Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2400 ggr
amanduss
1

Två katter tillsammans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Det är såhär att jag har en honkatt som är väldigt reserverad mot andra katter och hon är ofta den som inte får bestämma, utan går och gömmer sig för andra. 
Testade nämligen att ta hem en katt hit, men då började Jasmine att gömma sig och urinmarkera överallt. 

Nu är det såhär att jag vill skaffa en till katt som kompis till henne, då jag ändå ska flytta till nytt ställe snart så tänkte jag att det inte har hunnit bli någon katts revir och man då skulle kunna para ihop henne med en annan katt. 

Och det skulle isåfall vara en hane som är kastererad. Han är 9 månader när jag flyttar med missen jag har. 

Frågan är, tror ni att det skulle funka att sätta ihop tanten med en till? eller kommer det bli likadant som när jag testade där jag bor nu? 

Tacksam för svar!

Du är otroligt saknad! <3

Allumania
3

Svårt att säga… Med tanke på hur hon reagerat förut så tror jag det blir samma situation som senast. :( Hur gammal är hon? Är hon stereliserad? Har du testat hämta hem en filt/handduk som den 9mån gamla hanen haft o sett hur hon reagerar?

fvanilla
4

Först och främst en fråga: är hon kastrerad?

Jessicahagstrom94
5

Du kan ju testa, men jag är osäker på om det kommer fungera. Du säger att hon är reserverad mot andra katter, jag tror inte att hon kommer bli mindre reserverad bara för att ni ska flytta, snarare tvärtom? Nytt ställe OCH ny katt. Det kan bli mycket på en gång. Det blev såna problem trots att den katten kom till hennes revir, om du då tar en ny katt till ett ställe där hon inte känner sig hemma känner jag att risken att hon förblir reserverad mot honom är ganska stor. Men det kan ju gå bra också.

Tycker dock även att det verkar som att din katt inte vill ha en kattvän riktigt?

OberonsMatte
4

Hur länge hade du kattungen som du försökte introducera?

Hur gick introduktionen till?

Hur betedde sig kattungen?

Hur betedde sig Jasmine?

Angående urinmarkeringarna: Hur många lådor hade du, vilken typ av lådor, var var de placerade, vilken sandsort fanns i lådorna och hur ofta rensades de från kissklumpar och avföring?

Hur stort bor ni nu och hur stort blir det på nya stället?

Sajtvärd Katter iFokus

Djurälskaren87
1

svårt att veta exakt, de bästa vore väll om du kunde låna hem katten på prov och se?

amanduss
1

Hon är 2.6 år gammal. 
Hon är stereliserad, efter att hon fick livmodersinflammation när hon var liten hade vi inget annat val.. Även om vi hade tänkt att göra det senare när hon vuxit till sig lite. 

Nä, det har jag inte, skulle kanske testa det, tack för tipset :)

amanduss
0

#3 Nä, kanske inte hon vill, hon har bott ihop med hund större delen av sitt liv, och nu ska jag flytta hemifrån med henne .. 
Kanske skulle hon leva med en hund vid hennes sida istället?

amanduss
0

Han var nog hos oss i 3 månader, sen tyckte vi att det gick inte . 

Introduktionen gick till så att vi tog hem lillkatten, som bara va 12 veckor, släppte ut honom så att han och Jasmine skulle få märka varandra själva .. (har ingen aning om ifall jag gjorde rätt dock, kanske va de som blev galet..) 

Kattungen va väldigt framåt och skulle fram till Jasmine och se vem det var.. 
Jasmine bara gömde sig. 
Hon kanske inte ville konkurrera om oss, kanske tyckte hon att hon fick för lite tid.. Jag vet faktiskt inte. 

När vi hade de två katterna så hade vi tre lådor, en i badrummet, en i rummet katterna vistades mest i och den andre i ett sovrum, och dessa lådor rensades morgon och kväll, så de inte skulle tycka att det var för mycket i lådorna. Våran dam är rätt bestämd med det, att är det för mycket i lådan så håller hon sig. 

Nu bor vi i en trea, och stället dit jag ska flytta blir en etta, eftersom jag flyttar hemifrån.

amanduss
0

Det skulle jag kunna göra, bara att jag pratar med uppfördaren och ser vad hon säger om det :)

Jessicahagstrom94
2

#7 Ja, kanske hund passar henne bättre. Hon verkar ju gilla den hunden?🙂 

Jag tycker att du kan prova med den där kattpojken när ni har flyttat, men om det blir samma sak igen skulle jag tro att hon helt enkelt inte vill ha en till katt i närheten.

amanduss
0

#10 jodå, dom gör nästan allt tillsammans 😃

Då testar vi det sen, jag och hon och lilleman, och håller tummarna att det kommer funka denna gången :) 

Föresten, gjorde jag rätt när jag introducerade dom eller är det något jag ska ändra på? :)

[Hen]
1

Det fins massor av knep för hur man kan göra chocken mindre när man introducerar en ny katt. Tror du kan hitta många tips om du googlar eller gör en tråd med den konkreta frågan.  :)

Vad jag läser om hur ni gjorde sist, så gick allt rätt snabbt då i introduceringen. Därför tror jag att det skulle kunna fungera bättre denna gång. 

T.ex. ifall du håller isär katterna (med dörr mellan) första tiden, ser till att dom får känna varandras doft (t.ex. filtar) och sätter upp ett galler (kompostgaller) i en dörröppning så de kan hälsa på varandra genom gallret först. Och när du sätter ihop dem första gånge, låt det vara en kort stund. Sen mer och mer. Och i övrigt: lek med dem, gosa med båda och försök vara precis som vanligt. :) 

Men du kommer få ännu bättre tips av mer proffsiga forum-medlemmar. :)

amanduss
0

#12 okej :) Tack så mycket för tipset :) Ska kolla runt lite efter mer tips :)

[Hen]
0

Här är en länk. Kattstatus.se har jag sett att många hänvisar till.  

Att sammanföra två vuxna innekatter:

http://www.kattstatus.se/sida89.html

mimåne
4

Som du beskrev kattungen du prövade introducera henne med första gången, så var han väldigt framåt och ville absolut hälsa trots att hon inte alls ville det. Så är många kattungar och det kan bli jobbigt för en katt som vill vara ifred.

En etta låter väldigt litet för två katter varav den ena är reserverad. Det kanske är så att din katthona trivs bäst utan annat kattsällskap och behöver eget utrymme? Om hon visar tecken på det så borde du sätta hennes vilja först och förverkliga din egen dröm om en till kattunge när det passar bättre.

Dock så tycker jag aboslut inte att det skadar att pröva på lite försiktigt. Men gör inget förhastat kattungeköp så att din jasmine blir lidande. Det är trots allt du som känner henne allra bäst och kan avgöra vad som är det bästa för de båda katterna. Lycka till och hoppas att det löser sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

bubbelbruden
1

Jag tror att det kan vara så att din hona behöver en kompis som är rang låg där hon kan känna att det är nån som är som hon och en kattunge tror jag inte att det bör vara utan en som är så nära i humörs och personlighet som möjligt till henne och det kan vara väldigt bra om du kan separera dom och låta dom ses och träffas "säkert" genom tex ett kompost galler eller annat nät.

Om du säjer var du bor kanske jag vet nån som kan låna ut rums delare i galler åt dig.

amanduss
1

Tack så mycket för alla tipsen :) 

Är inget bestämt med den hannen än, och funderar på om hon ska vara ensamkatt, med tanke på det ni sa att det kan bli likadant ändå, så känns det inte tryggt att skaffa en kompis till henne. 

Det är eventuellt om jag hittar en rang låg katt då som #16 skrev, men såklart går Jasmine före eventuell ny katt , hon är ju trots allt mitt lilla hjärta ! :) ❤️

mimåne
3

Vad glad jag blir att du sätter jasmine före din egen dröm om en kattunge! Så pratar en bra ägare, Hurra för dig!

Medarbetare på akvariefisk ifokus