Vad för nåt??
Jag klappade min katt och kände en knöl.. och när jag tittade närmare, så vete sjutton vad det är för nåt..
ser ut som en färsk rosa vårta eller nåt som står ut.
Någon som har katt som haft liknande?
Jag ska försöka ta en bild på den.

Vart sitter den? På magen? Är det inte bara en bröstvårta?

Annars kan det vara nån liten fettknöl, det är inte helt ovanligt.
Om det är fettknöl så tycker man att den borde vara under huden, men den här ser lite ut som om den kommer ut inifrån huden.
Har ni sett sån där gris-nyckelring förut, där det finns en geleklump inne i grisen och när man trycker på grisen, så kommer geleklumpen ut från rumpan. Ungefär så ser detta ut..

Hmm, konstigt. Jag skulle ta och ringa en veterinär och höra. Det är nog inget farligt, men någon veterinär kanske har stött på detta förut och kan säga vad han/hon tror att det kan vara.
Jag har en bättre bild på G..ett ögonblick.
Ja det blir nog vet. men tänkte först höra om någon här vet vad det kan vara.
En annan grej jag tänkte på är ifall katterna bråkat under natten, satt en klo djupt och dragit ut en bit kött, men det verkar lite långsökt det också.

Det ser otroligt konstigt ut :S
Men nån liten fettvårta skulle jag gissa på. Hmm :S
Ska fråga mig för lite här och där, men det blir nog vet. efter helgen.
Jag googlade hudåkommor o fick se din bild… Exakt sådär ser prickarna ut som min katt har! Flera stycken på ryggen o på sidan… Fick du nåt svar på vad det är?
Jag tycker du ska åka till veterinären imorgon (alltså måndag) om du inte redan har gjort det. Du kan ju iallafall börja med att ringa.
Ring Agrias veterinär redan idag, 60 kr samtalet = billigare än veterinärbesök och så får du veta om du behöver åka in.
#14 då kan man lika gärna ringa en jourklinik och fråga :)
#15 Ahaa. Min erfarenhet är att på helger så gäller "endast akuta tillstånd" när man ringer de stora klinikerna, eller ja här i Stockholm där jag bor verkar det vara så iaf. Dock har vissa kliniker betal-nr på helger. Tex Bagarmossen, men de tar 20 kr/minuten och säger mest "boka en undersökning".. Men jag ska kolla upp vart jag kan ringa icke-akuta rådgicning gratis på helger! :) tack!
#12 Mest troligt är nog att de är helt ofarliga hudvårtor som kan dyka upp när katten blir äldre. Om de är sådär bubbliga, röda och växer i storlek kan det dock även var någon typ av tumörer som behöver tas bort.
Hudpluppar som ser konstiga ut kan också vara talgkörtlar som är igentäppta.
Sajtvärd Katter iFokus
#16 "Ring Agrias veterinär redan idag, 60 kr samtalet = billigare än veterinärbesök och så får du veta om du behöver åka in"
Du kan alltid ringa en vanlig klinik och rådfråga om du bör söka veterinär, men dem kommer inte ta in icke akuta fall på helgen/kvällen/natten, men dem kan ge en råd, och är det den kliniken man vill till kan man boka en tid :)
Så dem kan göra samma sak som Agria men billigare :P
#18 Jag skulle aldrig tipsa nån om att ringa Agria på en tidpunkt då även vanliga kliniker har öppet för icke-akut rådgivning på tfn. Men nu är det ju söndag. :) Så jag tänkte att om TS ville ringa redan idag så föreslog jag Agria därför att själv har jag inte hittat nån klinik (i sthlm där jag bor) som ger råd om icke-akuta saker på kvällar/helger. Men som jag skrev i min förra kommentar: Tydligen har jag missat nåt och ska leta försöka leta upp nån klinik i sthlm som jag kan ringa även kvällar och helger om icke-akuta saker utan att betala en massa… :)
#18 Samtal till dygnet-runt öppen klinik bör endast göras vid akut sjukdom/skada. Varje samtal som inkommer till kliniken riskerar att inverka på den verksamhet som pågår på kliniken (innelagda sjuka djur/akuta sjukbesök). Ringer vi djurägare om icke-akuta tillstånd så blockerar vi därtill telefonen för de djurägare som ringer i mer akuta ärenden vilket naturligtvis inte är bra. Agria är ett utmärkt komplement.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Angående rådfrågning är det ju så, som flera har skrivit, att veterinärklinikers akutmottagningar under jourtid är till för verkligt akuta fall och detsamma gäller per telefon då. Är det riktigt akut behöver man dock sällan ringa, utan bör bara ta sig till veterinären så snart som möjligt (även om det är bra om man har möjlighet att ringa och förvarna).
Utredningar och icke-akuta ingrepp och behandlingar görs över huvud taget inte under jourtid, så i många fall är det lika bra att vänta tills kliniken har öppet som vanligt (ifall katten inte är verkar alltför allmänpåverkad förstås).
Fördelen med Agrias rådgivning är att det är veterinärer man får prata med, och inte en veterinärkliniks receptionist (med varierande egna kunskaper och erfarenheter).
Sajtvärd Katter iFokus