Vad är det här?!
Ja, det där vet jag vad det är! Det är en helt ofarlig tillväxt och hornbildning av hornlagret i trampdynan. Det finns ingen känsel där, så om den blir jättelång kan man klippa av den om man vill.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Åh vad skönt att höra att det inte är något farligt!
Vet du varför det bildas? 🙂
#2 Vad jag vet har man inte lyckats hitta någon speciell orsak till att det blir så. Ibland tror man att det finns underliggande sjukdomar och virus bakom som påverkar, men i de flesta fall verkar det inte göra det.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Hmm, intressant. Han beter ju sig precis som alltid, äter och dricker bra, leker osv så det borde ju inte vara sjukdom eller virus.
Tack för hjälpen, nu slipper jag paniken över att något var fel i alla fall! 🙂
#4 En av mina tidigare katter hade också sådana där utväxter på trampdynorna, men när jag visade veterinären ryckte hon bara på axlarna och sa att det blir så ibland, men att det inte är något man behöver utreda eller göra något åt (annat än klippa av ifall de besvärar katten).
Vill du läsa mer om dessa utväxter kan du googla på "horned paws".
Sajtvärd Katter iFokus
Kan även uppkomma om katten inte använder denna del när den rör på sig, dvs inget normalt slitage. Vet djur som har haft fel rörelsemönster pga en skada tex och då fått detta. Man kan prova slipa ner dessa.
#5 Det låter ju bra, han verkar inte besväras än men jag håller koll så att jag kan lösa det om det blir jobbigt för honom. Åh, det ska jag göra! Tack för tipset. #6 Hur vet jag om han har fel rörelsemönster? Han har inte haft några skador så det känns inte som att det är det som är fel i alla fall. Eftersom att han är innekatt kanske det beror på det då? Jag tänker att han kanske inte använder denna del inne för att han inte behöver?
Ja det kan ju vara så, men det finns många innekatter som inte får dessa. Men det kan ju vara individuellt, beroende på gener och aktivitet. Det är ju iaf inget farligt:)
Oftast vet man ju med sig om katten haft en skada, ibland ser man om katten rör sig konstigt tex haltar, tar kortare steg med ena benet osv. Ibland kan det vara svårt att se om något är galet, katter kan vara duktiga på att dölja. Men i ditt fall tror jag mera på att katten inte använder denna del. Man kan ju prova ha fler klösmöjligheter, klättermöjligheter osv eller så slipar man ner efter hand om de blir för stora.
#8 Flera klösmöjligheter och klättermöjligheter har vi, men han är inte ett speciellt stort fan av att klättra eller hoppa, och han klöser inte speciellt ofta heller även om det händer ibland, så det är nog som du säger att han helt enkelt inte använder den delen. 🙂