Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1014 ggr
Caifig
0

Jamar mot sin kattkompis

Jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva som rubrik men… I alla fall.

Har två 6 månaders okastrerade hanar som gärna tvättar varandra och busar för fullt så de är rätt bra vänner. Men på sistone så har den ena av dem, Figaro, börjat jama lite konstigt och ynkligt mot den andra, Caius, under tiden de busar. Men det verkar inte precis som om det gör ont för han jamar först och sen attackerar. Det ser nästan ut som om han vill dia från Caius… (???). Båda två har börjat liksom..kuttra mer när de busar och jamar när de ligger underst. Caius är också väldigt fixerad vid Figaros rumpa och ska gärna vara där och slicka.

Min första tanke var att de kanske börjar bli könsmogna? Jag har ingen tidigare erfarenhet av katter så tar gärna emot idéer om vad som händer. 😃

Starfall
2

Du borde kastrera dom så fort som möjligt, dom är mogna för kastrering och deras beteende låter som en maktkamp. Om dom inte kastreras kan det sluta med att dom börjar slåss på riktigt och det kan bli svårt att hålla dom tillsammans i framtiden. Så, boka tid för kastrering så fort du kan, för både din och katternas skull.

Caifig
1

Ojdå, får nog ringa veterinär imorgon. Tack!

OberonsMatte
2

Att han jamar/ylar mot kattkompisen före attack är förmodligen lek-varianten av den instinktiva krigssång som vuxna katter ofta hotar varandra med i den inledande fasen av ett slagsmål.

Ju mer vuxna och närmare könsmognad katterna blir, desto större risk att det ligger allvar bakom lätena.

Sajtvärd Katter iFokus

Caifig
1

Aha, okej. De blev precis 6 månader (den ena för 1½ vecka sedan och den andra två dagar sedan) men det är ändå okej att kastrera? Eller bör man vänta lite till? Det är mer kutter än jam och Caius har börjat kuttra/jama mer än tidigare så jag antar att det är kanske dags.

OberonsMatte
3

#4 Från 6 månaders ålder bör alla veterinärer kunna kastrera, så få det gjort så snart som möjligt för att undvika att könshormonerna påverkar katternas relation negativt.

Sajtvärd Katter iFokus

Caifig
0

Okej tack :)