du ge den det den äter oavsett vad det är för foder. Så mitt förslag är att du varvar njurfodret med det din kisse ätit tidigare och tycker om. Viktigast är ju vätskan för att njurarna ska ha den funktionen dem är skapta till.
Fast de är ju inte lika proteinrika som BARF. I många av de andra sorterna som har mindre protein innehåller istället socker och annat slaffs och det är ju knappast bättre😕. Enligt kattstatus.se och min egna Mjau anka i sås så innehåller dem:
ICAs portionspåse:
Råprotein 8,0%, råolja och råfett 4,9%, växttråd/fiber 0,3%, råaska 2,0%, vatten 82%,
Mjau anka i sås:
Protein 8%, fett 5%, kolhydrater (NFE, vad detta nu betyder) 1,2%, växttråd 0,5 %, råaska 2,3% (varav fosfor 0,3%), vatten 83%
Tack alla ni för mkt bra synpunkter och tips.
En uppgift om råprotein säger väldigt lite om det är protein som katten kan tillgodogöra sig. Det går alltså inte att veta om 7 % är mer eller mindre än 8 % protein som katten kan kan ta upp såvida man inte vet exakt vilka de ingående produkterna är och hur mycket det är av varje.