FIP
Hej! Jag undrar om någon här har erfarenhet av sjukdomen FIP? Fick nämligen höra att en av de kattungarna vi hade förra året insjuknat i det och blivit tvungen att somna in. En annan hade även tagit bort sin pga att den hade konstanta mag och tarm besvär, skulle det också kunnat varit FIP? Tror aldrig hon kollade upp ifall det var FIP. Skulle det kunnat varit FIP som mina katter hade då de hade kattungarna eftersom de va konstant dåliga i magen och blev magra även om vet. envisades om att det var allergi och stress? De nämnde inte ens att de fanns en risk att det kunde va FIP även om symtomen va väldigt lika. Mina blev ju iaf bättre efter ett tag men är fortfarande lite dåliga i magen från dag till dag. Inte så att det sprutar men som chokladpudding typ.
Är i lite orolig tänker försöka kontakta den veterinärer vi va till, men berätta gärna era erfarenheter av FIP.
Mvh
Jag fick ta bort min hona i FIP för bara några veckor sedan. En katthemsdam som levt i misär i många år. Levde på liten yta med många andra katter.
Hon repade sig till en början bra, magen var ett evigt problem, men funderade inte så mycket på det, hon var gammal och sliten efter åren i misär.
En dag var hon loj och ville inte äta så mycket, noterade det men var inte orolig. När jag kommer hem hade hon spytt rejält, men mådde bra i övrigt. Var svullen över buken så trodde hon var förstoppad. Gav olja i hopp om att det skulle hjälpa. Under natten blev hon tungandad och under morgonen blev hon loj, vi åkte in direkt och vetten konstaterade att hon hade vätska i buk och lungor. Tog bara några minuter innan hon konstaterade att det var kört.
I efterhand kan jag se att hon började bli lite tröttare, lite fulare i pälsen , gick ner i vikt, mer problem med magen och åt sämre sista veckan.
Det var inga tydliga tecken så jag hade aldrig kunna se tidigare att det var något fel.
Båda mina katter blev dåliga i magen efter de fått kattungar. Men den ena blev det värst med. Dagen efter förlossningen blev hon superlös i magen, hade då läst att det kunde bli så pga att de åt moderkakan, så väntade några dagar men det blev inte bättre. Ringde veterinärer som sa att jag skulle testa att ge henne Diarsanyl tror ja det hette, blev lite bättre så länge hon gick på det. Hon rasade i vikt, på 1 månad hade hon gått ner ifrån 5-6 kg till 3,4. Hon hade tappat pälsen på hela magen och båda sidorna nästan upp på ryggen. hon va dock rätt pigg och alert. Den ena veterinären sa stress, men det trodde jag inte på, så åkte till en annan som tog blodprover men kunde då tydligen inte hitta något fel förutom lite överkänslighet mot kvalster. Jag bytte mat till spannmålsfritt foder och efter ett tag började hon sakta återhämta dig, vet ju dock inte om det berodde på fodret eller att kattungarna började flyttade ungefär samtidigt. Idag är hon i bra vikt (kanske nåt kg för mkt), har en lite sämre aptit men äter iaf, pälsen har kommit tillbaka men verkar inte vilja växa ut till full längd. Avföringen är ibland bra och ibalnd sämre. Kräks ibland, men verkar vara pga hårbollar så ska testa å köpa kattgräs.
Kan en katt drabbas av FIP, bli frisk av sig själv, och sen vara frisk?
En katt kan inte drabbas av FIP och sedan bli frisk. Däremot kan dem ha Corona virus och leva med det. FIP är en mutation och leder tyvärr alltid till att katten måste avlivas. En del katter har Corona viruset hela sitt liv och mår bra men kan smitta andra som kan få FIP på grund av omständigheter. Vissa katter gör sig av med viruset och blir helt fria från smittan. Corona viruset i sig är inte farligt så länge det inte utvecklas till FIP. Smittar andra gör det om man har flera katter i ett och samma hushåll.
Okej. Blev genast lite lugnare nu. Har inte kunnat somna än då jag blev lite skrämd och chockad när jag fick nyheten att en kattunge fått det. Men åter igen, tack för svar :)
tycker inte du ska oroa dig, ca 75% av alla katter i flerkattshem har/ har haft corona, 1 % av alla dessa katter utvecklar FIP.
FIP är dessutom 100% dödligt så tycker det är super om din veterinär försöker hitta lösbara problem med dina katter istället för att utlova en ogrundad dödsdom då FIP inte heller kan konstateras förrän under obduktion.
Om du är orolig över corona-spridning så gäller det bara att vara noga med lådhygienen, corona sprids främst genom lådan, så många lådor, städa så fort du ser något, byt sand/strö ofta och desinfektera med ytdesinfektion när du byter sand så brukar corona självläka på någon månad (en katt som gått med det länge oavbrutet kan dock få kronisk corona och kan inte bli helt fri även om den kan bli symptomfri).
har du dock 4 eller fler katter så kan det bli väldigt svårt att få bort det utan att stänga in katterna i ett varsitt rum för en månads karantän.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
om katterna är dåliga i magen till och från hade jag uteslutit parasiterna Giardia och tritrichomona.
Tyvärr är FIP en slaskdiagnos och för vara säker krävs obduktion.
Är jätte noga med lådorna då de är i mitt rum. Har två katter nu. Hur utesluter man de parasiterna? Ska iväg till veckan och kastrera dem så då kan jag ju passa på att fråga veterinären om FIP.
Som andra skrivit så hade din katt varit död nu om det hade varit FIP, då sjukdomen är 100% dödlig.
Det är ett coronavirus som kan utvecklas till FIP, men bara för att katten bär på detta coronavirus betyder inte att katten någonsin kommer utveckla FIP. Varför vissa katter utvecklar sjukdomen vet man inte riktigt, men man tror det beror på stress och ärftliga faktorer. Sen ska man komma ihåg att FIP smittar EJ. Det som smittar är coronaviruset som många katter har till och från, man har väl räknat att uppemot 80-90% av alla katter har haft eller har viruset och det är ett fåtal av dessa som utvecklar FIP.
FIP kan ge dåliga magar, men det kommer hand i hand med andra symtom såsom matvägran, feber, avmagring, dåligt allmäntillstånd osv. Finns så många olika symtom som kan passa in på många sjukdomar.
Bara för att man har haft en katt i hemmet som dött i FIP ökar inte risken för att andra ska insjukna. Jag hade en FIP sjuk katt som hade riktigt nära kontakt med kattungar, detta var innan jag visste om att katten hade FIP. De var redo att flytta, men när jag förlorade katten till FIP så raserade min värld och jag var säker på att alla skulle insjukna nu och att jag skulle bli sittandes med kattungarna. Men infon jag samlade på mig lugnade mig och detta var för 10 år sedan. Har inte fått ytterligare FIP fall och kattungarna som flyttade till superhem har inte drabbats. Så jag är idag inte ett dugg orolig, för som sagt FIP smittar ej och det är individuella egenskaper som gör att FIP utvecklas hos ett fåtal. MEN det finns ju även en ärftlighetsfaktor att beakta, men den är dåligt förstådd så det är inget att haka upp sig på om man bara fått något enstaka fall.
Köp kolla masken på apoteket, de kan kolla efter mask och parasiter.
Gud så skönt att höra att det inte smittar på det sättet, min lilla hona bodde ju med ett stort antal andra katter och jag trodde att även de måste ha varit smittade.
#8 Tack för infon! Då ska jag springa iväg till apoteket så fort jag kan imorgon.
#8 om man ska utesluta tex Giardia (som inte ingår normalt i de kitet)måste man specificera de i kolla masken kitet på apoteket. Tritrichomona tar de iaf inte vad jag hört. Jag tror det är bättre att skicka allt till sva. (http://www.sva.se/)