Vilken är bäst?
Av kartong-blötmaten?
http://www.mjau.se/sv/katt/produkter/mjau/
Jag köpte en sån där stor burk med kött i för någon vecka sedan, men hallå? Hållbar i två dygn från det att den öppnas(?), skulle inte tro att jag fortsätter köpa dom då. Inte ens hälften går åt på två dygn.
Om man inte kan frysa in portioner är det inget jag vill köpa, hela burken är värd pengarna men inte när inte ens hälften går åt innan datumet gått ut.
Så jag tänker börja köpa de små "kartongerna".
Vilken av dom är bäst?
Det handlar främst om en ungkatt på sju månader.
Mjau burkmat går alldeles utmärkt att frysa in i mindre portioner, jag gör det och fröken äter utan problem (kräsen) när det har tinat =)
All kattmat gå att frysa in.
Som svar på din fråga om vilken som är bäst av sorterna säger jag alla är lika bra. Bara olik energiinnehåll så man får kolla upp hur mycket man sk ge dem per dag utifrån sort du ger. Sås, bitar eller färsen.
#1 #2 Åh okej! Tack😊
#3 Okej, tänkte om det var någon sort som var mindre bra i och med att alla innehåller olika kött.. typ om Abborre är sämre än oxkött och så? Och om man ska välja gelé eller sås, men det kanske inte spelar någon roll då.
I så fall funderar jag på oxkött i sås. Ska höra med mamma vad hon tycker om att frysa in portioner först och främst, gillar nämligen burk-blötmaten från Mjau.
#1 Hur länge brukar maten få tina hos dig? Hur fryser du in det, i en liten plastpåse per portion eller?
Jag fryser in Mjau konserv. När jag öppnar en burk på 635 g portionerar jag först upp en portion Enzo får då, på 100 g. Sen lägger jag 400 g i kylen i en liten låda som då går åt inom de 2 dygnen som en burk är hållbar, Enzo äter 100gx 2 /dag. Resterande 135 g fryser jag in i en liten plastlåda och lägger fram i kylen morgonen/kvällen innan den ska användas. Funkar kanon!
Jag skulle undvina fisken smaken. All Mjau innehåller som huvudsak tre proteinkällor betstående av nöt, gris och kyckling och så 4% av smaken som står på förpackningen. Vilket inte är en så stor mängd så¨du kan gott ge fisksmaken då och då.
#5 Okej, då vet jag.🙂 Det han ska få på morgonen lägger jag alltså i kylen kvällen innan.
#6 Nä i och för sig. Men fisk brukar jag alltid försöka undvika för jag har fått för mig att det inte är bra.
Ja precis, så gör jag så tinar det i kylen under natten :) dessutom är det ju inte mycket av hel burken man behöver frysa, hela 500 g serveras direkt eller åker in i kylen (eftersom att Enzo äter rätt mkt).
Jag brukar ta fram den frusna maten på kvällen och då har det tinat lagom tills på morgonen dagen efter. När jag öppnar en burk så över jag först upp morgonmålet i hennes skål och sen har jag en plastbytta med lock som jag öser över så pass mycket som går åt på ungefär 2 dagar som jag har står i kylskåpet. Resten fryser jag in i en fryspåse.
#8 Du har tur du😃 vi har två katter som äter av det men INTE så mycket ens då. Gammelkatten äter pyttelite varje gång, ungkatten kan lätt trycka i sig både hans egen och gammelkattens mat vid samma måltid, men då blir det mycket för honom.
#9 Smart.🙂
#10 ja det är skönt att han i varje fall äter mycket av rätt mat :) Hans största passion i livet är nämligen mat, och han hade nog kunnat äta 24/7.
#11 Haha, känns som att min Oskar också skulle kunna äta dygnet runt om han fick, men lite begränsningar sätter elaka matte (jag), så han inte får en orolig mage.😃 Han är ju så ung, är rädd att han ska bli dålig i magen om han får för mycket..