Bästa försäkringsbolag?
Ska försäkra min katt! Men usch vet inte var. Folk skrivet ditten och datten om dem. Både bra och dåligt. Att man måste bråka om att dem ska ge en försäkring? Jag menar vi betalar ju för det så det ska ju inte vara någon snack om saken?
"Vad jag läst på forum etc"
Skulle ta agria men läste på hittekatter i fokus i ett forum om att dom inte ville betala hennes sjuka katt?
Så nu är frågan. Vilket Försäkringsbolag har ni och var tycker ni om den. Och när det tråkiga inträffat fick ni försäkring?
Alla försäkringsbolag har snåriga villkor och undantag när försäkringen inte gäller, så alla försäkringsbolag har gott om enskilda ärenden där djurägare blivit besvikna på att försäkringen inte har gällt beroende på vilken skada eller åkomma katten har drabbats av och vilken åtgärd som behövt göras.
Jag har Agrias veterinärvårdsförsäkring + medicin och är helnöjd. Låg självrisk (1400 + 15%) och högt ersättningstak som katten får behålla livet ut, oavsett hur gammal den blir (50.000 kr).
Jag har alltid (och det är tyvärr många gånger nu) fått ut både ersättning från veterinärvårdsförsäkringar och livfösäkringar från Agria utan krångel.
Sajtvärd Katter iFokus
Optimal ska vara bra har jag hört av andra som gått över till dem från Agria. Inga problem med utbetalningar vid sjukdom, billigare premie etc men så har de ju vissa förbehåll som alla försäkringsbolag. Jag kommer att byta till dem på min ena katt. Ring och prata med dem om du tycker det är svårt att förstå villkoren.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
1. Optimal har högre självrisk 1700 + 20% (jämfört med Agrias 1400+ 15%).
2. Optimal nyförsäkrar inte katter som fyllt 8 år. Agria har ingen åldersgräns.
3. Vi 10 års ålder sänker Optimal ersättningstaket från 50 000 till 25 000 (jämfört med Agria där katten behåller ersättningstaket livet ut).
Sajtvärd Katter iFokus

Självriskperioden hos Agria är 125 dagar medan den hos Optimal är på 365 dagar.
Den 1 augusti 2012 försäkrade jag 2 katter (10 år och 9 år). I och för sig flyttade jag över dom från Agria och vet inte om det är orsaken att det var ok.
Läste på ett kattforum att självrisken hos Agria från och med 1 april skulle kosta 1600:- (det stod på ett försäkringsbrev en tjej hade fått). Om man går in på Agrias hemsida och söker självrisk står det att självrisken den 1 april 2012 är 1400:-.
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Jag har folksam till våran katt. Gillar dem! 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1. Folksams högsta ersättningstak för veterinärvård är 40 000 (jämfört med Agrias 50 000). Ersättningstaket börjar sjunka med 2500 kr/år fr.o.m. det år katten fyller 8 år (hos Agria behåller de samma ersättningsnivå livet ut).
2. Folksam nyförsäkrar inte katter som fyllt 7 år. Agria har ingen åldersgräns.
3. Folksams självrisk är 1600 + 20% och självriskperioden är 125 dagar. (jämfört med Agrias 1400 + 15%). Hos Agria får man dessutom rabatt på den fasta självrisken efter 2, 4 och 5 skadefria år, med 300, 600 respektive 900 kr.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Jag bryr mig inte om ifall ersättningen är på 40.000 eller 50.000kr ärligt talat. Och du kommer ej få över mig till Agria ändå så 🙂 Trivs med Folksam. Alla trivs ej med alla bolag, thats life 🙂
Krånglade innan jag ens hade fått försäkringen osv, så nej tänker ej gå över där 🙂
#7 För mig är ersättningstaket väldigt viktigt eftersom jag har erfarenhet av att inte ens ersättningstaket på 50 000 har räckt. Att bara ha katten inlagd på Bagarmossens intensivvårdsavdelning kostar 10 000 kronor per dygn…
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Ja visst är det viktigt, har inte sagt motsatsen, men menade att just den skillnaden spelar inte mig någon roll mellan 40 och 50. Och det är viktigt att man har ett bolag man trivs med också 🙂
#9 Nä, skillnaden mellan 40 och 50 tusen kanske inte känns så stor, men ersättningsnivån hos Folksam börjar sjunka redan det år katten fyller 8 år och blir som lägst endast 15 000 kronor (trots att man valt 40 000 från början).
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Mjo det är en nackdel, såklart.
Men jag tänker ändå inte välja ett bolag som krånglar från start heller så tja, håller mig vid Folksam 🙂

Håller med dig om att man måste trivas med bolaget. Jag bytte bolag efter att ha fått en höjning från 752:-/mån till 1536:-/mån (detta för 12 katter). Jag har perser och fick beskedet att de alltid är sjuka och det var orsaken till höjningen. Har haft perser sedan 1999 och har bara behövt använda försäkringen 2 gånger - 1:a gånger var 1 kejsarsnitt (varfylld livmoder) och 2:a gången var en lunginflammation.
Hos Optimal får man ett trevligt bemötande och i regel är det samma person man pratar med.
Det finns negativa och positiva saker med alla bolag - men det viktigaste är att man trivs med det man valt.
#12 Oj var en kraftig höjning 😮
Precis 🙂 Så det är bra att det finns olika att välja mellan, efter ens behov, tycke och smak 🙂
128 kr/mån tycker jag är väldigt överkomligt faktiskt. Hur många katter man sedan anser sig ha råd med är en annan sak. Jag har fyra.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har själv Agria till mina katter o aldrig haft problem. (har mest varit småskavanker som ersatts)
Skulle jag nyteckna försäkring till en ny katt så hade jag valt ett försäkringsbolag som ersätter för FORL.
Jag vet att SVELAND just nu ersätter 50%. Hur det är med de andra bolagen vet jag inte. Agria ersätter INTE.
Sedan vill jag ha en försäkring där jag har möjlighet att välja en låg självrisk, de skador jag varit med katten till veterinären för har hängt ihop med småblessyrer från utomhusvistelse (förutom FORL). Det brukar gå på ca 2500kr. Och det är ju ungefär som självrisken på vissa försäkringar.
Har Agria till båda mina missar, har dock inte behövt använda det så det är lätt för mig att säga att jag trivs bra med det bolaget. Tog det bl.a. därför att det inte sänks med ålderna plus att jag fick rabatt i och med att jag försäkrade märkta katter samt att ena var kattunge.
#15 Det finns inget försäkringsbolag som ersätter hela kostnaden vid FORL. Sveland ersätter 50 %, men högst 2000 kronor. Det kommer man inte särskilt långt med iallafall om katten har drabbats av Forl, vilket inte alla katter gör heller.
Sajtvärd Katter iFokus
Synd - det borde vara en stor konkurrensfördel då det ju är en hel del som drabbas.
FORL-sanering på min katt brukar gå på ca 5000kr/gång (år). Där är ju 2000kr nästan hälften. Hade gärna haft det bidraget.
Läste på något forum att Agria tagit bort rabatten för skadefria år fr.om 2103. 😕
// Nalle Puh//
1. Svelands högsta ersättningstak är 40.000 och sänks fr.o.m. det år katten fyller 7 år med 4.000 kr/år. Som lägst blir ersättningstaket 16.000 kr trots att man valt 40.000 från början. Hos Agria behåller katten det valda ersättningstaket livet ut.
2. Sveland nyförsäkrar inte katter som fyllt 7 år.
3. Den lägsta självrisken är 1400 + 15% (samma som Agria).
Sajtvärd Katter iFokus
#18 Ja, jag har själv haft en katt som drabbades av svår Forl och tycker också att det är förjäkligt att inte försäkringen gäller då.
Om Forl-räkningen är på 5000 skulle du (om du har den lägsta självrisken hos Sveland) få ersättning därifrån med 1530 kronor. Det är också pengar, men inte så mycket att jag skulle byta bort det höga ersättningstaket för de pengarna. Det var f.ö. min Forl-katt som p.g.a. komplikationer före och i samband med en Forl-operation slutligen kostade Agria 50.000 i ersättningskostnader (+ livförsäkringen på 6000)… Inga problem alls att få ut den ersättningen, men kostnaden för själva tandutdragningen fick jag förstås stå för själv.
Sajtvärd Katter iFokus

Ja, det var en superhöjning och jag tyckte inte Agria är så bra så att det var värt att stanna kvar. Hos Optimal betalar jag 652:-/månad för samma 12 katter
Jag hade haft råd med höjningen också - men kände inte för att ha kvar ett försäkringsbolag som höjer så kraftigt på en gång + att jag gärna vill ha bra service - vilket jag inte tycker att Agria ger (det är min åsikt). Det är ju jättebra att du är nöjd med Agria och självklart ska du stanna kvar hos dom.
Nedan har jag "lånat" en uppställning av skillnaden mellan Agria och Optimal från en bekant.
"De har samma ersättningsnivå när det gäller veterinärvård, 25,000kr eller 50,000kr per år
Hos Agria har katten samma ersättning hela livet
Hos Optimal sänks det med hälften när katten blir 10 år
Agria har olika valbara belopp på fast och rörlig självrisk, och en självriskperiod är 125 dagar.
Optimal har ett självriskbelopp, 1800kr + 20%. En självriskperiod är 365 dagar
Agria har 4 olika premiegrupper som bestämmer om katten får hög eller låg årspremie beroende på om den anses tillhöra en sjuk ras
Optimal har inga premiegrupper, alla katter anses lika
Optimal har kullförsäkring för kattungar som innehåller enskild veterinärvårdsförsäkring för 25,000kr mellan 6-14v ålder, livförsäkring och Dolda fel i 3 år oberoende av honkatten (hon kan tom vara försäkrad i annat bolag)
Hos Agria ingår Dolda Fel i honans avelsförsökring, men måste tecknas separat om honan säljs eller kastreras (om du inte vill behålla avelsförsäkringen på en kastrat) Hos agria måste man även teckna individuella försäkringar på kattungarna om man vill ha bättre skydd fram tills de flyttar annars ingår endast veterinärvård för kattungens försäljningsvärde
Optimal har en självrisk på 5000kr vid kejsarsnitt nr 2"
Optimal har även direktreglering må-to 8.00-20.00 och fre 8-16
Jag kommer att gå över till Optimal med min ena katt, men måste stanna med den andra. En katt för mig, hos Agria kostar 185:-/mån. Hälften hos Optimal. Då kan jag spara den tusenlappen per år till ev framtida vet.besök.
// Nalle Puh//
#22 Vad är det med Agrias service du är missnöjd med?
Mina veterinärer har aldrig haft problem med att direktreglera kostnaderna med Agria, om jag så önskat.
Skickar jag in kvitton tar det bara ett några dagar innan jag har pengarna på kontot.
Vid telefonkontakt i samband med att avsluta försäkringar, nyförsäkringar eller för att ändra självrisker, ersättningsbelopp eller premiebetalningar har de alltid varit tillmötesgående och trevliga.
Jag har använt deras Chatt-tjänst på hemsidan och fått svar direkt när jag undrade över ett otydligt skrivet villkor angående ersättningar.
Autogiro-betalningen varje månad är väldigt smidig.
De gånger jag mist en katt har de alltid börjat brevet (där de bekräftar att försäkringen är avslutad och redovisar hur de räknat ut ersättningen) med att de beklagar det som hänt. Det betyder mer än man kanske tror när man förlorat en älskad katt.
Varje gång katterna fyller år skickar de ett gratulations-SMS!
Jag kan när som helst logga in på Mina sidor på Agrias hemsida och se allt som rör de försäkringar jag har. (försäkringar, ersättningsbelopp, försäkringspremier, karens, årsförfallodag, självrisker, intjänad självriskrabatt, skadeanmälningar och utbetalade ersättningar)
Sajtvärd Katter iFokus
Har IF, Stora Kattförsäkringen och fast självrisk på 2500kr. Nackdelen är att ersättningen sänks från 50 000 med 5 000kr/år till lägst 15 000kr from det år att katten fyllt 7 år vilket jag tycker är allmänt sjukt. Annars är det inget krångel med dem.

Har ringt till Agria för att fråga efter premien på en kattunge jag skulle sälja. Fick ett pris och när det var dax att kattungeköparen skulle försäkra kattungen - ja, då fick han/hon ett annat pris.
Om en kattunge blev 6 veckor på en röd dag var jag tvungen att ringa första vardagen efter - de kunde inte lägga in det på bevakning.
Jag har försäkrat ett gäng kattungar och på samma gång plockades en avelsförsäkring bort på en hona. När jag upptäckte det ett halvår efter fick jag beskedet att det var mitt eget fel eftersom jag måste kolla ALLA försäkringar efter att man varit i kontakt med Agria.
Plockade bort en avelsförsäkring på en hona som kastrerades - men det visade sig att den jag pratat med inte hade fått bort den. Eftersom årsförfallodagen passerat när jag upptäckte det fick jag beskedet att jag fick betala för avelsförsäkringen ett år till. Det var mitt fel för jag skulle ringt och kollat så att det var fixat och för den delen var ju faktiskt avelsförsäkringen bara en struntsumma. Det spelar ingen roll för mig om det är en struntsumma eller inte - har jag bett dom plocka bort den ska det göras.
Jag anser inte att jag ska behöva ringa flera gånger för att kolla upp att de sköter sitt jobb.
Direktregleringen har jag inget att klaga på.
Hos Optimal ringer jag och talar om när kattungen blir 6 veckor och de lägger en bevakning på det. Deras försäkringsbrev skickas ut dagen efter (hos Agria fick man alltid vänta länge).
Nåja, jag har gjort det jag tyckte var bäst och de som vill får stanna kvar hos Agria. Jag kan upplysa om hur det är hos Optimal - men välja får folk själv göra.
#26 Hm, ja, när jag har ändrat något i försäkringarna loggar jag alltid in på Agrias sida (Mina Sidor) där de villkor som gäller för varje försäkring står och där även eventuella skadeanmälningar och utbetalningar finns redovisade. Väldigt smidigt och enkelt att hålla koll på tycker jag.
Sajtvärd Katter iFokus
Har själv haft samma problem som #26 (fast med försäkring på hund), men efter det fixade jag mig ett eget ombud och då har det aldrig krånglat. Så ska man ha AGRIA vilket jag tänker skaffa till mina framtida katter så ska man ha ett eget ombud som sköter allt åt en.
AGRIA har så pass mycket fördel enligt mig när det gäller ersättningstaket på 50 000kr/år att jag aldrig skulle vilja byta till något annat bolag.
Så har ni eller ska skaffa AGRIA HA ETT EGET OMBUD!
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
#28 Ja, är man uppfödare med massor av katter kan det säkert vara bra att ha ett eget ombud som håller ordning på allt som gäller avelsförsäkringar, kullförsäkringar, dolda fel-försäkringar och allt annat krångel som inte gäller för oss vanliga kattägare.
Sajtvärd Katter iFokus
#29 ALLA KAN FÅ ETT EGET OMBUD HOS AGRIA.
Min teori är att när man har ett ombud så är ombudet mån om sitt ryckte och håller koll på saker bättre åt en. Istället för att när man ringer så är det någon vresig människa som ofta blir anklagad och tjatad på som bara vill att samtalet ska ta slut.
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
#30 Ja, jag vet att alla kan få ett ombud, men jag ser inte något behov av det när jag bara har veterinärvårdsförsäkringar och livförsäkringar på mina fyra kastrerade sällskapskatter. De försäkringarna och villkoren i dem är enkla nog för mig själv att hålla reda på och de gånger jag haft anledning att kontakta Agria per telefon, chatt eller brev har jag alltid blivit tillmötesgående och korrekt bemött.
Att försäkringstagare blir arga på försäkringsbolaget för att de själva inte hållit koll eller läst igenom vilka regler som faktiskt gäller råkar nog alla försäkringsbolag ut för.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag tycker inte jag ska behöva gå igenom mina försäkringar varje gång jag försäkrar en kattunge eller plockar bort en kattunge. Ringer jag till Agria för att försäkra en kull behöver väl handläggaren inte plocka bort en avelsförsäkring. De ska bara göra det jag ber dom om.
Jag aldrig varit otrevlig mot handläggarna eller tjatat på dom. Eftersom det aldrig är samma som svarar när man ringer Agria kan man inte anklaga någon. Hade de gjort det jag bett dom om från början hade jag inte behövt ringa dom i onödan.
Nu har jag ett annat bolag och jag är supernöjd med deras service.
När en vän till mig försäkrade sina katter men inte hade chippat dem ännu så frågade jag om hen kunde vänta med att betala försäkringen men att den ändå gällde? Svaret var ja och de lade in en bevakning och jag fick namnet på den som jag talade med och kunde hänvisa till det samtalet och min vän fck en ny faktura med 10% reducerat pris.
Själv är jag mycket nöjd med Sveland. Vad tycker ni om dem?
Om AGRIA
Till alla som funderar på att ha dom kvar eller gå över till dom.
Jag har haft dom i många år, minst 10, men deras beteende nu i år är maffia-lik.
Jag har alltid haft deras största nivån på 50000 och det har fungerat bra. Jag har fått ersättning då jag behövt och även vid dyra operationer har allt fungerat smärtfritt. En stor anledning till Agria har varit att, som andra påpekar här, ersättningen inte sänks med åldern.
MEN, plötsligt i år såg jag att dom höjt årskostnaden med 32%, ja tretiotvå procent. HELT makalös höjning. Bara maffian och staten som kan göra sådana höjningar utan konsekvenser. Dessutom är nu den så tilldragande behållande av nivån livet ut ändrat och nu kör dom som de flesta andra och sänker nivån per år. Men här i Sverige så har alla så gott ställt att de flesta inte SER sina räkningar eller försäkringar ändra värde och villkor, och det är det dom hoppas på. Inte ett enda brev innan höjningen där dom skulle kunnat med service-känsla berätta om den STORA ändringen i pris och villkor och en förklaring till varför dom gör detta. RIKTIGT fult gjort av dom. Pratar man med dom kommer dom med massa förklaringar till varför dom "är tvungna" att göra dessa ändringar, men dom kan inte svara på varför dom inte meddelar kunden om dessa enorma förändringarna.
För MIG är ett sådant beteende oacceptabelt och visar på brist på respekt mot kunder. Men jag kan förstå varför eftersom dom säkert hoppas att de flesta inte märker av ändringarna och då har dom tjänat in rätt mycket. Svenskar är inte benägna att byta vare sig bank eller försäkring och de vet dessa maffia-liknande institutioner.
MEN, då jag sa upp dom direkt så började jag leta på nätet och kom över Optimal. Deras villkor slår helt klart ALLA andra. Frågan är bara hur mycket risk man tar med att flytta till ett bolag som är så nytt. Å andra sidan verkar dom väldigt måna om att ge god service, små som dom än är.
JAG flyttar till Optimal så får jag se hur det går.
WHAT! Vet du när ändringen om samma summa livet ut ändrades? Fyfan, det är ju bara därför man betalat mer till Agria!
Edit, såhär står det fortf på Agrias hemsida:
- Samma ersättning för veterinärvård hela kattens liv
Jag har inte märkt någon höjning, inte på senaste räkningen iaf? Och de kan väl inte ändra något utan att skicka ut nya villkor när det gäller själva försäkrningen?
Låter skumt!
Jag har inte heller märkt vare sig höjning eller ändring i villkor.. 🙂Har Agria sen ett antal djur tillbaka.. (d.v.s. sen jag började försäkra mina djur)
#39 Den omtalade ändringen (premieändringen, självriskändringen och villkorsändringen) gjordes i april 2013. När de nya villkoren börjar gälla beror på när under året man har sitt årliga förnyelsedatum.
Mina försäkringars förnyelsedatum är den 1 november, så det är först då (imorgon) det börjar gälla för mig. Jag betalar via autogiro, men information om detta fick jag skriftligen hem i brevlådan, både i april (om ändringen i allmänhet) och nu inför förnyelsen mer detaljerat genom ett Försäkringsbrev där det står precis vilka siffror som kommer gälla för mina katter.
Den största villkorsändringen (tycker jag) är att katterna kommer att få behålla sitt ersättningstak på veterinärförsäkringen livet ut.
Tillägg: Det enda ersättning som sänks med stigande ålder (precis som tidigare) är ersättningen för livförsäkringen, om man nu har en tecknat en sådan också, men det är ju inte så konstigt..
Sajtvärd Katter iFokus
#40 Då är allt i sin ordning.
Att priser ändras när man förnyar hör oftast till. Jag tänkte nog inte så mycket på det i somras när det var dags för mig 🙂 Det är såklart tillåtet så länge man informeras i förväg, man väljer själv om man vill fortsätta med försäkringen.
Någon livförsäkring har jag inte och håller med om att det inte är så konstigt att den sänks när katten blir äldre.
#34 Jag är oxså mycket nöjd med Sveland har aldrig haft nåra problem med dom .,.
Det beror på hur gammal katter är också. Den blir dyrare med tiden i och med att risken för att den ska bli sjuk ökar. Jag har 5 kattförsäkringar i Agria varav två numer är seniorer. Jag betalar 6.500 kr för dessa. Det anser jag det vara värt. Varför ska inte kattförsäkringar får kosta då bilar gör det?
Jag har Optimal djurförsäkring med 365 dagars självriskperiod som kostar 932 kr om året. Min misse blev sjuk några dagar efter jag hämtat honom och sen dess har jag sparat ungefär 1200 kr 😛 (hämtade honom i början av augusti). Absolut nöjd med Optimal men det verkar vara ovanligt att man har dem, i alla fall enligt djursjukhuset. Det var inga problem att få pengar när han blev sjuk. Djursjukhuset direktreglerade priset vilket var ganska skönt istället för att få en fetingsumma direkt!
När jag satt och jämförde försäkringar på http://bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Djur/Kattforsakring/Jamfor-kattforsakring/ och sedan gick in på respektive bolag för att se vad det skulle kosta per år så var Optimal absolut billigast. Agria har bra villkor när det gäller att ersättningen inte sjunker men de pengarna som ev. behövs tilläggas hos Optimal om katten blir sjuk har jag redan tjänat in då Agria är mer än dubbelt så dyrt per år.
Optimals ersättning sänks till 12 500 kr/år eller 25 000 kr/år om man valt dubbel veterinärvård från och med det år katten fyller 10. (Jag har dubbel veterinärvård).