Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6184 ggr
CaptainBunchie
1

Ligger/kissar i handfatet?

Vår kisse har upptäckt en lite mysko favoritplats.

Så fort hon kan komma in i badrummet så hoppar hon upp och lägger sig i handfatet. Vi (jag och min mamma) tyckte detta var väldigt roligt så vi testade att sätta på kranen lite, för det kan ju vara bra att vänja henne vid vattnet om hon någon gång skulle behöva tvättas. Inget märkvärdigt hände utan hon låg kvar någon sekund innan hon tröttnade att få vatten på sig och hoppade iväg.

Testade samma sak när hon låg där igen och hon krafsade mycket i handfatet, både innan och efter vi satte på en lätt stråle vatten. Sen satte hon sig ner och kissade i handfatet (vattnet var fortfarande på lite)?

Har inte märkt att hon kissar i det, antar/hoppas att det var någon engångs-grej. Däremot älskar hon  att ligga där av någon konstig anledning, handfatet var ju som en skräck-plats lite då när hon var yngre fick vi skölja bort itrampat bajs från tassarna (vilket då inte uppskattades alls, även om hon var relativt lugn).

Vi har inte hennes låda i badummet, utan i en hörna i hallen. Hon har alltid gått i den utan problem. Det har bara hänt någon enstaka gång att hon råkat sitta lite för nära kanten och de runnit över.

Hon är väl 7-8 månader och relativt nyligen kastrerad. Beteer sig annars "helt som vanligt".

Någon som har en aning varför hon gör så? 😃

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

sagan
3

Om hon kissar i handfatet kan det bero på att hon inte är tillräckligt nöjd med lådan. I handfatet försvinner kisset ner och det fortsätter vara rent. Så se över lådan, luktar det, har ni tillräckligt med sand häll annars på mer 10-15 cm minst men gärna mer, ta bort huven om det finns en sådan och se om det gör någon skillnad om ni ställer lådan nån annanstans. Samt ordna en till låda. En låda per katt och en extra är alltid bra att ha. 🙂

OberonsMatte
2

Att ligga i handfatet är en ganska vanlig favoritplats. Ett handfat är oftast precis lagom stort för en katt att ligga i och har inga hårda hörn.

Att hon kissar i handfatet tror jag beror på att hon känner att det luktar från avloppet och att den lukten påminner om toalukt eller på annat sätt triggar henne att kissa där.

Gör rent avloppet ordentligt och sätt en diskpropp i hålet så kanske hon slutar med att kissa där iallafall.

Se också över och förbättra lådsituationen. Eftersom katten har valt ytteligare ett ställe att kissa på kanske den befintliga lådsituationen är otillräcklig eller har vissa brister.

Sajtvärd Katter iFokus

mimåne
2

Mina katter tycker också om att ligga i handfatet :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CaptainBunchie
1

Vi har inga problem med lådan, faktiskt. Har ett väldigt bra strö, luktar typ inget och vår kisse har noll problem och går alltid på lådan, somsagt. Rensar lådan minst 1-2 gånger om dagen, och då plockas bara bajset bort (ibland plockar vi bajs direkt när hon pluttat) då kattsanden drar åt sig kisset utan att lukta eller klumpa sig. Så fort det börjar lukta så vi känner det, byts det ut. Har ett rejält lager. Och ja, hon älskar sin låda, haha! Hon är väldigt regelbunden när hon kissar/bajsar oftast.
Ingen huv heller! :)

Tror inte det är därför inte att det är det som "är problemet".

Kan det vara att hon blev akut kissenödig och det rinnande vattnet "hjälpte till" lite? Haha.
Kan absolut vara så som #2 skriver också, att avloppslukten luktar inbjudande.
Men hon borde väl inte ha kissplats och liggställe på samma plats? ;)

Tror inte det var riktigt meningen att det skulle bli en kissning, ser inte ut som om hon har tänkt det som det.

En sak jag glömde nämna är just det att vi i princip alltid har toadörren stängd, och har alltid haft. Hon brukar väl smita in när man själv ska på toa och ligga under handfats-skåpet eller leka med klädkorgen. Hon har aldrig annars hoppat upp och lagt sig där utan det bara hände.

Hon har även nu råkat hoppa ner i toan en gång (LOL, men jag tror inte hon visste locket var öppen, så hon tänkte nog bara hoppa upp på toan för att sen fara vidare upp på handfatet). Inget långvarigt iallafall.

Både jag och min mor är överens om att hennes namn är bra iallafall, Coco. 😃❤️

_

OberonsMatte
4

Om ni inte rensar kissklumpar ur lådan verkar det som att ni har kristaller istället för vanlig sand. Kristaller i lådan är en vanlig orsak till felkissande förr eller senare. Det beror på att kristaller är hårdare (och därmed obehagligare) än finkornig sand och mjukare material att gå på för katten.

Sajtvärd Katter iFokus

[Zinki13]
3

En av mina katter kissade oxå fast i duschavloppet ! Jag tror nämligen att de ser handfat/ duschavlopp som en toalett oxå eftersom att det är ett hål, de tycker väl det är bekvämt att att ha ett hål som de inte behöver gräva själv ;) 

Sen det att katten gillar att ligga i handfatet är väldigt normalt =) Det blir nämligen varmt när de lägger sig där och så har det en skön form =)

[Hen]
5

Katten känner kisslukt i strö låååångt före människor så jag skulle ändå byta till en parfymfri finkornig klumpbildande sand och låta kissen ha en ännu mer fräsch toa.. Catrine föredrag jag, pga dammfri och döljer all lukt den stund som bajs/kiss råkar ligga innan man rensar (Everclean är motsvarande fast dyrare och väldigt dammig tycker jag). :)

CaptainBunchie
1

Somsagt, igen… Hon har inga problem alls med kattsanden/kristallerna. Har haft det länge och allt är som vanligt.
Inte ens när vi bytte från "vanlig" Kattsand till kristallerna så reagerade hon. :)

Om hon "råkar" skvätta över någon kristall älskar hon att leka med dem dessutom. xD

Har aldrig märkt att hon på något vis tycker det är obehagligt med detta, och hon spenderar inte mer tid än nödvändigt i lådan (finns ju massa andra, roligare saker att göra liksom). :)

_

[Hen]
5

#8 Jag förstår det. Och du har såklart inte fel om att katten skött sig. :) En katt utför sina behov på den mest lämpliga platsen, enligt katten. Det du har sett är alltså att din katt föredrar kristallerna framför golvet (+ är ju upplärd att gå på låda). Jag tvivlar inte på att det har funkat utan missöden fram tills handfatskisset. Men. :) Nu så har hon ju kissat i handfatet… om hon skulle fortsätta kissa i handfatet så beror det på att hon hittat ngt som känns bättre för henne än att gå på kristallerna i lådan. Sen är det ju alltid som så att det som är bäst för er behöver inte vara bäst för katten, även om katten lyder. Tänker t.ex. på alla katter som äter billigt foder av dålig kvalitet. Att de ter det varje dag betyder inte att det är bäst för dem :). Men självklart upp till dig hur du sköter din katt, vill bara förklara  kommenterarna om lådan. :)

Här är några källor:

Chat från svt.se med vårt lands kanske mest kända kattexpert:

Fråga: Vilket är bäst för katten Kattsand eller kattströ ?
Svar från Susanne Hellman Holmström: Katter verkar föredra mjuk Kattsand! Prova att ha två olika kattlådor med olika typer av sand och kolla vilken din katt går mest på! = din katts favorit. Mina katter älskar Extreme classic gold som du hittar i djurbutiken. Den rekommederar jag i massor av kissproblemsfall. Prova du oxå.

_Och här, från veterinaren.nu, på sidan om hur man gör hemmet så bra för katten som möjligt:
_
Det är viktigt att endast använda sig av en mjuk, finkornig, parfymfri Kattsand till din katts kattlåda. Pellets, stenar, kristaller gör ont på kattens trampdynor och är inte naturligt för katten att stå på. Om din katt kissar eller bajsar utanför lådan, står på kanten av lådan, eller liknande trivs den troligtvis inte med underlaget eller var kattlådan står placerad. Se till att kattlådan är stor, helst utan tak så katten kan står rak och sträcka ut sig inuti.

[silkesnosen]
0

Alltså det viktigaste är ju att se till att toalettdörren är stängd så att ni sätter stopp för beteendet. Sedan är det ju viktigt att ni håller lådan ren. Även jag har kristaller och det fungerar väl. Jag vet att han föredrar vanlig sand, men jag märkte att hans ögon blev irriterade, men främst är det på grund av mig, då jag har en del rörelsehinder, vilket gör att det blir för tungt. Om det fungerar med kristaller så kör på, men man får vara lite mer noggrann, då även kristaller kan växla en hel del i kvalité.

Atropa
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland har jag sällskap när jag borstar tänderna/sminkar mig hihi

sagan
5

En katt kan gå på lådan i flera år trots att den är missnöjd med innehållet då katter är väldigt renliga djur. Så att den har gått på kristaller, pellets eller toalätt tills den börjar kissa fel behöver inte betyda att problemet inte ligger där ändå. Dem gör rätt så länge dem bara kan och sen ledsnar dem. Det är en orsak till att ägarna inte kan sätta det i samband med lådans innehåll. Det dem säger är samma som TS att "katten har gått på lådan och kristaller utan problem så det är inte det". Synd men sant!

CaptainBunchie
0

Hon har varit inne och vänt i badrummet idag med, först låg hon i handfatet och sen på golvet (i/vid en hög kläder/handduk, mysigt!). Inga "olyckor" skedda vad jag vet, och hon har inte heller krafsat eller liknande och springer alltid till lådan som vanligt. Så handfatet verkar ju inte vara en aktuell toalett, som det ser ut nu iallafall.

_

[SueHn]
1

Varför haka upp sig på att katten ibland ligger i handfatet? Det kan knappast vara ett problem. En av mina katter kissar ibland i duschavloppet och det får han gärna göra. Sparar sand och det är bara att spola bort med duschen och sedan hälla i lite ättika.

Katters toalåda ska rensas från både kiss och bajs minst en gång per dag enligt lag.

[silkesnosen]
1

#14 Lådan rensas ju. Kristallströ fungerar dock på ett annat sätt med urinen, då den suger upp det..

[Hen]
0

#13 Vad bra att hon inte kissat där mer. :)