Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8220 ggr
Henrik93
1

Bilanx kattfoder

Då har man haft sin första helt egna katt sen man flyttade hemifrån ca 1 månad. Han var jättepetig med maten och så när han kom. Var hos en kompis som hade bilanx, jag frågade eftersom hennes katter har så otroligt fin päls, och hon antog att det var fodrets förtjänst. Nu har jag också köpt det. Hur lång tid kan man tänka sig innan man ser någon förändring i päls osv när man har nytt foder? Dessutom älskar han det fodret!:) Mvh Henrik

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

sagan
5

Vad gav du honom att äta innan? Bilanx är inte ett bra foder, det innehåller mer än en katt bör äta. En katt ska äta kött och ha vatten samt vitaminer och annat som finns i den naturliga födan. Katten har inte en naturlig törstreflex och är således ständigt uttorkad när den äter endast torrfoder. Den drabbas också ofta av urinvägsproblematik på grund av för lite vätska samt övervikt och det kan i sin tur leda till diabetes.

Mitt råd är att du kombinerar torrfoder med blötmat (häll på extra vätska som kompenserar upp torrfodret) och har blötmat som bas om du inte vill ta bort torrfodret helt, sen letar du upp ett torrfoder som inte har så mycket spannmål i sig som Bilanx ändå har. Mjau eller Bozita mjukmat inte torrfodret är de bättre på marknaden.

Lycka till med kissen!

Henrik93
3

Han får ju självklart blötmat också, och han har alltid en stor skål med friskt vatten. Bilanx har ju olika sorters torrfoder, och har hamnat i topp 3 i vissa tester. Så det förvånar mig om det är dåligt?

fvanilla
2

#2 Jag har inte sett den hamnat i topp tre i något test.

Om du läser på innehållsförteckningen så ser du att det innehåller en massa spannmål, något en katt inte ska äta.

sagan
5

#2 Det finns bättre och sämre torrfoder. Torrfoder är heller inget en katt bör äta då det inte innehåller något vatten över huvud taget. Visst, du har en skål med vatten och katten är där och lapar en tre fyra gånger kanske på ett dygn. Men får den i sig det den ska? 0,5-0,6 dl per kilo kroppsvikt. Det vill säga att en katt på fyra kilo bör i snitt dricka ca 2,4 dl om dagen. Hur mycket blötfoder får han och är det basfödan?

Läs gärna detta så förstår du kanske bättre varför torrfoder inte är något att ge katterna om dem nu äter blötfoder. http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf Och kan kanske själv förstå varför just Bilanx inte är bra.

mimåne
4

Bilanx är inte ett foder jag skulle rekommendera då detta inte innehåller vad en katt borde äta.

Det optimala fodret för en katt har hög kötthalt. Är fiskfritt, spannmålsfritt, lågt på kolhydrater, vitamin och proteinrikt.

Kattens naturliga föda består mestandels av vatten, därför är också torrfoder en mycket onaturlig mat då detta är mycket torrt. 

Jag håller dock med om att torrfoder är mycket bekvämt och jag använder mig själv av det, men ett bra torrfoder som dom får vid sidan om blötmaten. Blötmat som är deras huvudsakliga föda i mitt hem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Henrik93
1

Han får blötmat också. När blötmaten tagit slut så fyller jag på:) vilket blötfoder är bäst då? Använder bilanx blötfoder också.

MichelleLindh
2

Jag ger mina katter en varsin vitamin varenda morgon. Och efter cirka två månader har dom fått jätte glansig päls och den har blivit mycket lenare dessutom.

/ Michelle 

[Lilyz]
1

Mina katter får Applaws torrfoder och blötmat från sheba eller ica, portionspåsar, de hårar knappt alls längre och har helt underbar päls 🙂

fvanilla
1

#6 All blötmat är i princip bra (men det finns såklart sorter som är bättre än andra) då det innehåller mycket kött, mycket vatten, och lite kolhydrater. Vet dock inte så mycket om Bilanx blötmat, men foder såsom Mjau och Bozita har ett bra innehåll. Tyvärr tål inte alla katter det. ICAs i portionspåsar har också ett bra innehåll. Sen finns det flera sorter som är bra med som man kan köpa online.

För glansig päls finns det flera tips. Som #7 sa, vitamin kan hjälpa, men även olika oljor man kan köpa för katt. Denna oljan lägger många torrfoderbolag till i sitt torrfoder som gör att katter får en fin päls.