Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2680 ggr
Jessicahagstrom94
3

Katt i sele, djurplågeri?

Ni som tar ut era katter i sele, har ni någonsin fått höra att det är djurplågeri?

Enligt mig är det absolut inte djurplågeri om det går till på rätt sätt.
Varför skulle det vara djurplågeri…?

Har ni som enbart har innekatt hört att det är djurplågeri att katten aldrig får komma ut? (mer än på t.ex. balkongen.)

Samma där, enligt mig är det långt ifrån djurplågeri att ha katt enbart inne, om inte katten verkligen behöver komma ut ibland, för då ska den få komma ut också. Helst i sele eller i en rastgård.

ScarletMajesty
13

Om det skulle vara djurplågeri att hålla katt i sele, då tycker jag även att det borde vara djurplågeri att hålla hund i sele också.

Jessicahagstrom94
1

#1 Det där håller jag helt klart med om, lika för kaniner också.

Jessicahagstrom94
1

Fick höra att det är djurplågeri en gång när jag hade lagt upp en bild på bloggen på Lukas i sele (tror jag det var) att det är djurplågeri och jag var så himla hemsk osv.

[FridaGenborg]
2

Det är absolut inte djurplågeri, självklart ska katten inte släpas eller dras i men det är ju en självklar sak för kattägare. Sen att det skulle vara djurplågeri att katten inte får komma ut mer än på balkongen förstår jag inte heller? Självklart ska katten ha utrymme, jag tycker ju inte att det är riktigt rätt att stänga in en katt i en liten etta men har man en relativt stor lägenhet ser jag inga problem med att ha katten inne. 

Sen beror det såklart på individen också, vissa katter har ett stort behov av att få gå ut medan vissa är supernöjd med att bara vara inne och softa. Man får uppfylla behoven för individens bästa helt enkelt.

[silkesnosen]
2

Alla redskap som man använder på djur kan leda till djurplågeri och det ser man ju faktiskt ofta när människor handskas med djur. Det rycks och dras… Det beror på både djur och ägare hur det blir. Min katt är panikslagen, så tja hos oss blir det ju djurplågeri, då han känner sig låst av seleb, men så behöver det ju inte vara för ngn annan.

[Lilyz]
2

Nej det är såklart inte plågeri, tvärtom är det en jättebra stimulering för innekatter generellt sett och enligt mig inte konstigare än att rasta hunden 🙂

När det gäller mina egna så kan man nog kalla det plågeri då de avskyr att lämna tryggheten inomhus och får panik av sele och utomhusmiljö😕

[FridaGenborg]
3

Håller med ovanstående. Min ena katt är också rädd och osäker ute i selen men är jättenöjd med att bara vara inne och gå ut nån gång ibland på balkongen så hon får ha det så, så länge hon är nöjd. Kan tillägga att hon varit utekatt i hela sitt liv, tills vi flyttade hit till Uppsala. Men det har inte varit några problem för henne att bli innekatt.

Min andra har stort behov av att vara ute och omställningen att bli innekatt har inte fungerat lika bra på honom. Han vantrivs inte, men han blir rastlös. Det räcker med att jag tar i hans koppel i hallen, hör han det kommer han springandes och vet exakt vad som väntar. Han är verkligen som en hund, följer med vart jag än går ute. Han har också varit utekatt hela sitt liv men det var inga som helst problem att vänja honom vid selen. Varje gång vi är ute får han också springa lös på de stora gräsområdena, men sen kopplar jag honom och vi går hem igen. 

Är mina djur lycklig, så är jag lycklig :)

Jessicahagstrom94
0

Vi har också en katt som vi testade ta ut en gång, slutade med att vi gick in typ på en gång för hon tyckte inte alls om det, kommer aldrig ta ut henne igen, däremot har hon en jättestor balkong som hon kan vara på, den tycks hon gilla.😍

Klart det beror på människan med, men jag varken röck eller drog i kopplet och ändå antog den här människan att det jag gjorde var djurplågeri. Lukas älskar förresten att gå ut i sele.🙂

Erina
2

Absolut INTE djurplågeri! Så länge katten inte får panik, som en del faktiskt får. Mina katter ÄLSKAR sitt sele och kommer springandes så fort jag rör i det. Är faktiskt t.o.m. hjälpsamma när jag sätter på det :). Ser man som kattägare att det gör katten gott, så är det väl absolut inget djurplågeri.

Sätter man däremot katten ensam ute i sele, då är det en helt annan sak.

Jessicahagstrom94
0

#9 Jag håller med🙂

[sorbel]
1

Tycker ni att det är djurplågeri om katter får inte gå i sele?

Jag planerar att träna de att gå på sele men jag känner mig inte alls bekväm att ta ut dem. Det finns många här med aggressiva hundar som släpper de från kopplet. Jag har redan problem med men 11 år gammal hund som står inte upp för sig själv och har blivit attackerat flera gånger nu. 

Nu är det så att vi försöker undvika de andra som har inte koll på sina hundar och vi har försökt få de att koppla hundarna men de har inte de på koppel nästa gången eller säger bara "Nej, min hund är snällaste i världen! Hon/Han försöker bara leka!". Jaså? Nej. De morrar och skäller och min hund ligger sig ner och även har skriket till flera gånger. Oj vad jag blir arg. Vilken tur att hon har inte varit skadat än!

Så det gör mig nervös. Men jag vill träna dem att vara okej med sele eftersom vi planerar att flytta oss-- kanske det nästa stället är bättre. Jag hoppas det.

Jessicahagstrom94
4

Vore djurplågeri att inte ta ut en katt som har behov av det, men det är inte djurplågeri att inte ta ut en katt som inte behöver det. Och det är djurplågeri att ta ut en katt som absolut inte vill ha sele på sig.

Det är min åsikt.

[sorbel]
1

#12 När du säger 'en katt som har behov av det' menar du en högenergi katt eller övervikt katt? Eller som till exempel en bengal katt eftersom de är väldigt aktiva?

Jessicahagstrom94
0

#13 Nä jag syftade på en katt som verkligen vill gå ut :)

[Hen]
0

#11 jag tycker du ska försöka undvika att gå med sina katter i området om det finns såna läskiga hundar där. En rädd katt kan slinka ur sin sele och springa iväg. kattens uteliv måste vara lite tryggare tycker jag. Så tråkigt med hundägare som förstör tryggheten för andra människor och djur! Kanske finns det ett lugnare område en bit bort, som du kan ta ut dem i ibland?

linneeakaangas
0

Om det är en utekatt är det inte så nödvändigt att ha sele på katten om den inte är van. Men om det är en innekatt som vill ut och upptäcka lite nya saker kan man ha i sele, tycker jag. Sålänge den inte får panik av det. :)

[sorbel]
1

#14 Då förstår jag! :)

#15 Nej, jag ska inte ta dem ut här. Det finns för många hundar. Men jag kan inte tänka på  ett annat ställe. Jag bor i en storstad så det finns bilar och gator och sånt överallt. Massa hundar utan koppel hela tiden. Även om det var lite längre bort skulle jag behöva ha de i bur först eller gå därute med dem. 

Nej, nuförtiden ska jag bara träna dem att vara okej med sele (inomhus) och senare när vi har flyttats-- kanske om det är ett tryggare ställe-- låta de gå ute med mig.

gulzebra
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommentarer kring sele har jag aldrig hört… Innekatt däremot är ju tydligen jättehemskt enligt somliga.

Håller med det som skrivits i tråden, det är inte djurplågeri varken med innekatt eller att gå ut med sele (eller skita i att gå ut för den delen). Håller däremot inte med om att det skulle vara fel med innekatt i en etta - har själv innekatt i en etta, med tillgång till innätad altan och en selpromenad då och då. Funkar finfint för min Göte som inte har några problem med aktivering eller att röra sig på den yta som finns. Har man tråkigt kan man alltid tugga på en sko :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Cazzos
3

Jag tycker att det är djurplågeri att tvinga sin katt att gå i sele trots att den inte alls vill det och vill fly för sitt liv, och vice versa, att man tvingar katten att vara inne trots att den mår psykiskt dåligt av att vara inomhus.

Gillar katten att vara ute i sele så är det verkligen inte djurplågeri 😍

[[pimey]]
2

Anledningen till att vissa katter får panik av selar är att ägarna inte vant dom vid dom. Här hemma får alla katterna till en början få ha selen på sig kortare stunder inomhus sedan ökar tiden successivt tills katten inte bryr sig om selen längre DÅ kan vi prova att gå ut som också sker successivt. Tror många har alldeles för bråttom och det ger bara en dålig upplevelse för katterna.

Cazzos
0

#20 Ja, men jag menade mer att katten inte vill vara ute över huvudtaget oavsett om den trivs med sele eller inte 🙂

Min katt som jag hade förut var ovan med sele, men det enda han gjorde var att ligga ner och när han gick så kröp han nästan.. När vi var ute så fick han ta sin egna tid på gräset, han var väldigt lugn utomhus och åt bara gräs 🤪