Ögoninflammation och terracortril
Hej! Min kattunge hade brunt ögongrus och när jag kollade i ögonen såg det lite rött ut (insidan av ögonlocket var lite svullet). Hon verkade inte besvärad av det (knep inte med ögonen/kliade där eller liknande) men eftersom ögonen är så viktiga så tog jag henne till veterinären som sa att hon har en liten ögoninflammation och skrev ut terracortril med polymyxin b ögondroppar. Vi har gett henne det i några dagar, andra dagen hade hon börjat knipa mycket med ögonen så jag ringde veterinären som sa att det är vanligt att det blir så i början av behandlingen och att jag skulle fortsätta ge dropparna. Hon kisar/kniper fortfarande ganska mycket med ögonen men äter/busar normalt förutom precis när hon fått dropparna. Jag undrar bara om det finns andra som har erfarenhet av dom dropparna och om det var samma för er? Man är ju så orolig när dom är små. Ögongruset är helt borta men är fortfarande lite röd när man drar upp ögonlocket.
Sen är hon väldigt platt i pälsen runt ögonen, gissar att lite av dropparna har åkt ut och satt sig i pälsen, har tvättat försiktigt med ljummet vatten och bomull men det försvinner inte, har ni något tips för att tvätta bort sånt från pälsen? Eller borde jag bara låta det vara?