Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2131 ggr
tonååring
0

Katten fångade en fågel

Idag fångade/döda min katt en fågel och vi nät på vår balkong så jag förstår inte hur hon kunde fångat fågeln!

Och fågel la hon på min säng, betyder det något?

Gronstedt
5

Hon drar hem mat till familjen 🙂.

Magi-cat
5

En present till dig!🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

linn-zy
0

hehehe…tidigt i höstas kom min stora katt hem med en råtta mitt i natten..han la den framför mina fötter trots att jag skrek av rädsla…..ett par dagar senare kom liltösen hem med en sparv i munnen som hon tänkte lägga under sängen…

detta var i samma veva som jag gav dem foder som de tydligen inte tyckte om för de åt knappt av det…men det var nog mest jägarinstinkten som tog tag i dem sedan ville de visa hur duktiga de var och få beröm…

OberonsMatte
7

En av mina katter fångade en blåmes genom springan mellan golv och räcke en gång. Det var kanske så din katt gjorde?

Att bära det fångade bytet till den centralaste och tryggaste delen av reviret (dvs. inomhus) är en instinkt som alla katter har (förutom när de är så hungriga att de väljer att äta det på en gång).

Att bära hem bytet beror dels på instinkten att föra hem byten till ungar, men också på instinkten att äta det ifred eller spara det på ett säkert ställe där ingen utomstående kan ta det.

En intressant jämförelse kan göras med katter som lägger fångade leksaksbyten i mat- eller vattenskålen (som t.ex. min Ruben ofta gör). De "byten" som fångas inomhus läggs därmed i det som är inomhusrevirets centralaste del. När bytet ligger i kattens matskål är det såklart kattens byte, och ingen annans. Ägaren och ägarens säng kan också utgöra en central och viktig del i kattens revir.

Sajtvärd Katter iFokus

tonååring
1

#4 Jaha men detta har hänt 3 gånger

jollycox
2

Finns det inget litet hål eller mellanrum där fågeln kan ha tagit sig in och sen inte hittat ut?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

tonååring
0

#6 Nepp! Det konstiga är att det har hänt 3 gånger..

OberonsMatte
2

#7 Vad var det för sorts fåglar och hur stora öglor (rutor) är det på nätet? Är fågeln tillräckligt liten och öglorna tillräckligt stora kan fågeln själv ta sig igenom ett nät och hamna på kattens sida.

Sajtvärd Katter iFokus