ska katten få vara på bordet eller inte?
jag har en katt nu och har tänkt att skaffa en till. Men nu undrar jag min katt är en nakenkatt och får vara på köksbordet och matbordet för jag bryr mig inte eftersom han är naken. Men om jag skaffar en hårig katt vill jag inte att den ska vara på köksborden för jag vill inte ha massa hår där. Är det synd om nya katten om jag lär den att den inte får vara på borden när min andra katt får vara där? eller är det bättre att jag "lär om" min katt att han inte heller får vara där längre, eller blir det synd om honom då?
Rimligen så har du samma regler för samtliga, men så vansinnigt mycket hår hamnar ju inte på borden. Det du snarare bör fundera kring är huruvida katternas temperament matchar.
Din nya katt kommer bara att lyda sin special-regel om bordet när du ser på. Så fort du går hemifrån kommer den att gå på bordet om den känner för det, och det är ju mkt troligt att den gör. Om inte annat så för att den nakna katten är där och tassar. :)
# 4 Det var ett fint foto😃
#4 Hahaha klockren bild 😂
Hemma hos mig är det omöjligt att inte låta dom gå på bordet, man får torka när man ska använda det helt enkelt 🙂
I princip så vill jag inte ha mina katter på borden pga att de springer i toalettlådorna men de är där i alla fall så det är bara att torka av borden när man ska äta. Nu har vi inte något bord vid ett fönster så de sitter inte där men de hoppar upp då de vill ha uppmärksamhet.
#7 Ja precis, torka av ytor innan man lägger mat på dem måste man alltid göra när man har katt.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Men åh, vilken mys 🙂
#4 Vilka vackra katter du har :)
#4 Smäller av så fina. Sago-katter!
Självklart får dom vara på bordet men inte när vi äter.
Tycker inte du ska vänja den långhåriga att inte få vara på bordet utan dom båda borde få vara där, torka bordet innan du ska äta så är det ju inga problem?
Många katter gillar att inte vara på golvnivå utan trivs med att vara uppe på saker🙂
Vi tänker låta katterna vara på bordet med, men vad tänker ni med (kitchen counters)?
Tycker att det kan mer farligt-- tänk om man lagar mat och katten hoppar upp på spisen eller nåt och blir skadad. Tränar ni katterna från början att de får inte vara uppe i köket?
De kommer få klättra på bokhyllorna, bordet, klösträd (ska köpa en mycket större nästa månad), och fönsterna.
hmm ok. man kanske kan lära dem att de var vara där men inte när man äter?
#15 Min katt får absolut inte vara på diskbänk och spis och han har bara provat som alldeles liten, men jag såg till att det låg folie där och att inget drog. Jag anser att det är alldeles för farligt med tanke på spis och rengöringsprodukter, samt med tanke på att man bereder mat där. Jag såg även till att han förstod att han ej fik tigga när man åt.
#15 om du har spishäll så ställ en kastrull full av kallt vatten på plattan medan platan svalnar, så kan katten inte bränna sig.
#17 Hur länge behövde du lämna folie på diskbänken/spis? Det är en bra idé!
#18 Tänker kanske att vi även stänger köket en kort stund medan allting svalnar och vi diskar. Men jag vet att katter hatar stängda dörrar, haha. Så det kommer vara att vi ligger en kastrull med kallt vatten när det är varmt och sedan folie när allting är ren och kall annars tills de förstår att det går inte att vara där uppe.
Diskbänken/spis tycker jag är lite värre om katten är på just för att vi förvarar disk och ibland vassa föremål där uppe och så är ju spisen varm ibland, så just nu försöker jag lära min Oskar att det inte är okej att vara där uppe. Går segt!😂
Ren säkerhetsåtgärd - katten får inte vara där.
Vår katt har inte ens provat, och får inte, hoppa upp och vara på diskbänk/spis. Inte heller vårt lilla bord i köket då han får tillgång till hyllor på väggen som Max tål 5 kg. Annars får han vara på borden i vardagsrummet när vi inte äter och såklart på alla andra ytor.
#19 Jag kommer inte ihåg exakt, men det var några veckor, så att han skulle uppleva det som obehagligt att hoppa upp på. Jag tror att han max provade ett par gånger…
Mina katter får vara på bordet (inte när vi äter såklart). Har aldrig sett dom gå på spisen eller diskbänken men däremot älskar Svinto att sova på mikron. Det är väldigt trångt mellan våra skåp och mikron men hon verkar gilla det stället så det säger jag ingenting om :)
Disktrasan används flitigt, men det gör inte mig någonting! ;)
Kan tillägga också, att jag tycker det ska vara samma regler för alla i hemmet, får den ena katten vara på bordet så bör den andra också vara tillåten att vistas på bordet :)
Mina katter får vara på bordet, men gärna inte i maten när jag väl äter på bordet :) men det har dom också lärt sig att inte röra maten utan sitter en bit ifrån mest för att vara med i sällskapet :)
#27 vilken fin assistent du har där. Jag har också en perserdam som assistent när jag bakar och gör mer komplicerade maträtter, det bästa hon vet är visp visp, hack hack och kletiga saker som hon får provsmaka lite då och då. Tyvärr så kan det ju gå lite överstyr ibland om man glömmer bort att hon är där. En gång när jag gjorde banankaka och jag hade mosad banan i en skål så var hon snabbt framme där för att äta när jag tittade bort en stund. Bjuder på en bild när hon gjorde sig bekväm på bakplåten till mina inbakade pizzor.
Till T.S: om det ska finnas några regler i hemmet för katterna så är det mest schyst om samma gäller för båda katter.
Menar aluminiumfolie om det var oklart :P
matbordet och diskbänken får inte mina missar vara på, och dom är duktiga och går inte där… när någon är vaken/hemma x) annars får dom vara överallt :)
andra får väl ha sina missar var dom vill, men sa att mina inte får det ;)
# 33 Är den som ligger till höger på bilden diskad och ligger och torkar😂
Min systers katt (min gudson😍) får vara på matbordet men han vet att han inte får vara på bordet när man äter där. Det är bara att torka av bordet innan man ska äta.
Han är iofs en korthårig katt, men hår som hår! 😃
De får inte vara på bordet, diskbänken eller spisen (har gasspis). Det är dealen vi har här hemma och jag vet att de inte är där när jag är vaken och hemma i alla fall. Men var de är på nätterna eller när jag är på jobbet det vet jag ju inte. Men hade de varit på borden så borde jag ju ha märkt det förr eller senare.
Men däremot så envisas den ena om att alltid gräva i den stora blomman i köket även fast hon nog egentligen vet att hon inte fr. Tyyyypiskt tonårsfasoner 😉
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Äldsta katten har lärt sig att inte vara på diskbänken eller köksbordet. Den yngre är lite mer hopplös.. han är ofta på bordet men får inte vara där när vi äter, ibland håller han en dock sällskap om man äter lunch själv. På diskbänken har vi verkligen försökt lära honom men han hoppar upp ändå, han har dock lugnat sig med det på senaste tiden.
TS, jag tycker du ska låta den nya katten vara där den gamla katten får vara och torka bordet innan du äter.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Välj själv, ingen katt på bordet eller båda på bordet :)
Men du kan inte ha olika regler :/
jag har 3 katter som får vara på borden utom när vi är där och det blir katthår men lätt att torka av, men dem får ALDRIG vara på diskbänken pga risk för varm spis och ohygeniskt, och det är ALDRIG katthår på diskbänken = dem är aldrig där ;)
Jag har lärt min katt att inte vara på köksbordet, det var inte alls svårt jag fick bara vara envis ett tag. Dock vet jag att när jag inte är hemma så har hon raveparty på bordet 😃
Jag kan meddela dig om att även om du inte har katten på bordet så kommer det finns katthår där och på massa andra ställen. Det yr runt, det är bara att vänja sig.

Min katt sitter aldrig på bordet. Men du kanske på något sätt kan lära den nya kissen bort från bordet då. Typ kanske inte spreja med vatten, det låter taskigt. Men knuffa bort den lite försiktigt eller lyfta den till en liten skön plats. Katter har faktiskt egen matplats! Människor äter för sig själva, o det gör katter med. Haha! Men det är hur du vill.
Hälsningar mig, Brownie och Ville 
Jag vill se mer bilder med katter på ett bord, haha. 😃
Så här tycker Stella om regeln att inte få vara på matbordet. Mina missar får vara på bordet (inte när man äter) till vissa kompisars förtret (de äger inga katter själva kan tilläggas) men de får inte vara på diskbänken eller spisen (vilket Spencer skit i). Hos mina föräldrar är det tvärtom där får de vara på diskbänken eftersom det är där maten står för det mesta, utom räckhåll för en glupsk hund. Dock har de fått ge sig gällande bordet, ingen av katterna lyssnar på det örat och matte är nog lite boven i det hela 😊
Såg att den blev upp och ner, tusan också!:(
Mina får vara överallt, inte som att jag har kunnat stoppa dom ändå ;p
köksbordet är ju dessutom extra viktigt för katterna då det är första parkett bostadens katt-tv
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Våra katter har någorlunda lärt sig att man inte är på vardagsrumsbordet. Den nya katten har lite svårare med det…
Köksbänken är dom väldigt lite på,lilla katten älskar att ligga ovanför diskmaskinen när den jobbat klart. Där är det varmt och gosigt. Men dom är aldrig uppe där så jag eller sambon ser dem. Man kan utan problem lämna mat framme som ska svalna.
Mina sover på spisen, diskbänken, i vasken, och på bordet när dem känner för det. Men dem inte vara på diskbänken eller runt spisen när vi använder det då mina är så fruktansvärt klumpiga och gör mer skada än nytta, bokstavligen. Ena katten satte ena baktassen i en kastrull med varmt smör i mitt under bullbaket en gång🤐 Så för säkerhets skull får dem sitta på en stol bredvid :) Annars är det fritt fram :)
Mina får vara överallt utom på spisen, fågelburarna eller akvariet!
Självklart har de varit där också men bara någon enstaka gång och naturligtvis är det när de är unga. När de blir äldre är det ju inte roligt längre!
Jag brukar göra så när jag får en ny kattunge att jag alltid visar den spisen och naturligtvis skall det koka vatten med ånga och bubbla rejält. Lyfter upp katten och håller den hårt så den inte kan slita sig och går nära vattnet så den både ser och känner ångan, när den försöker ta sig loss släpper jag ner den på golvet och sen går den inte dit mer!
En endaste vuxen katt hoppade upp på bänken jämte en gång och tassade försiktigt fram till spisen (den var kall och inga plattor var på) nosade i luften satte fram en tass försiktigt på spishällen och kände att det var kallt och sprang sen fort över spisen på yttersta kanten.
-Vad gör du, frågade jag?
Han bara tittade på mig precis som om att "tror du inte jag vet att den var kall"!😃
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Mina missar får vara vart dom än vill :D Men när jag lagar mat ser jag till att dom är på säkert avstånd :) Dom får ju allt "överlopps" kött att äta ;) Missarna får vara på bordet då vi äter om det bara är kaffe vi dricker :)
Jag skämmer nog bort min fina Kaos. Han får vara på bordet :-) Och han sitter på köksbänken när han får mjukmat.
Satt på mina axel när han var liten medan vi åt.
Självklart ska min älskade katt oxå bli bortskämd ibland när alla andra får bli det i familjen 😃
Those who don't believe in magic will never find it 

Det är katten som bestämmer om du får lov att använda bordet eller ej!
Däremot kan man göra en deal med dom.. kallas för social kunskap.. tex så kan ni få låna bordet när ni äter!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#56. Så sant som det är sagt!😃
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Grejen är lite att man som människa är alpha i flocken.. borde vara i allafall!
När Alpha äter eller slamrar med kastruller på spisen och diskbänken så lär de sig snabbt att hålla sig undan.. det är fel tillfälle att utmana rådande hirearki på.
Sköter man sig dessutom så kan det vankas extra godbitar.. men det där beteendet tycker jag inte man skall uppmuntra.. låt dem vara så vilda djur de är och inga knähundar.
Vad de gör när inte Alpha är där är en helt annan sak.. då är det lite fritt fram.. de har inte våra värderingar.. de är katter, de vet inte vad ett bord är för något!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
haha uppochner bilderna!
fick mig att tänka "spidercat, spidercat" 😃
Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.